Q&A (hva jeg brenner for, min filosofi, mine reiser, takle vanskelige tider)

Går rundt med dårlig samvittighet ovenfor at jeg blogger så lite for tiden, så jeg håper liksom litt at denne videoen skal gjøre opp for det. Den er dobbelt så lang som jeg pleier å lage videoene mine, og håper det er et lite plaster på såret. Eller at dere faktisk orker å se hele, haha, da hadde jeg blitt veldig glad i hvertfall. Det var masse veldig gode spørsmål, og jeg svarte egentlig superlangt på alt og måtte klippe vekk sånn 95% av det jeg filmet, menmen, jeg håper likevel dere fikk noe ut av videoen. At den var behjelpelig og informativ for noen. Da er jeg fornøyd for dagen!

Genseren er fra junkyard (sponset)

33 kommentarer
    1. Dette var skikkelig gøy å se på! Du virker veldig reflektert og det var veldig interesant å høre deg prate om disse tingene

    2. Du er amazing!! Beundrer virkelig tankegangen din, så fint å lese en blogg som er så ærlig, reflektert og kunnskapsrik. Du er virkelig inspirerende, takk <3

    3. Er fan av mye av det du sier, men akkurat dette med bygda der tar du så feil. Forståelig nok er det vanskelig for en som har bodd i byen hele livet å forstå hvordan det er å bo på “bygda”. Det kan vere like ensomt å bo i en liten bygd som det kan vere å bo i en by, og det kan vere like stort press å bo i en bygd som i en by. Når man bor på “landet” som du kaller det, så kan mange føle at man blir sett mye mer, det er færre å vere med og det er vanskelig å føle at man kan passe inn viss det er få å henge med, samtidig så kan det vere vanskelig i byen der det er så mange at man føler man drukner i mengden men sannsynligheten for å møte noen som du passer bedre med er mye større. Presset og ensomheten vil jeg si er like tydelig om du bor på”landet” eller i byen, den fremstår bare litt forskjellig kanskje. Ikke noe kritikk bare et lite innspill til at du kan utvide horisonten din litt mer.

    4. Du er så utrolig reflektert Leandra, virkelig inspirerende! Ville bare skyte inn at det kanskje er litt feil å si at man kan flytte på landsbygda for å slippe presset, for slik trenger det absolutt ikke å være! Det er like sannsynlig å få angst og depresjoner om du bor på landsbygda. Hvis man er ensom er det ikke alltid “bare å dra ut for å møte noen” for ensomhet handler jo nettopp om at man har ingen eller få å være sammen med. Dette er ikke kritikk av deg, men jeg synes det er fint å ha muligheten til å komme med innspill <3 Jeg ser veldig opp til deg Leandra, fortsett med det du gjør! De filosofiske innleggene dine er helt fantastiske!

    5. du er reflektert og smart! Men det med å flytte ut av byen er jo helt på jorde å si haha.. presset har ikke noe å si om du bor i en storby eller ikke, alle har sosiale medier osv. har ikke noe å si hvor du bor så det er jeg helt uenig i. og når man er dypt ensom så er det heller ikke bare å klare å “gjøre noe”..

    6. Kjempebra video, og du svarte på spørsmålet mitt weyy!! hehe:DD Liker disse videoene best, hvor du bare sitter og snakker og reflekterer rundt forskjellige temaer. Som jevnaldrende er du en av de som inspirerer meg mest, og føler alltid at jeg drar til meg ny og interessant kunnskap som jeg ikke får på skolen.. digger deg!

    7. Anonym: Det er ikke helt på jordet å si, for i følge forskning og statistikk finnes det mye mye færre tilfeller av psykiske lidelser hos mennesker som bor på landsbygden i forhold til storbyen, og i utviklingsland i forhold til velutviklede land. Dette har med at man kommer nærmere naturen og det da er lettere å innse mindre overfladiske verdier i livet sitt.

      Men er enig med siste delen om at det ikke er bare bare å gjøre noe. Det er ufattelig vanskelig når du sitter i det, og det er få som har selvkontroll nok til å dra seg ut av det før det går for langt. Men man burde selvfølgelig alltid prøve, i motsetning til å trykke seg selv mer ned som mange liker å gjøre når de er trist. Det mener jeg i hvertfall.

    8. Kristine: Tusen hjertelig takk for super fin kommentar, og setter veldig pris på innspillet ditt. Jeg forstår at du sier det, men jeg anbefaler deg å lese kommentaren jeg skrev ovenfor til en annen som påsto det samme. Det hadde nemlig litt rot i virkeligheten det jeg sa, og det er nok ikke like sansynlig å få angst og deprisjoner om du bor på landsbygda.

    9. Anonym: Tror absolutt som du sier at det er mulig å være ensom og føle press på landsbygden. Og du har mye rett i det du sier, noe jeg skulle vist at jeg tok hensyn til i videoen. Beklager at jeg ikke gjorde det. Jeg tok nemlig utgangspunkt i forskning, statistikk og en del artikler jeg har lest om at mennesker generelt er mye lykkeligere og lever lengre på landsbygden med langt færre psykiske lidelser enn det som forekommer i byene. Selvfølgelig er det problemet på landsbygden også, og mange lignende situasjoner. Men ikke i like stor grad prosentvis, så for mange tror jeg det hadde gjort underverker å komme seg litt unna storbyen til et mer stille, jordnært og naturlig sted, ettersom det er under slike forhold mennesker har levd mesteparten av tiden sin, helt opptil de siste to hundre årene.

    10. Hei igjen og takk for svar (det var jeg som skrev litt lengre oppe her). Jeg forstår absolutt det med forskning på forekomst av psykiske lidelser på landsbygda osv, har lest det selv 🙂 Men jeg vet ikke om det kanskje ble litt “feiloppfattet” fra min side, siden du sa noe sånt som “hvis du har psykiske lidelser kan du flytte ut på landsbygda for der er det mye enklere” (Det var ikke det du sa ordrett, men slik jeg oppfattet det) Men igjen, bare innspill, og veldig gøy at du tar deg tid til å svare på kommentarene som vi legger igjen <3

    11. Kristine: Skjønner at det kan bli feiloppfattet, og innser at det må være frustrerende å lese for de på landsbygden som faktisk også sliter. Skulle aboslutt utdypt meg mer. Bare hyggelig å svare! Det er jo nesten det gøyeste delen spør du meg 🙂

    12. Litt merkelig å si at presset er værre i byene enn på landsbygda. Er ikke akkurat sånn at vi ikke har wifi og null peiling på hva sosiale medier er..
      Egentlig litt respektløst å påstå

    13. Jeg berundrer hvor reflektert og hvor flink du er til å snakke for deg, Leandra! Kombinsasjonen av stemmen din er som så relaxed og meningene dine som jeg finner så facinerende fikk meg til å sitte igjen med en håndfull spørsmål å gruble over, i tillegg til å føle meg mest avslappet på lenge. Med andre ord: in love med videoen og deg generelt! Hadde vært så kjekt om du kunne hatt et meet up en gang. Selv om jeg bor omtrent 3t unna Bergen hadde jeg definitivt kommet! Er det noe du kunne ha gjort? Jeg tror det ville vært utrolig, få tatt bilde med deg og enedlig fått sakt face to face hvor mye du har påvirket livet mitt på en så positiv måte, fått meg til å tenke, gitt meg påfyll av inspirasjon og motivasjon til trening (forseten, gleder meg masse til innlegg om dine treningstips), og f.eks det å ha rett tankegang – stor fan av mer utdypte innlegg der du virkelig går inn på det som betyr masse for deg, digger alle andre videoer/innlegg også da <3 Anyway, ville bare få frem at jeg elsker videoen og synes at du er tvers gjennom helt amazing og et utrolig facinerende, inspirerende og klokt individ, Leandra - og håper du kan ha et meet up en dag <3 Håper den kommende uken blir superbra for deg! Du fortjener kun det beste!! Glad i deg<333

    14. David Icke? Er ikkje han antisemittist og hevdar at jødar er avkom etter reptilar?

    15. Hei, har sett flere av videoene dine og har lagt merke til at du ofte sier dette med at “sånn er det bare”. For det er ikke bare sånn. Det er ikke sånn at hvis du har hatt en dårlig barneoppdragelse så BLIR du en byrde for samfunnet, eller at du BLIR en mobber eller en som sliter psykisk. Det er ikke “sånn er det bare”, da burde du heller sagt “de blir OFTE mobbere, rusavhengige etc”. I videoen du snakker om at man tar valg som gjøre deg lykkelig, sier du at man tar ALLTID valg som gjøre deg lykkelig. Det og er ganske så sterkt å si. Alle valg i livet kan ikke være basert på at du tar de for å gjøre deg selv lykkelig som du sier. Det vil jeg si er ganske så umulig. Og å hate noen betyr ikke at man ønsker de dø, jeg er veldig enig i at hate er et sterkt ord, men da det er fortsatt og veldig sterkt å si at om du hater noen vil du at de skal dø.
      I samme videoen sier du at hvis en venn har gjort deg noe, har han indre problemer. Det MÅ man ikke ha, man må ikke ha hatt problemer i barndommen. Og det blir hvertfall feil å si “så enkelt er det”, for det er det igjen ikke. Har merket dette flere ganger, og det kan bli ganske så frustrerende å høre på at du tar konklusjoner du egentlig ikke kan ta. Forskning viser mye, men skjuler også mye. Ble mye kritikk her, men lurer egentlig på hvordan du kan trekke alle de konklusjonene du gjør.

    16. Anonym: Hei. Skal prøve å bli mer forsiktig i ordbruken, for jeg er klar over at det finnes unntak til det jeg sier. Og dette med at en venn som har gjort deg noe, har indre problemer, er et uttrykk for at valg mennesker tar, og ting de sier og gjør mot andre, er en refleksjon av demselv. Du velger selv hvordan du vil oppfatte hva jeg sier, og hva du vil henge deg opp i, men som du sikkert skjønner, prøver jeg å informere, og få frem et budskap.

      Jeg trekker de konklusjonene jeg gjør ut i fra forskning jeg mener er logisk.

    17. Hei!
      Du sier at du brenner for miljø og miljøforandringer, samtidig er et av målene dine etter vgs å reise “så mye som mulig”. Blir det da mye togkjøring, eller er miljø enkelt og greit kun noe du finner interessant/spennende?

    18. Syns egentlig det ikke holder å si at du baserer deg på forskning som virker logisk. Det vil si at hvis jeg syntes at forskningen om at jorden var flat kan jeg si at “jorden er flat, sånn er det bare”. Du burde jo også vist til alle disse kildene og forskningen du viser til.

    19. “Takk” er det første som popper opp i hodet mitt, når du deler noe “dypere” fra ditt eget. Rett og slett fordi det gjør meg glad og varm i kroppen. Får ofte deja vu når jeg leser bloggen din, fordi jeg har tenkt akkurat de samme tankene selv, haha. Har flommevis med venner, men aldri kjent noen med samme tankegang som meg. Føler mange fokuserer på det som er overfladisk. Dagens teknologi og samfunn er vakker og grusom på samme tid, fordi det åpner opp og gir muligheter, men samtidig lukker og stenger folks tankegang og kreativitet. Så det er vel kanskje ikke så rart at mange fyller hverdagen med overfladiske ting? Gledesrus over at det finnes slike som deg, som opptar seg av mer enn bare klær, mat, jobb og andre hverdagslige ting. Digger deg!
      Vil også kommentere på det med å “være lykkelig på bygda”. Tror det å bo på en mindre plass gir et anneledes press enn å bo i en by, men presset er der. En forskjell er vel kanskje det at på en liten plass, kjenner alle alle, eller vet om alle. Noe som fører til at alle menneskene du omgir deg med i hverdagen, har sett store deler av livet ditt; forandringer, tabber, stiler osv. Også er det en gang slik at vi mennesker liker å snakke om andre mennesker, om det er negativt eller positivt. Dermed kan det kanskje føles støtende å si at de på bygda ikke kjenner på presset, fordi tanken på å kunne bevege seg rundt, eller gå på butikken, uten å føle at folk tenker over deg, føles mer avslappende enn å bli lagt merke til. Dessuten er det ofte slik at i en større by, hvor det er flere mennesker, vil det bli mindre tydelig at noen skiller seg ut. Det kan være lik prosentandel i byen og på bygda, men anntallet vil likevell være ulikt. Dermed vil det være mer tydelig på bygda, og kanskje også da mindre akseptert (?).
      Men skjønner absolutt hva du mener med det du sier! Jeg har aldri bodd i en stor by, og kan ikke se for meg hvor slitsomt det må være å se “perfekte” mennesker hver dag, som man automatisk måler seg opp med. Eller hvordan det er å ikke ha muligheten til å ha det helt stille, alene i urørt natur. På samme måte som det vil være vanskelig for deg å forstå helt fullt ut hvordan det er å bo på bygda før du har prøvd det selv 🙂

    20. “Presset om at vi alle skal være unike, gjør oss egentlig alle mer like.” ,Loveit – genius

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg