Den evige stad

Nå har jeg akkurat våknet fra min første søvn i egen seng siden jeg dro på studietur med historie og filosofi-klassen. Jeg er helt utslitt og overveldet av alle inntrykkene jeg har inntatt på så kort tid. Som dere sikkert skjønte, hadde vi et skikkelig tett program med lite fritid. Vi fikk tid til å se så utrolig mye interesseant. Utallige kirker med forskjellige historier bak, museumer med noen av verdens mest kjente malerier som jeg ble helt starstruck av og ja, det var ikke måte på. Vi var to lærere og femten elever tror jeg, hvor bare to av oss var gutter. Jeg syns det føltes som en jentetur med masse veninner (og to kompiser) Vi har i hvertfall hatt det helt fantastisk, og jeg ville ikke byttet ut denne turen mot noe som helst! 

Jeg har egentlig filmet mest til dere, så det kommer en liten Roma-video jeg gleder meg grenseløst til å vise. Men jeg har også et par bilder så klart, så da tenkte jeg å vise resten nå og kanskje anbefale et par ting dere burde oppleve om dere noen gang drar til Italia.


Turen til Vatikanstaten er vel det som gjorde sterkest inntrykk. Mest fordi St. Peterskirken var virkelig så gigantisk og storslått og ren og gudommelog at jeg ikke visste hvordan jeg skulle reagere. Den slo alt. Denne kuppelen som dere ser innsiden av, sto vi på toppen av etter 500 trappetrinn. Da så det slik ut:


Deler av en statue av Keiser Konstantin


Å se skolen i Athen var sykt. Utrolig mye større enn jeg trodde. Dette var også i Vatikanstaten.

Dette er en kirke i Firenze, definitivt den kirken vi så med finest eksteriør. Firenze var også sinnsykt fint og koselig. Vi besøkte blant annet vitenskapsmuseumet til Galileo Galileo, som er en av mine første helter noensinne, som stor astronomientusiast.


Den ekte fingen Galileo Galilei, flere hundre år gammel. Blandene følelser for dette, hahah.


Pusen. Dette var det ene taket på Uffizi-galleriet, som endte opp med å bli en av mine favoritter. Her har de mye senmiddelalderkunst, som de som følger meg på  snapchat (Leandra86) kanskje fikk med seg at jeg ble litt revet med av. Middelalderkunst er kanskje det morsomste jeg vet. Så jeg koste meg meget. De hadde også noen veldig kjente bilder som Venus Fødsel, som også var veldig rart å se i virkeligheten.

Det er både godt og trist å være hjemme igjen. Jeg har mye å gjøre. Pakke ut, vaske klær, dusje, rydde, blogge, lese blogger, lage video osv. Så da setter jeg i gang nå. Vi sees veldig snart.

2 kommentarer
    1. Åh jeg elsker bloggen din så mye! Elsker at du “skiller” deg litt ut i forhold til andre bloggere, og skriver mye om for eksempel kunst og historie, og dine tanker. Var selv i Roma i 2014 og opplevde mye av det samme som du har opplevd disse dagene. Var bare 14 år, så så ikke på ting på samme måte som du gjør. Var mest bare sånn “kult å ha vært her og sett ting som man vanligvis bare ser i bøker og på nettet”. Hadde jeg reist til Roma nå, etter å ha lest dine reiseinnlegg, hadde jeg nok sett annerledes på ting. Du får meg til å tenke annerledes, og jeg digger det!! Takk for at du skriver alt du skriver, setter stor pris på det

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg