Nå må jeg snakke om narkotika, bloggen

Jeg føler dette er veldig tabu å snakke om, og i hvert fall skrive om på en blogg. Folk blir sinte før de har åpnet hjernen sin for informasjonen, og noen tenker nok at det fremstår som dårlig innflytelse på leserne. Men jeg er nødt til å stå for det jeg mener og fortelle det jeg vet.

Alle får synet sitt på rusmidler farget og manipulert av den kulturen og det samfunnet de vokser opp i. Meg selv inkludert. Jeg syns at tanker og holdninger om rusmidler, (som mange andre aspekter ved livet,) er noe man rett og slett burde revurdere ved å skaffe seg mer kunnskap om. Ja, vi vet farene ved rus, men når det er det eneste vi vet, og vi ikke ser hele bildet, får vi et feil syn på temaet. Dette skaper problemer, som jeg skriver om lengre nede i innlegget. Jeg er veldig interessert i den vitenskapelige delen, den politiske delen og den medisinske eller hjelpsomme delen ved ulovlige rusmidler, og mener at de har ekstremt ufortjente fordommer mot seg, og blir behandlet på en måte som lager endeløse problemer for samfunnet.

Gjør du nok research, ser du ut at det finnes mange ting som er ufattelig mye mer avhengighetsskapende, helseskadelig og dødelig enn mange ulovlige narkotiske midler. Du finner ut at ingen har dødd av f.eks marijuana eller LSD, men at det derimot har enormt hjelpsomme bruksområder innenfor et stort antall psykiske og fysiske lidelser. Og du finner ut at alkohol, legereseptmidler og sigaretter dreper flere millioner årlig. Og ikke minst at slik politikken er rundt narkotika i store deler av verden nå, faktisk også dreper flere millioner årlig enn den kunne gjort. La meg forklare videre under bildet.


Å tro at å forby rusmidler fører til noe bra, er naivt. I dag omsettes illegale rusmidler for milliarder rundt omkring i verden uten at myndigheter kan kontrollere hverken kvalitet, innhold i hva du kjøper, priser eller andre aspekter. I dag finansierer salg av rusmidler karteller i Mellom- og Søramerika som står bak drap på hundretusenvis. I 2004 ble undergrunnsbanen i Madrid angrepet av Al-Qaida. Nesten 200 døde og 2000 skadet. I ettertid fant Fransk og Spansk etterretning ut at terroren var finansiert ved salg av narkotika. Slike eksempler finnes mange av. Milliardene som omsettes kunne gått til myndighetene som kunne brukt dette på rusomsorg, forebyggende tiltak og utdanning. I 2001 avkriminaliserte Portugal alle illegale rusmidler. Bruken gikk ikke opp. Colorado og Washington, to delstater i USA, har legalisert Marijuhana. Resultatene fra USA viser at organisert kriminalitet går ned. Byen min, Bergen, er den byen i Europa med flest overdosedødsfall. I 2001 var Portugal på toppen av overdosedødsfall i Europa, etter avkriminaliseringen har antallet overdosedødsfall falt som en stein.

Ruspolitikk er virkelig noe jeg kan rive meg i håret av, fordi problemet med ulovlig narkotatrafikk og tunge rusmisbrukere har grobunn i den etablerte ruspolitikken. Ulovlig narkotikamisbruk er nemlig et ekstremt stort samfunnsproblem. Og jeg mener at det er politikken rundt narkotika, som er roten av problemet. Selve grunnlaget for rusmiljøer. Der det er etterspørsel, vil det finnes tilbud. Så å gjøre en plante ulovlig å bruke, vil føre til et ulovlig marked. Det går ikke an å ha kontroll over noe som ikke er “brakt ut i det åpne.” Når mennesker ikke har kunnskap om noe, vil det brukes feil. Vi bruker ressurser på å lære folk å kjøre bil, fordi dette kan være farlig. Vi har aldersgrense på kjøp av alkohol, fordi dette kan være farlig. Mennesker bør ha en viss utdannelse og kunnskap før noe kan tas i bruk. Derfor hadde man forebygget enormt mange narkomaner og narkomiljøer, ved å nøytralisere holdningene mot, og objektivt informere om disse stoffene. Ta dem i bruk hvor de trengs, og ikke feilinformere med skremselspropaganda slik at unge mennesker går ut og gjør opprør ved å dope seg, fordi lovene rundt rus er elendige, og de vil gå i mot samfunnet. Dette er sørgelig nok, og forståelig nok, en virkelighet jeg selv har vært og er vitne til, og synes er trist, samtidig som jeg blir sint på politikken og lovgivningen som er grunnen til dette. Og ikke for å snakke om hvor pengene på det ulovlige markedet går til. Land som bruker narkopengene til å finansiere krig og terror. Hadde det ikke vært bedre om vi hadde tatt kontrollen over produksjon og distrubisjon bort fra de kriminelle? Vi forhindrer ikke narkotrafikk og narkomaner ved å forby og straffe. Tvert i mot. Heroinavhengige trenger hjelp, ikke straff. De 80-90 prosentene som prøver ulovlige rusmidler uten å bli avhengig, mener jeg også det blir for dumt å straffe. Frihet over egen kropp. Da burde man etter ren logikk straffe de som McDonalds også da, som påfører helsen sin og planeten ufattelig mye større skader, med en sleipe sammensetninger av sukker og fett med en avhengighetssansynlighet himmelhøyt større enn mange ulovlige rusmidler. Pluss at pengene går til industrier som torturerer og dreper milliardervis av dyr i året. For en vridd og urettferdig sannhet.

Jeg skjønner at mange vil si seg uenig i meningene mine i dette innlegget, på grunn av mangel på kunnskap rundt de enorme bruksområdene mange ulovlige rusmidler har. Vi har fått trykket ned i halsen vår gjennom hele oppveksten at ulovlige rusmidler er farlig, dårlig, skummelt, slemt, og vi skal holde oss langt unna det. Men vi ble aldri vist statistikken på bildet øverst i innlegget. Jeg skriver ikke dette for å oppmuntre til bruk av noen slags rusmidler. Tvert i mot fraråder jeg alle sterkt å putte noe i kroppen sin de ikke har rikelig med kunnskap om, og dette innlegget er ment som skadeforebyggende, ikke promoterende. Jeg er lei av at dette området forblir mørkt og feiloppfattet av majoriteten av befolkningen. Politikken og lovgivningen har feilet oss her, og skapt mer problemer enn den kunne løst. Og det ser ut til at det er opp til hver enkelt å finne ut sannheten selv, inntill ruspolitikken er omlagt. 

Man kan jo også spekulere om noe av grunnen til at alkohol er lovlig istedenfor andre mildere rusmidler, er fordi at alkohol gjør oss dumme og likegyldige, og dermed ikke er en stor trussel mot myndighetene. Mens en del ulovlige stoffer som psykedelier og stoffer fra cannabisplanten, kan gjøre oss med årvåken, bevisst, og gi en større forståelse for oss selv og meningen med tilværelsen, som det moderne livet har frarøvet oss. Det var jo det som skjedde på 60-70-tallet med hippiebevegelsen, som blir sett på som latterlig av mange i dag. At disse substansene fikk hippiene til å innse at krig var feil, at livet handler om kjærlighet og nærhet med naturen, går jo direkte i mot myndighetenes interesser om materialisme og krig, som fører til økonomisk gevinst for dem. Så både bruk av mange substanser, og forskning på dem, ble forbudt. Det knuser hjertet mitt, men det ligger nok litt business i det også, som vanlig. Så det er kanskje ikke så rart at en rekke ulovlige rusmidler som er sunnere og mindre farlig enn de lovlige rusmidlene, i dag nettop er ulovlig. Ikke minst at å ta mennesker i å røyke hasj i USA, er de enkleste “kriminelle” å ta og sette i sine private fengsel, som fengslene tjener penger på. 

Ukens dokumentaranbefalinging blir The Culture High som tar opp mange aspekter ved cannabisplanten. Den er veldig informativ, rørende og fikk meg faktisk til å gråte første gang jeg så den. Folkeopplysningen har også laget en god video om cannabis herDMT The Spirit Molecule er også en ufattelig interessant dokumentar om psykedelier du finner både på Netflix og Youtube. Og videre anbefaler jeg å høre litt fra Alan Watts og Terrence McKenna på psykedelier før dere uttaler dere positivt eller negativt om dette kontroversielle temaet. Alle disse kildene, og haugevis med artikler, er en del av bakgrunnen for dette innlegget.

“Min visjon er en ruspolitisk framtid med trygghet for brukere, hjelp til de trengende og muligheter til de søkende.” (http://www.dagbladet.no/kultur/lsdnbspkan-vaere-et-redskap-for-kreativitet/64042420)

71 kommentarer
    1. Endelig! At du som blogger tar opp dette temaet er helt herlig å se. Jeg er så lei av at folk er helt uvitende om rusmidler. At alkohol er lovlig, mens man kan komme i fengsel for cannabis er helt sykt. Alkohol ødelegger kroppen, og når voldlige episoder oppstår er alkohol ofte innblandet.

    2. Nei, at folk har dødd av marihuana er ikke sant, men hva de har gjort under påvirkelsen må også tas med i betraktning. Hjernen fungerer ikke slik som den skal. Samtidig kan du ikke sammenligne stoff som brukes til medisinske sammenhenger med hobbyrusing. De som ruser seg til vanlig gjør seg selv avhengig og det er så absolutt ikke bra. Og er det nødvendig? Nei så absolutt ikke.
      Og det å ruse seg på Åstveit ungdomsskole er ikke så kult og nødvendig det heller

    3. Blandet meninger om dette. Cannabis fører til endringer i hjernen, som fører til at du endrer personlighet, mister perspektivet på natt og dag, og blir mer aggressiv. Synest det er feil at du som blogger og som ett forbilde, skriver med andre ord at ungdommer kan nytte rusmidler uten konsekvenser. Du står fram som en rusmisbruker i dette innlegget, er ikke vanskelig å forstå at du selv har nyttet noen av de. Er visse meninger en skal holde for seg selv. Dårlig.

    4. Skjønner godt at alkohol også er skadelig, men hvorfor legalisere enda flere rusmidler som bare kommer til å skade flere?

    5. Fint å få lese flere perspektiver 🙂 Jeg tror ingenting er helt svart og hvitt, og det mener jeg fra begge synspunktene.
      btw; vet du om det er forsvarlig å kjøre mens en er høy på weed?

    6. Ja, alkohol kan påvirke til dårlige handlinger og er lovlig, men det betyr ikke at rusmidler burde være lovlig. Om rusmidler skulle vært lovlig måtte disse vært strengt reseptbelagt og ikke bare noe du kunne hentet ut her og der. For nei narkotika dreper kanskje ikke med en gang, men over tid. Og handlingene ved narkotika rus hender ofte gale. Halloween drapet som skjedde for noen få år siden blir snakket mye om, men det som ikke er fortalt så mange plasser er at han som utførte drapet var påvirket av narkotika som førte til paranoia. Hasj er ikke noe ungdommer skal ut å leke seg med. Ja, det kan ha medisinske fordeler, men dette må det da forskes mer på og være svært strenge regler rundt. Det er ikke uten grunn av narkotika, hasj, cannabis er ulovlig og vært så lenge og så mange plasser! I tillegg så bidrar man like mye med kjøp av falske merkevarer til økonomien for terror.

    7. Kjempebra skrevet. Har aldri tenkt over narkotika-saker sånn før, men du har jo helt rett.

    8. Veit ikke helt om du treffer så mange lesere på å stemple dem som naive og uvitende, og at deres meninger er basert på det. Det er faktisk ganske drøyt å påstå. Men absolutt spennende å lese dine meninger og hva du står for!
      Min mening er at om man legaliserer rusmidler i større grad, så flytter man bare problemene. Det er tross alt myndighetenes ansvar å beskytte befolkningen fra det som skadelig.
      Foruten så tror jeg ikke at alkohol hadde vært legalisert den dag i dag om det hadde vært et nytt rusmiddel. En må tenke på at en ikke visste om farene i den grad en gjør i dag. Takk og pris for at vitenskapen har kommet videre.

    9. Synes du ser litt for svart-hvitt på saken, da alt har positive og negative aspekter. Ble litt skuffa når du som eller er ganske reflektert, basically sier at din mening er det eneste som er riktig. Er litt vel trangsynt når du sier at de som er uenig har mangel på kunnskap. Jeg har blandede meninger rundt ruspolitikken, og er både enig og uenig med det du skriver, men du virker egentlig litt krass og mindre åpen for flere sannheter.

    10. Pleier i grunn ikke å kommentere blogger, men følte for å gjøre det nå… Vet ikke om du har prøvd ulovlige rusmiddel, (jeg har det ikke, og har heller ikke planer om å gjøre det noen gang, men jeg har ikke problemer med å vere med personer som bruker/har brukt det, for det er ikke mitt valg), men noen som står meg nært (og som fortsatt står meg nært) har brukt det. Du skriver at t.d. marihuana ikke har tatt livet av noen, noe det har: http://www.dagbladet.no/2014/04/02/nyheter/utenriks/marihuana/cannabis/32626256/, gjør rusmiddelet stor skade på andre måter. Personen som står meg nært prøvde først selv (frivillig) å bli rusfri, men rusmiddelet gjorde skade på personen og gjorde at h*n ble psykisk syk i stedet (ikke så psykisk syk som at h*n var en fare for seg selv eller andre, men på litt “mindre farligere” måter) , til tross for at h*n ikke prøvde rusmiddelet mange ganger. For tiden er h*n rusfri, men det var ikke en lett vei å gå, for rusen er avhengighetskapende. H*n er fortsatt psykisk syk, og det er vanskelig å si for bl.a. psykologer om personen alltid kommer til å vere det, eller om det kommer til å gå over. Så for det første er det ikke lett å bli rusfri på første forsøk, for det er MANGE bivirkninger. Og for det andre: skade(ne) som bli påført mennesket som bruker/har brukt rusmiddel/rusmidler går ikke bare utover den personen, men også personene som elsker denne personen!! Selv om det er kjempemange(!!) personer som bruker ulovlige rusmiddel, betyr det ikke at det burde vere/bli lovlig, for det er faktisk veldig farlig!

    11. Synes det er veldig modig av deg å fortelle om hva du tenker om temaet. Det er få andre temaer i samfunnet som er mer tabubelagte og kontroversielle enn rusmidler (bortsett fra alkohol som bare er gøy og kult). Synes absolutt ikke at du glorifiserer med innlegget ditt. Man er så lært opp til at man skal være ukritisk negativ til rusmidler, at selv hvis man utrykket seg ganske nøytralt (som du gjør her), så får man kritikk for at man oppfordrer til rus, eller glorifiserer det.
      Og, nei. Man trenger ikke bruke rusmidler for at man skal kunne forsøke å forstå/sette seg inn i/argumentere for forandring i ruspolitikken. Man er ikke homofil selv om man er opptatt av homofiles rettigheter etc. Veldig modig av deg.

    12. Interessant tema du tar opp, men dessverre alt for snevert dekket. Alle som er uenige med deg har ikke automatisk lite kunnskap, eller “feil” kunnskap for den slags skyld. Dette innlegget hadde blitt mye mer interessant, og du hadde fremstått mer reflektert om du ikke hadde vært så bastant!

    13. Bare lurer, har kanskje ikke den statistikken litt med at alkohol er mye vanligere?

    14. Det er vel ikke kontroversielt å mene at de fleste har lite inngående kunnskaper om rusmidler? Synes det er det hun påpeker her. Og det er ikke et eneste sted i teksten hun oppfordrer til rusbruk. Men, i russpørsmål, som med andre temaer, er det vanskelig å mene sterkt om noe hvis man ikke kan mye om det. Det er mange nyanser her som ikke er svart/hvitt. Og selv om man er mot forbudet (med alt positivt/negativt det fører med seg), så betyr ikke det at man ikke skjønner at rusmidler kan være farlig for folk.
      Men stigma og fordømmelse ovenfor rusbrukere kan også være veldig ødeleggende for folk.

    15. Selve problemet ligger i hva narkotikaen gjør med kroppen. Det er nettop derfor det er ulovelig. Det fjerner normale, men viktige mekanismer i nervesystemet. Skadene kan være varige. Ja, jeg er enig i at vi alle er frie mennesker og har rettighet til ett fritt liv. Men når det er sagt må det finnes grenser i samfunnet slik at vi ikke kan gjøre hva vi vil. Alle mennesker ønsker å ha gode følelser, alle mennesker ønsker å være lykkelige. Men, dessverre, finnes det så mange snarveier en kan ta for å oppnå dette et lite øyeblikk. Eller, en tror man vil oppleve det. Narkotika (alkohol inkludert), sexkjøp, vold grunnet for eksempel hevn. Jeg nevner bare noe. Sånn er vi mennesker satt sammen rett og slett, du sier jo selv at vi er ganske naive. Derfor må det rett og slett finnes grenser. At det finnes svartebørs for narkotika er et for tynt argument for å legalisere det.
      At alkohol er lovlig tror jeg er kun grunnet kulturtradisjoner. Jeg personlig tviler på at det er sammenheng med at alkoholen gjør mennesker dummere. Alkohol var nok lettere å lage før i tiden (gjær og vann), som nå fortsatt er lov fordi mennesker er så glad i å ruse seg på det. Alkohol er dessuten ikke lovlig i alle kulturer, for eksempel.
      Når det er sagt digger jeg at du sier dine meninger på bloggen! Vi tenger flere slike bloggere, dødskult at du står for et syn som er anderledes enn flertallet! Det er på den måten at samfunnet utvikler seg fremover, at mennesker tenker forskjellig og har ulike meninger:D

    16. Jeg skal ikke si så mye om det du skriver her, men jeg er enig i en del – noen av de største problemene med illegale rusmidler er kriminaliteten rundt. Den gjør at brukere holder seg i et eget miljø, ses ned på av nære og andre, får ikke hjelp med avhengighet fordi folk rundt er redde osv. Hadde alkohol og tobakk vært nytt i dag hadde det garantert blitt forbudt, men fordi det sitter i tradisjonene er det vanskelig å lage lover mot. Det er en del farer og senvirkninger av flere typer illegale rusmidler som vi vet generelt lite om, men eksempelvis er bruk av cannabis knyttet til psykoselidelsen Schizofreni. Det er kult at du skriver slike innlegg, men når du skriver på en måte der du tar et litt bastant standpunkt basert på dine kilder så må du henvise til de. Jeg vet at jeg høres ut som en kjip lærer nå, men det er bare å bli vant til! Mange av leserne dine er nok vant til å sluke det se leser på internett og på blogger. Dessuten skaper kildehenvisninger en større troverdighet hos kritiske lesere, og det blir lettere å skape diskusjon rundt de spennende temaene du tar opp!

    17. Hei! Denne kommentaren er ikke ment for å såre, så jeg håper ikke at det er det den ender opp med å gjøre heller. Leandra – jeg har lest bloggen din i mange år, og til tross for at du aldri har vært blant toppbloggerne så har du vært favorittbloggeren min lenge. Jeg har fått følge med på utviklingen din som blogger, fra innlegg om outfits til innlegg om reising og venner til de “dypere” innleggene som preger bloggen din for tiden. Jeg synes det er kult at du bryr deg om forskjellige større temaer og problemer, og det er alltid interessant å lese hva du har å si om forskjellige ting. Likevel – jeg tror du må minne deg selv på at mesteparten av kunnskapen vi tilegner oss her i livet egentlig bare er teorier, at vi egentlig aldri kan være sikre på noe her i livet, at selv om du har lest noe ett sted så betyr ikke det at det er sannheten, og ikke minst tror jeg du må minne deg selv på hvilket av Sokrates sitater du har tatovert på kroppen din. “Alt jeg vet er at jeg intet vet”. Skriverstilen din er nemlig preget av at du oppfatter deg selv som meget kunnskapsrik og andre som ganske kunnskapsløse. “Jeg skjønner at mange vil si seg uenig i meningene mine i dette innlegget, på grunn av mangel på kunnskap rundt de enorme bruksområdene mange ulovlige rusmidler har.” Her står det bokstavelig talt at du mener at enhver som motsier deg i argumentene dine om narkotika, gjør det fordi de ikke har nok kunnskap på området. Jeg er enig i at kunnskap er makt, og at svært mange uttaler seg om veldig mye uten å ha nettopp kunnskap på området. Likevel – verden er ikke svart/ hvit, og det er ikke slik at dersom én ting er sant så er dens motsetning usant. Jeg tror også at mange kommer til å være uenig i det du skriver i dette innlegget, men jeg tror ikke at det nødvendigvis kommer til å skyldes mangel på kunnskap. -Noen mennesker er bare generelt imot rusmidler og/ eller narkotika, uten at det betyr at de er kunnskapsløse, og det må du forstå og respektere.

    18. Hver gang du skriver et innlegg som dette sitter jeg med et stort smil om munnen fordi jeg alltid har tenkt/ment mye av det samme som du skriver, men alltid følt meg alene med de tankene. Takk for at du er så awesome <3 Jeg skulle ønske flere i verden var like oppegående og reflektert som deg.

    19. Jeg er veldig enig med deg i flere av dine argumenter og påstander, men samtidig er jeg svært uenig. Det er et vanskelig tema som du tar opp, og som du selv skriver – svært tabubelagt. Jeg synes likevel, på tross av meningene dine, at det er utrolig bra at du skriver dette innlegget. I tillegg til at det er meget interessant å lese, får det oss til å sette spørsmål ved saker vi kanskje aldri ville reflektert rundt.
      Eneste jeg stusser på er måten du kategoriserer alle som er uenig med deg som kunnskapsløse. Det er ren fakta at flere narkotiske stoffer påvirker hjernen og kroppen på en unaturlig måte, som vel å merke kan føre til både korte- og langvarige skader. På den andre siden er det riktig at det finnes flere mer skadelige og avhengighetsskapende stoffer. Selvom man vet dette og dermed har en viss kunnskap rundt området, er det fullt mulig å være i mot legaliseringen av narkotiske stoffer. Håper du har nok innsikt, noe jeg tror du har, til å forstå det.

    20. Hvis du har lyst til å opplyse folk om meningen din, så er et tips til neste gang å være saklig. Her sitter du, en 18 år gammel jente, på jenterommet ditt i Bergen og leser deg opp på forskjellige sanne og usanne teorier på nett, og har funnet ut løsningen på hele narkotika debatten. Vel, ting er mer komplisert enn som så, og vitenskapsmenn som har studert nervene og narkotikas effekter på kroppen i åresvis vil nok være enig i at nei, narkotika har ikke en positiv effekt på kroppen. Og det er bare en av mange motargumenter til innlegget. Jeg hadde biologi på skolen i ett år, og kan bare utifra det falsifisere flere av påstandene dine, ettersom du “har mangel på kunnskap” og ikke vet hva som skjer på molekylnivå. Videre vil jeg kommentere denne setningen: “Da burde man etter ren logikk straffe de som McDonalds også da, som påfører helsen sin og planeten ufattelig mye større skader, med en sleipe sammensetninger av sukker og fett med en avhengighetssansynlighet himmelhøyt større enn mange ulovlige rusmidler. Pluss at pengnene går til industrier som torturerer og dreper milliardervis av dyr i året. For en vridd og urettferdig sannhet.” Jeg jobber på Mcdonalds, og du er gjerne velkommen til å komme innom restauranten min og få rettet opp i de falske påstandene dine. Sorry ass, men å si noe sånt gjør at du mister all etos hos meg. All kjøtt du får kjøpt på en Mcdonalds restaurant i Norge er fra NytNorge merket, så ganske teit å gå på angrep på én restaurant når det er samme kjøttet som resten av befolkningen spiser. Sleip sammensetning av fett og sukker? Over 80% av produktene våre er norske, trolig en større andel enn de fleste andre restauranter i Norge, og hvis du ser på næringsinnholdet på burgerne så ser du at det ikke er mye forskjell på fett og sukkerinnholdet enn andre burgerrestauranter. Og at du sier at Mcdonalds påfører mye større skader på befolkningen enn narkotika? Det gidder jeg ikke kommentere engang. Det er en så ignorant påstand og så ufattelig respektløst overfor narkotikamisbrukere og pårørende. Er mye dårlig kunnskap i blogginnlegget her.

    21. Hei Leandra 🙂 Interessant blogginnlegg, og du hadde rett – det skapte reaksjoner. Du skriver at du er interessert i den vitenskapelige delen av narkotika. Da anbefale deg å låne deg noen bøker på biblioteket om hvordan cannabis påvirker hjernen. Du skriver at flere i samfunnet er naive ovenfor narkotika, samtidig som du selv skriver om hvor flott cannabis var på 70-tallet? Cannabis skaper store forandringer i hjernen, det kan gjøre deg paranoid, schizofren og sucidal. Det er ikke lenge siden det var en norsk mann som drepte seg selv fordi han hørte stemmer i hodet sitt pga. psykiske skader av hasj, moren har gjenfortalt historien i flere digitale tidsskrifter så den burde ikke være vanskelig å finne på nett.
      Cannabis blir ikke mislikt av myndighetene fordi mennesker som får i seg hasj blir mer årvåkne – tvert i mot. Myndighetene er hovedskalig i mot cannabis fordi det gjør mennesker sløve og ute av stand til å arbeide = utgift for staten. Alkohol er en midlertidig virkelighetsflukt der du er tilbake etter noen timer. Den er godtatt av myndighetene fordi du kan ruse deg på alkohol, men virkningen har gått over til du skal på jobb dagen etter.
      LSD er forsåvidt ikke direkte farlig i seg selv. Problemet med LSD er at det er en høy risiko for selvmord under påvirkning av LSD. En er så borte an en kan tro at en er en fugl og hoppe fra tolvte etasje. Eller bli så ekstremt paranoid, engstelig, psykotisk eller depressiv at du tar selvmord under påvirkning av LSD.
      Jeg vil anbefale deg å søke opp dokumentarer om DMT på youtube/netflix, tror det kan interessere deg!
      Narkotika er et svært stort tema, og det er et tema en ikke kan gape over på et enkelt blogginnlegg. Det kan nok være derfor mange reagerer, og mener innlegget er entydig. ‘lykke til videre 🙂
      Sunniva Amundsen

    22. Hei Leandra 🙂 Interessant blogginnlegg, og du hadde rett – det skapte reaksjoner. Du skriver at du er interessert i den vitenskapelige delen av narkotika. Da anbefale deg å låne deg noen bøker på biblioteket om hvordan cannabis påvirker hjernen. Du skriver at flere i samfunnet er naive ovenfor narkotika, samtidig som du selv skriver om hvor flott cannabis var på 70-tallet? Cannabis skaper store forandringer i hjernen, det kan gjøre deg paranoid, schizofren og sucidal. Det er ikke lenge siden det var en norsk mann som drepte seg selv fordi han hørte stemmer i hodet sitt pga. psykiske skader av hasj, moren har gjenfortalt historien i flere digitale tidsskrifter så den burde ikke være vanskelig å finne på nett.
      Cannabis blir ikke mislikt av myndighetene fordi mennesker som får i seg hasj blir mer årvåkne – tvert i mot. Myndighetene er hovedskalig i mot cannabis fordi det gjør mennesker sløve og ute av stand til å arbeide = utgift for staten. Alkohol er en midlertidig virkelighetsflukt der du er tilbake etter noen timer. Den er godtatt av myndighetene fordi du kan ruse deg på alkohol, men virkningen har gått over til du skal på jobb dagen etter.
      LSD er forsåvidt ikke direkte farlig i seg selv. Problemet med LSD er at det er en høy risiko for selvmord under påvirkning av LSD. En er så borte an en kan tro at en er en fugl og hoppe fra tolvte etasje. Eller bli så ekstremt paranoid, engstelig, psykotisk eller depressiv at du tar selvmord under påvirkning av LSD.
      Jeg vil anbefale deg å søke opp dokumentarer om DMT på youtube/netflix, tror det kan interessere deg!
      Narkotika er et svært stort tema, og det er et tema en ikke kan gape over på et enkelt blogginnlegg. Det kan nok være derfor mange reagerer, og mener innlegget er entydig. ‘lykke til videre 🙂
      Sunniva Amundsen

    23. Ved å legalisere cannabis vil etterspørselen for ulovlig cannabis synke enormt. Da får befolkningen tilgang på trygge stoffer med aldersgrense og variert styrke. Mitt store ønske er nå et Norge som følger etter, som ser det store perspektivet og velger å åpne for strenge reguleringer av lovlig cannabis fremfor et forbud som virker mot sin hensikt.

    24. Du er veldig modig som skriver on dette og så mange andre tema, det er flott at du deler dette med oss og argumenterer for meningene dine. Dessverre har dette innlegget og en rekke andre litt den samme undertonen – du er litt bastant og det virker som om folk rundt tar feil fordi de ikke er like reflekterte som deg eller er kunnskapsløse. Da omgir du deg med feil folk, er mange på 18 år som diskuterer dypere tema og ser opp til Sokrates enn kun sex og fest. Det er ikke unikt det du gjør, men det er flott at du deler det og jeg synes du argumenterer godt – men husk å se ting fra to sider.

    25. Jeg er for legalisering av cannabis, rett og slett fordi jeg tror mange, spesielt unge, prøver det fordi det er ulovlig og spennende. Tar man vekk denne spenningen rundt det, tror jeg det er færre som vil prøve det. Det er så klart bare noe jeg tror, og forøvrig håper.
      Andre rusmidler, som nå er ulovlige, vil jeg ikke at skal bli lovlig. Supert at det kunne tatt vekk kriminaliteten rundt det, men etter å ha vært nære med flere som hyppig bruker kokain og amfetamin, er det ikke noe jeg ønsker. De jeg kjenner som har vært påvirket av tyngre stoffer har blitt en helt annen person, og ikke på den positive måten. Selv om ikke alle stoffer påvirker hjernen på en fysisk måte i like stor grad, kan det påvirke hjernen og kroppen psykisk. Generelt å være avhengig av noe som helst er en negativ ting, om det så gjelder tobakk, alkohol, tyngre rusmidler eller helt andre ting.
      Det er fint at du tar det opp og skaper reaksjoner, men jeg synes du ser det veldig fra en side her. Og som flere andre har skrevet blir kommentaren din om at de som er uenige med deg, ikke har nok kunnskap, for snevert for min del. Det finnes mange med langt mer kunnskap enn deg på dette området, som fremdeles er i mot legalisering av alle stoffer.

    26. Syns det er flott du har meninger og prøver å lese deg opp på dette her, men synes innlegget er forkastelig og respektløst i forhold til alle familier med foreldre, barn og søsken som ødelegges av rusmidler. Det er ikke noe å fremme i det hele tatt

    27. Jeg vil bare si at grunnen til at folk kanskje er uenig med deg i det du sier i dette innlegget, ikke handler om for lite kunnskap. For mange er dette noe som man har mye veldig kunnskap om, som man kanskje skulle ønske man ikke hadde. Synes derfor det blir for dumt at du sier at grunnen til at folk er uenig med deg er på grunn av manglende kunnskap. Fordi nei, mange er uenig med deg fordi de har minst like mye, om ikke mer, kunnskap om dette en det du har. Sett det litt i perspektiv, bare fordi du har gjort research og står frem med meninger som ikke alle andre har. Så betyr ikke det at folk som er uenig med deg har manglende kunnskap om dette temaet. Med dette sagt vil jeg si at jeg respekterer det du sier, og dine meninger. Ville bare nevne dette.

    28. Vær så snill å se litt på Petter uteligger og Line sjekker inn. Der får du se hva rusmidler virkelig gjør med kroppen.
      Bra og reflektert innlegg ellers, men føler det ble veldig arrogant og kun drøftet fra en side.

    29. Det virker som du konspirerer litt vel mye, og muligens litt naiv, for narkotika-saken er ikke så svart på hvitt. Mener også at det blir feil at du skriver at innlegget ditt kan skape reaksjoner fordi folk “mangler kunnskap” rundt narkotika – det blir jo litt som å gi en face slap til alle leger og psykiatere som gjerne har forsket på dette hele livet.
      Skal man se på narkotikaproblemer, kan det være lurt å også strekke tidslinjen litt lengre bak i historien, for hva var det som egentlig gjorde narkotika ulovlig i første omgang?
      Som de fleste vet, er de biologiske og psykiske virkningene av narkotika nedslående for de fleste; mange utvikler avhengighet, alvorlige psykoser og får sterke problemer ved å fungere som et normalt vesen i hverdagen og i familielivet, og det var dette som fikk de fleste land til å innføre forbud tidlig i forrige århundre!
      Man kan vel og merke diskutere hvordan virkningene av medisinsk marihuana, for ja, i mange tilfeller kan det være mer nyttig enn andre legemidler, men å legalisere mer avhengighetsskapende stoffer kan skape en dominoeffekt, hvor alle gir faen, og hvorvidt det bringer verden frem, kan en jo spørre seg selv om. Skal vi komme oss fremover i verden, nytter det ikke å sette seg selv i sjakk og ødelegge for seg selv.
      Lovlige rusmidler, som alkohol og tobakk, skaper større problemer i dag enn de ulovlige, men her er jo også tilgjengeligheten større, men jeg vil heller ikke tro “vanlig” alkohol er noe bedre enn andre rusmidler, selv om det ikke er like avhengighetsskapende. Men da kan det være lurt å se på hvordan en selv føler det etter en kveld med høyt alkoholinntak, og hvilke følelser man sitter inne med dagen etter?
      Når det kommer til den politiske delen av dette, er det helt forferdelig at så mye terror og elendighet blir finansiert av så mye ulovlig virksomhet, og myndighetene taper enorme summer på den ulovlige driften, men jeg tror at dersom det hadde vært lovlig, hadde de samtidig tapt mye arbeidskraft, siden folk da blir fristet til å prøve, og det da nærmest blir en gjeng med kokain-dansende mennesker som utagerer.

    30. Hei, syntes innlegget ditt er meget bra, og jeg støtter alt du sier. Spørsmålet er ikke om rusmidler kan påvirke oss negativt, fordi det kan det- og det har jo din egen statistikk vist, rusmidler kan påvirke og skade kroppen vår, men det handler om de grensene samfunnet har trukket. Hvordan midler som alkohol og tobakk som f.eks er mye farligere enn cannabis er lovlig og akseptert i store deler av samfunnet, imens det å røyke cannabis blir sett på og behandlet som en kriminell handling. Og det er dette du har satt spørsmål ved, noe vi alle burde. Digger bloggen din, keep it up

    31. You go girl!! Norge trenger flere som deg 🙂 jeg vil og kjempe for bedre ruspolitikk!

    32. Hvis alkohol er så skadelig som du påstår, hvorfor drakk du før fylte 18? 😉

    33. For første gang kan jeg si meg 100% enig med deg i det du skriver. Merker jo at mange har misforstått store deler av innlegget og tolker dette slik at du oppfordrer folk til å prøve narkotika – noe du klart skriver at du ikke gjør.
      Til alle som kritiserer vil jeg anbefale å lese en gang til. Her snakker Leandra hovedsakelig om statistikk, så om dere skal være med på diskusjonen, hold dere til tema og heller undersøk statistikkene enn “hva narkotika gjør med kroppen”, for dette er ikke hele greia.
      Fra mitt perspektiv kan jeg si så mye – jeg har vokst opp i en familie der for mange har narkotikabruk vært mer eller mindre normalt. Foreldrene mine var punkere på 80-tallet, storebroren min og vennene har alltid hatt den “hippie-viben”. Dette betyr ikke at jeg vokste opp med foreldre som var stadig beruset, men som hadde prøvd flere ting da de selv var unge.
      Jeg har i etterkant snakket mye med dette om dem og fått deres syn på hvordan det har vært å bruke stoffer såpass regelmessig, og må si at etter å ha hatt disse samtalene, har jeg ikke vært interessert i å bruke narkotika i det hele tatt, men heller ikke sett ned på dem som har falt for fristelsen.
      KUNNSKAP er det viktigste, som du også nevner, Leandra.

    34. Fascinerende å se at folk i kommentarfeltet her bli opprørt over å bli informert at alkohol er blant de aller mest farlige rusmidler og at cannabis er mindre helsefarlig og mindre skadelig. Det er gjort flere rangeringer blant rusforskere på dette område og alkohol kommer konsekvent ut som mer farlig enn cannabis og mange andre stoffer.
      Cannabis er ikke helsekost, men hvis man er voksen og bruker det fornuftig så er det langt mindre problematisk enn alkohol. Alkohol fører til 7 forskjellige former for kreft i tillegg til å bryte ned kroppen din. Cannabis derimot forsker man på om kan være med på å behandle kreft. Det sier vel sitt om forskjellen på disse to rusmidlene.
      Ruspolitikken vår er helt feil fordi den har som premiss at den skal begrense rusproblemer. Det har den på ingen måte klart. Etter at forbudet ble innført for 40 år siden så har rusproblematikken økt, vi har fått flere rusmidler og bruk av rusmidler har økt betraktelig i Norge. Vi ligger litt over middels på cannabisbruk i Europa.
      Det eneste forbudet gjør er å flytte bruk fra de mindre farlige rusmidlene som cannabis over på alkohol. Det blir ikke mindre rusproblemer eller bedre folkehels med et forbud, tvert i mot så blir det verre. Det er en logisk feilslutning å tro noe annet.

    35. Min posisjon er at alle narkotiske stoffer må avkriminalliseres, bortsett fra cannabis, her bør vi innføre en streng statlig og godt kontrolert salg av varene.
      Det er sant det du sier, at folk flest er kunnskapsløse når det kommer til narkotika problematikken. Jeg selv er veldig kunnskapsløs når det kommer til klima politikken. Det er ingen ting å skjemmes over. Istedet for å sette meg inn i klimapolitikken, så valgte jeg Narkotika politikken. Vi må alle velge våres kamper, ikke sant. Vi kan ikke vite alt om alt. Problemet her er at i stedet for å ta det innover seg, at man har lite kunnskap på området, så blir man istedet provosert.
      https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/kmte50009615/sesong-3/episode-3

    36. http://www.bt.no/btmeninger/kronikk/Propaganda-med-agenda-276859b.html#.U0JUtaldWSo
      skrevet av en spesialist i nevrologi, overlege ved Yrkesmedisinsk avdeling, Haukeland universitetssjukehus.
      Det er vanskelig å se på den grafen du legger ut, uten å ta i betraktning at det er en så mye større andel mennesker som faktisk inntar alkohol, enn hva det er mennesker som inntar andre rusmidler. Kroppen vår har et eget enzym som bryter ned alkohol, vi har ingen enzymer som bryter ned cannabis. Dermed blir det værende i kroppen en betraktelig lengre tid enn hva alkohol blir, og gjør en mye absolutt mye, større skade på våre kognitive egenskaper, og vår måte til å handle rasjonelt og vise medfølelse.

    37. Til den personen som har skrevet en kommentar rett over her.
      Det du sier er fullstendig feil. Grafen som det vises til i bloggen er justert i forhold til antall som bruker. Alkohol kommer altså ikke ut som et såkalt hard drug i samme klasse som heroin fordi det er mange som bruker det, men det kommer der fordi det faktisk i seg selv er et av de mest skadelige rusmidlene som finnes.
      Jeg forstår at det er veldig vanskelig å ta dette innover seg når man tross alt har blitt utsatt for en massiv propaganda fra myndighetene i alle år om at det motsatte er tilfelle. Anundsen står jo fortsatt og lyver om disse tingene her så ikke forvent noe annet en propaganda fra myndighetene.
      Når det gjelder dette at cannabisrus blir værende i kroppen utover 2-6 timer så er det en helt tullete ting å påstå. Enhver person som har prøvd cannabis forstår jo at dette bare er løgn. Du bør slutte med den skremselspropgandaen der. Er jo ingen andre enn hjernevaskede folk som tror på slikt.
      Når det kommer til skade på kognitive egenskaper så er den større for alkohol enn cannabis. Uansett hva man ser på så er det større skader ved alkoholbruk. Selv på rusutløste psykoser troner alkohol øverst.

    38. Det er jo du som ikke har noe kunnskap om dette, haha. Cannabis er forresten den største utløsende årsaken til schizofreni.

    39. Hei Leandra! Jeg er både enig og uenig i det du prøver å få frem. For det første vil jeg si at når du skal ta opp et så diskutert, sårt og stort tema, så burde du prøve å være litt mindre bastant og mer åpen. Du legger det rett og slett frem som at de som er uenig med deg, ikke har lest seg opp på temaet og dermed ikke har noe relevant grunnlag for å uttale seg. Feil. Hadde du gjort all den researchen du påstår, hadde du ikke skrevet dette blogginnlegget i det heletatt. Du er et bevis på hvordan medier kan gjøre en trangsynt, fordi det er akkurat dette du nå har gjort.
      Jeg forstår poenget ditt når det kommer til legaliseringen, og det at narkotikapengene går til feil folk. Legalisering av MEDISINSK marijuana er jeg også for. Medisinsk! Dersom du er interessert i den vitenskapelige delen hadde du ikke kommet med slike utsagn som det du har gjort nå. Da hadde du visst at slik som Cannabis kan gjøre det schizofren og suicidal, som nevnt lengre opp i kommentarfeltet her. Da hadde du ikke tatt opp hvor flott det var på 70-tallet i dette tilfellet. Nei, dette er rett og slett trangsynt av deg, og jeg tror egentlig du innerst inne vet det også med tanke på Snapstoryen din. Du ville jo egentlig ikke inn å lese kommentarer. Det håper jeg du gjør, og jeg håper du, som vanligvis er ganske åpen og reflektert kan innrømme feil.

    40. lise: har lest om d, og teorien er så svak at den er forkastet av de fleste forskere. Anbefaler deg å utfordre meningene dine litt å se temaet fra en annen vinkel. Masse gode linker i bunnen av innlegget med god, ny og objektiv info.

      At mange rusmidler er skadelig er selvsagt, det er derfor jeg skriver dette innlegget med et forslag til endret ruspolitikk, som i lengden skal svekke det svarte markedet og forhindre rusmiljøer som kan lure unge til å prøve osv. Jeg foreslår tiltak for å forhindre narkotrafikken, og å forhindre narkomaner og overdoser på en måte som er bevist til å ha en effekt andre steder i verden.

    41. begynner å bli ganske irritert over at du fremstår deg selv som altvitende mens alle andre er dumme og ignorante. du kan blant annet ikke si at hasj ikke dreper, bestevennen min holdt på med det og ble schizofren og tok livet sitt så les kilder fra begge sider av saken pls

    42. Så man kan bare være enig med deg hvis man har mye kunnskap om det? Selv om man har lest opp og ned om dette, kan man jo være uenig? Det blir litt teit å påstå at alle som er i mot har for lite kunnskap og alle som er for er heelt allvitende om saken.

    43. Du skal selvfølgelig få ytre dine meninger, men når du bare henviser – og tar utgangspunkt i én artikkel, er det dårlig drøfting.

    44. Anonym: har ikke bare tatt utgangspunkt i en artikkel, som jeg skrev under siste bilde. Den siste kildehenvisningen er til sitatet jeg skrev sist.

    45. Det er første gang jeg leser bloggen din, jeg snublet bare innom mens jeg venter flere innlegg i den pågående rusmiddeldebatten. Flott å se flere stemmer som engasjerer seg i en kunnskapsbasert fremfor kulturelt betinget ruspolitikk.
      Det er tydelig av kommentarene her at mange mennesker fikk meningene sine utfordret og fikk en enorm trang til å gå i forsvarsposisjon. Det er et bra tegn; Det betyr at ved å fortsette argumentasjonen og svare imøtekommende med kritikk kan du potensielt omvende veldig mange mennesker til en mer human holdning. Problemet er bare at når folk er i forsvarsposisjon, er de så og si immune mot fornuft. Ofte kan deres trang til å forsvare seg faktisk forsterke de eksisterende holdningene, fordi dette er enklere enn å endre perspektiv.
      Sjeldent er det at opplyste mennesker endrer mening og blir ignorante. Det er mer vanlig at ignorante mennesker blir opplyste, og deretter endrer mening. Det betyr heldigvis ikke at man skal være redd for å endre mening, snarere tvert imot. Å innrømme å ha endret mening står det enorm respekt av.
      Her vil jeg vise til Norges fremste rusforsker, Willy Pederden. Han har lenge vært en aktiv motstander av legalisering, men i lys av nyere forskning har han endret standpunkt og kjemper nå for legalisering av cannabis.
      Det er flere som anklager deg for å være kunnskapsløs her, men du skal ikke føle deg truffet av det. Jeg vil oppfordre deg til å skrive et oppfølgingsinnlegg hvor du adresserer tilbakemeldingene du har fått her på en saklig og imøtekommende måte, og denne gangen med litt mindre konspirasjonsteorier, men med rikelig med kildehenvisninger til både forskning og andre debattinnlegg. Kredible personligheter som Kofi Annan, Barack Obama, Thorvald Stoltenberg og nevnte rusforsker Willy Pedersen er vanskelig å si imot uten å blottlegge at man har blitt så hjernevasket at man ikke er villig til å tenke selv.
      Jeg håper du ikke lar det være med det ene innlegget, for her har du klart å lage en skikkelig reaksjon! Det er vind i seilene for oss som kjemper for en trygg ruspolitikk som ikke diskriminerer store deler av beholkningen.
      Til slutt vil jeg oppfordre alle som ønsker å avslutte det feilslåtte forbudet til å støtte foreninger som Normal Norge, Foreningen Tryggere Ruspolitikk eller Foreningen for Human Ruspolitikk.

    46. Jeg ønsker å stille deg et spørsmål: er du for legalisering eller avkriminalisering av narkotika? Dette er to veldig forskjellig scenarioer og er ganske vanskelig å skjønne utifra innlegget ditt.

    47. Ikke rart at flere dør av alkohol når det er lovelig i de fleste deler av verden og ekstremt tilgjengelig…… Syns ikke ren fakta skaper et riktig bilde eller at du ser noe stort bilde her
      Veldig uenig. Veldig naivt. Men flott at du bryr deg om litt annet en hår og sminke
      Stå på

    48. Elisabeth: jeg mener heller at det ikke er rart at flere dør av alkohol, når det gjør større skade mot deg selv, andre og er mer avhengighetsskapende enn mange ulovlige stoffer.

      Men takk for innspill!

    49. Har alltid sett på deg som veldig smart og reflektert, men er kjenner jeg nesten er på gråten nå. Du har helt tydelig ikke vært i en situasjon hvor familien nesten ødelegges av rusmisbruk, og da mener jeg faktisk disse “ikke-farlige” midlene du snakker om som marijuana og LSD. Jeg har vært midt oppi all den dritten og sett hvor farlig og skadelig det faktisk er. Snakk om liv og død. Avhengighet. Mennesker som velger å gå rundt helt manisk på leting hele natten i byen etter noe å røyke, mens familie og venner av personen sitter oppe hele natten bekymret og trist på vegne av denne personen som de bryr seg om og er glad i. Det eneste ønske som står i hodet er at denne personen skal komme hjem i sikkerhet.
      Det er sant at alkohol har drept flere mennesker, men det gjør det ikke ufarlig og langt fra greit å drive med narkotika. Håper det aldri legaliseres

    50. Anonym: da har du gått glipp av poenget. det er akkurat slike tilfeller jeg håper å forhindre ved ny ruspolitikk. Tror du må lese innleggene på nytt.

    51. Du har rett i alt du skriver, Lea. Synd at leserne dine er for sta til å høre på fornuft.
      Oppfordrer kritikerne dine til å sette seg inn i forskningen som ligger til grunne for debatten, i stedet for å bare tviholde på sitt eksisterende standpunkt. Det er nemlig ikke bare Lea som har disse meningene.
      Om kostnadene ved forbudet:
      http://www.dagbladet.no/kultur/kan-krigen-mot-narkotika-rettferdiggjores/65288929
      https://www.minervanett.no/det-barmhjertige-narkotikaforbud/
      Om andre rusmidler:
      http://www.dagbladet.no/kultur/lsdnbspkan-vaere-et-redskap-for-kreativitet/64042420
      https://www.minervanett.no/voldtekt-som-ruspolitisk-problem/
      Om å avbryte det mislykkede forbudseksperimentet:
      http://www.dagbladet.no/kultur/nini-angret-aldri-pa-at-vi-gikk-ut-med-hennes-erfaring-med-rusmidler/65389744
      http://www.spiegel.de/international/world/kofi-annan-on-why-drug-bans-are-ineffective-a-1078402.html
      De prøvde å forby alkohol en gang i tiden også. Er det noen av legaliseringsmotstanderne her som vil gjette på hvorfor de opphevet forbudet?

    52. Stig Matisert: Så bra å se at andre også har satt satt seg inn i dette! Har lest noen av dem, men ikke alle, så skal definitivt ta meg tid til resten også. Tusen takk for at du også engasjerer deg i denne viktige saken.

    53. Anonym: som jeg skrev i innlegget, har han som kommenterte hovedinnlegget masse kilder 🙂 i tillegg til at jeg selv deler masse kilder i hovedinnlegget. Så nei. Jeg la ved kilden til selve sitatet her.

    54. Har røyka mye gress oppigjennom, periodevis daglig, og har aldri hatt noen psykotisk reaksjon. Ingen av alle folka jeg har røyka med har heller sett ut til å hatt noen veldig overdreven reaksjon på å bli fjerne, bortsett fra å kanskje grønne ut. Tror nok helsepersonell kun ser de verste tilfellene og trekker sine konklusjoner derav. Det er faktisk mange flere der ute som nyter cannabis og har et uproblematisk forhold til det. Største trusselen er vel politi…

    55. er sååå enig! holder ikke på med rusmidler selv, men jeg har vært vitne til overdoser og problematikken innad dette. Jeg hadde en veldig god venn som gikk igjennom en tøff periode – han begynte å røyke cannabis. Han ble gladere når han tok det, han ble bevisst på hva han gikk igjennom, han skjønte at noe måtte endres – kanskje snakke med psykolog? dumt nok, ble dette en avhengighet. Ikke selve rusen – men noe han tviholdte seg i – det som fikk han igjennom den tøffe perioden. Det ble også tøffere etterhvert. Slike medikamenter er dyrt på markedet, spesielt om du skal ha bra. Han skyldte penger, familien avskydde han, venner såg ned på han – unntatt jeg. merkelig nok så er det alt for mange som avskyr ordet narkotika. Ja, selvfølgelig er det noen personer som går på disse medikamentene som blir truende – men det er IKKE bare cannabis eller “hasj” sin skyld. Det skylder en rekke andre medikamenter – for de bytter til sterkere ting som holder mer i lengden enn cannabis. så enkelt er det. Jeg selv syns enkelte narkotika substanser skulle blitt lovgitt – helt ærlig.
      Kompisen min døde, han tok livet av seg. 17 og ett halvt år var han. Og hvorfor? Jo, det holdt ikke bare med en person som var der for han – noe jeg virkelig har forståelse for. Men familien avskydde han når de fant ut hva han holdt på med, politiet var “ute” etter han, venner lo, jenter såg på han som narkoman. liksom hallo, leser du hva jeg skriver eller? han tok livet av seg fordi de fleste såg på han som narkoman, men hvis han tar seg noen glass sprit ute på kvelden så er det liksom helt okei? jeg bliiir så irritert. jeg blir så lei meg for at jeg mistet en god venn som bare trengte støtte, men som ble sett på som ett monster – BARE fordi han gikk på noe som ikke er akseptert i samfunnet. Dette medikamentet gjorde han glad – hadde ikke sett han så glad på lenge siden det traumatiske han gikk igjennom skjedde. Men trist nok – så tror folk at cannabisen tok livet av han. men nei fyfaen, det var fordommene og mangelen på kunnskap. Hadde vært fælt om jeg tok meg ett glass vin på byen, politiet måtte tatt tisseprøve av meg, familie såg ned på meg, at ingen ville snakke med meg. Bare på grunn av en vin – på samme måte som med en joint.
      håper dette innlegget kommer i en artikkel eller noe, for dette gjorde meg glad – at ungdommer faktisk har mer kunnskap om dette her enn de voksne.

    56. ENDELIG. Tusen takk Leandra, kjempeflott at du tørr å skrive om noe som er så tabu. Folk må våkne opp 🙂

    57. Sunniva Amundsen:
      Jeg siterer:
      “Problemet med LSD er at det er en høy risiko for selvmord under påvirkning av LSD. En er så borte an en kan tro at en er en fugl og hoppe fra tolvte etasje. Eller bli så ekstremt paranoid, engstelig, psykotisk eller depressiv at du tar selvmord under påvirkning av LSD.”
      Hva i alle dager, hvor har du fått denne infoen fra? Du vet så absolutt ikke hva du snakker om. For det første, det er ikke noen høy risiko for selvmord under påvirkning av LSD. Til og med under høye doser på LSD dreier ikke tankene seg om å ta sitt eget liv, men mer om hva dette livet egentlig dreier seg om. Folk tror at en blir så fjern fra virkeligheten, men det som faktisk skjer er at du får den sanne, råe virkeligheten slengt rett i trynet, og det kan være ganske tøft for mange. Men ikke kom her å spre drit om LSD bare fordi du har hørt noe som kan høres ut som fakta, når det rett og slett er myter du kommer med. For det er det det er, alle eksemplene du kommer med er myter. Sett deg litt mer inn i hva effektene av LSD er.
      Selv har jeg tatt LSD en god del ganger, og halvparten av gangene har vært større doser. Jeg har aldri opplevd et snev av noe av det du snakker om at en blir “så borte an en kan tro at en er en fugl og hoppe fra tolvte etasje. Eller bli så ekstremt paranoid, engstelig, psykotisk eller depressiv at du tar selvmord”. En skulle helt seriøst tror at du snakket om noe helt annet, for eksempel et research chemical, men la meg gjette, det vet du vel ikke hva er?
      Og ja selvfølgelig, effektene er individuelle og det kommer helt an på hvordan du er som person, set & setting, hvilket stadie i livet du befinner deg i osv. MEN effektene av LSD er rimelig kjent, og det du sier er rett og slett dradd helt ut av proposjoner.

    58. Personen over meg har helt rett. Dessverre er det mange som har blitt utsatt av de samme mytene som Sunniva Amundsen har, og det er jo ikke rart når Norsk Narkotikapolitiforening får lov å reise rundt på skolene for å spre slik propaganda.
      Anbefaler å lese denne saken, samt forskningen som det linkes til i artikkelen:
      http://www.dagbladet.no/kultur/lsdnbspkan-vaere-et-redskap-for-kreativitet/64042420
      Det samme gjelder MDMA:
      https://www.nrk.no/ytring/politikere-bruker-ogsa-mdma-1.12269521

    59. For det første: Jo, det er folk som har dødd av hasj. Google er din venn.
      For det andre: LSD kan gi bi-effekter ja. Jeg hadde en kamerat som skjøt seg i LSD-rus.
      For det tredje: Jeg har flere venner som har vært innlagt med psykoser og aldri har kommet seg ut i arbeidsliv eller fått noen normal tilværelse pga. hasj/marihuana.
      For det fjerde: Du fremstår som psykotisk med dette forvrengte bildet ditt på politikk, myndighetene, myndighetene sine intensjoner, verdensøkonomi, kriminalitet, rus etc. Jeg ville oppfordret deg til å søke hjelp.

    60. Maria:
      For det første: Jeg har googlet godt og lenge, men finner ingen som har dødd av hasj. http://www.huffingtonpost.com/entry/marijuana-deaths-2014_us_56816417e4b06fa68880a217 Kan ikke du linke til tilfellet du snakker om? Og forresten, syntetisk cannabis er IKKE det samme som cannabis. Det er et meget farlig produkt som har oppstått som en direkte konsekvens av forbudet.
      For det andre: Skytevåpen er meget farlig. Hvem ga en ruset person tilgang på et ladd skytevåpen? Meget uansvarlig!
      For det tredje: Rusmidler kan fremskynde eller utløse en psykose som ligger latent. Det er ikke dermed sagt at disse psykosene ikke hadde oppstått om vennene dine hadde brukt alkohol i stedet for cannabis for å søke tilflukt fra de bakenforliggende problemene sine.
      For det fjerde: Det er lov å være uenig, men det er dårlig stil å ty til hobbydiagnostisering. Det er faktisk ikke uten grunn at tidligere statsledere fra alle landene som er mest utsatt for konsekvensene av “krigen mot narkotika” mener akkurat det samme som det Lea gjør.
      Jeg utfordrer deg til å gå inn på denne linken og se hva slags “psykotiske” mennesker som deler Lea (og min) oppfatning.
      https://www.globalcommissionondrugs.org/about-us/commissioners/

    61. “Da burde man etter ren logikk straffe de som McDonalds også da, som påfører helsen sin og planeten ufattelig mye større skader, med en sleipe sammensetninger av sukker og fett med en avhengighetssansynlighet himmelhøyt større enn mange ulovlige rusmidler. Pluss at pengnene går til industrier som torturerer og dreper milliardervis av dyr i året. For en vridd og urettferdig sannhet.” Unnskyld meg, men maten på McDonalds kan du ikke sammenligne med stoffer som f.eks.: Heroin. Jeg forstår meningne og synspunktet ditt, men å si at mat på McDonalsd som har en “sleip sammensetning av sukker og fett” er verre enn narkotika og alkohol som dreper og ødelegger mennesker OG familier blir bare rart….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg