DNA – hvor stammer DU fra?

Har dere sett denne videoen? Jeg finner den så fantastisk rørende at det er tredje gang jeg ser den i dag, og jeg griner denne gangen også. 

En av mine minst likte ideologier er nasjonalisme. Jeg finner det unødvendig og ser på det som en falsk illusjon som dummer oss ned og lukker sinnene våre for hvordan verden og mennesker egentlig henger sammen, og ikke minst skaper konflikter og hat… ut av noe menneskeskapt og ubetydelig. Vi kaller oss selv norsk. Fransk. Chilensk. Polsk. Pakistansk. Men vi kommer jo alle fra en og samme planet. Vi er verdensborgere. Vi er et resultat av naturen. Vi er fysisk sett i slekt med hverandre. En og samme greie. Mennesker. Det syns jeg denne videoen viser så utrolig fint. At vi i utgangspunktet er mer lik enn vi tror, og har skapt forskjellene og fordommene selv.

Dere kan tro det kriblet i magen da Momondo faktisk kontaktet meg for å tilby meg en gratis DNA-prøve slik at jeg kan se hvor i verden jeg stammer fra selv! Jeg vet at jeg er ganske mangfoldig. Både colombiansk, engelsk, tysk og norsk. Så vet jo jeg også at menneskene oppstod i Afrika og Midtøsten. Så hvor mine forfedre har trasket og bosatt seg i verden før de ble stemplet som colombiansk, engelsk, tysk og norsk har jeg utrolig lyst til å finne ut av. 

I dag har jeg gjort DNA-prøven min klar og sendt den avgårde, og venter spent på svar!

Har du også lyst til å finne mer ut om hvor du kommer fra? Akkurat nå har Momondo en konkurranse hvor du kan vinne en gratis DNA-test, også vinne en tur til 45.000kr til de landene du kommer fra. Jeg har selv deltatt i konkurransen og krysser fingrene herfra til månen. For en utrolig spennende mulighet med et utrolig vakkert budskap. Dere kan delta selv HER. Masse lykke til om dere hopper i det!

3 kommentarer
    1. Det er jo bevist gang på gang at det er store intellektuelle forskjeller fra “rase” til “rase”, altså at et gjennomsnittelig Asiatisk, aboriginalt og Afrikansk menneske tenker og oppfører seg på ganske forskjellige måter.
      Det er jo vel det en etnisk-nasjonalist(som du refererer til her?) prøver å bevare. Det særegne med sin egne “rase”. Det er jo vel også veldig relevant den dag i dag, med tanke på at fødselsraten i den vestlige verden blandt europeiske folkeslag er i fullt fall, mens resten av verdens folkeslag(men unntak av Kina, ettbarnspolitikk) fortsetter å reprodusere seg med samme hastighet som før.
      Nå skal det også tas til betrakting at det europeiske folkeslaget har oppfunnet de aller aller fleste oppfinnelser, samt bygd opp samfunnstrukturen som vi bruker helt fra antikken og frem til idag.
      Jeg er selv ikke på noen måte en etnisk-nasjonalist som tror på ett rasistisk vestlig enevelde eller noe sånt, men jeg ser at det kan argumenteres for at det er noe der som burde bevares. Alle “rasene” er fantastiske på hver sin måte, vi har jo tross alt kommet like langt i evolusjonen, bare forgreinet oss på forskjellige måter.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg