Min favoritt-ting med mennesker

I dag våknet jeg opp med en fin blåveis på øye etter gårsdagens festligheter (krasjet med Veronica, ikke slosskamp eller mishandling haha) og så tok jeg meg en tur på museum. I Bergen har vi fire Kode-museum med litt forskjellig kunst helt fra senmiddelalderen frem til i dag. Det er så ufattelig rart og kult og trist og se hvor mye kunsten har forandret seg. Hva de anså som pent i renessansen klarer jeg ikke å la være å le av, det de syns var pent i romantikken er det jo bare å bøye seg i støvet av, og det de syns er pent i dag er et troll med byller som sitter og bæsjer i en haug med søppel. Aaah, postmodernisme er virkelig ikke til å bli klok på spør du meg, selvom jeg kan like noe av det. Men at noe som er så innlysende stygt og meningsløst kan ha verdi og mening for noen er så spesielt. Vi er rare vi mennesker, men også utrolig interessante. Akkurat kunst- og kulturdelen er min absolutte favoritt-ting med at mennesker eksisterer. At vi har evnen til og behovet for å skape nye, helt syke ting hele tiden. Og at vi kan se på noe som er laget for mange hundre år siden, og få en nærhet til historien på et dypere nivå enn å bare lære om historien teoretisk.

Det var bare Kode 3 og 4 som var åpen i dag. Kode 3 har jeg nå vært på tre ganger, og Kode 4 har jeg aldri vært på før, noe som var veldig rart, for den endte absolutt opp med å bli min favoritt. Det er kanskje den største, og den har et sykt stort sortiment. Jeg visste ikke at vi hadde Picasso for eksempel, som klarer å vri hjernen min og leke med meg, eller så mye renessansekunst som er såå unikt og merkelig og nesten komisk i mine øyne. I tillegg til mye moderne, men også nasjonalromantisk. De hadde det meste der, så hvis dere skal innom en av Kode-utsillingene i Bergen, vil jeg definitivt anbefale Kode 4.

Processed with VSCO with f1 preset

Processed with VSCO with f3 preset

Processed with VSCO with f1 preset
Grønnskjæret i samspill med den dype blåfargen… Tenk så stolt du er når du er ferdig med et slikt bilde.

Processed with VSCO with f2 preset
Se så annerledes og sært

Processed with VSCO with f1 preset
Jeg må le, men samtidig rynke brynene i konsentrasjon over slike bilder. Jeg har alltid likt typ Salvador Dali’s malerier, og surrealisme generelt. Husker jeg ble så fascinert første gang jeg så et bilde av de smeltede klokkene. Kreativitet og genialitet på et ganske særstilt nivå syns jeg.

Processed with VSCO with f3 preset
Se for deg ditt lokale badested sammenlignet med dette. Tenk å bo her da. Vi lager ikke så vakre ting lengre.

Processed with VSCO with f1 preset

Utrolig vanskelig å si hvilke kunststil eller periode jeg liker best, men det er umulig å ikke like nasjonalromantikken føler jeg. Tideman og Gude sine malerier er jo virkelig så vakre, detaljrike og stemningsfylte at jeg hele tiden tar meg selv i å stå millimeter i fra bildene deres og studere skummen i bølgene, bladene i trærne eller mønsteret på en bunad. Skulle så inderlig ønske at jeg bodde de stedene de malte. Idyllisk og landlig. Men igjen har jeg en liten greie for surrealisme også. Den har virkelig ingen grenser.

Har du noen preferanser til kunst? Har du eventuelt vært på et av Kode-museumene eller noen andre du har å anbefale?

2 kommentarer
    1. Er kjempeglad i romantikken/nasjonalromantikken. Natur er så utrolig vakkert.
      Ellers lurte jeg på om du kunne ta en titt i mailboksen din? :):) takk på forhånd

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg