Når du ikke kan stole på vitenskap engang

Kanskje det er et gen i oss mennesker som lengter etter noe mer. Har behov for noe mer. Enn det vi har fra før. Og det vi kan se rundt oss. Noe mer enn den konkrete, meningsløse verden. Siden mennesket begynte å tenke rasjonelt, har vi oppfunnet historier og myter om hvorfor uforklarelige ting er som de er. Istedenfor å bare la dem være? Døden, himmellegemer, naturen, det usanselige. Ting vi ikke har forstått, har vi alltid funnet opp våre egne historier på. Gjennom flere titusener av år. 

Men noe forandret seg bare de siste få hundre årene. Vitenskap. Kanskje etter vitenskapens gjennombrudd mistet vi denne magien hvor vi tror på noe større enn oss selv. Noe utenfor oss selv som vi kan stå i ærefrykt og fascinasjon over. Vitenskapen kom og sa: “sånn er det og dette er det som fins.” Ikke noe hvorfor, ikke noe pyntet på. Bare den harde fakta, som bare ga oss tusen spørsmål til. Er det rart vi føler oss fortapt? Hva har vi nå å klamre oss fast til og finne trygghet i?

Kanskje det er derfor jeg valgte å bli i sengen hele dagen. Ikke møte den virkelige verden, men istedenfor ligge i sengen og se de to siste Harry Potter-filmene. Bli fortapt i en annen verden.

Har du noen gang tenkt på hvorfor science fiction og fantasy litteratur er blitt så populær de siste tiårene? Harry Potter, Game of Thrones, The Matrix, Ringenes Herre, alle med store fanbaser og tilhengere. Kanskje det er fordi vi lengter etter den magien og meningen, som har gått tapt i vår sekulariserte, moderne verden? Vi vil flykte litt bort fra virkeligheten. Bli fortapt i en overnaturlig verden og dekke behovet vårt for noe mer. Tilfredsstille lengselsgenet. I hvertfall for de ikke-religiøse, som det har blitt en mye større oppslutning av i de siste tiårene.

Mange av oss er kanskje ikke blitt mindre religiøse heller, men religiøs på en annen måte? Brutt ut av de store tradisjonelle religonene, og lagd vår egne personlige trosretninger med en mix av elementer fra forskjellige religioner og levemåter vi liker best. Det er i hvertfall der jeg må plassere meg selv. I gråsonen. Om det er av desperasjon og lengsel etter denne gamle magien og den tilrettelagte, trygge hverdagen mine forfedre levde i, vet jeg ikke.

Det er lite jeg har større kjærlighet for enn vitenskap. Men jeg kan ikke stole helt på den før den dagen fysikere begynner å forske på det ikke-fysiske. Utenfor våre 5 små, begrensede sanser som ikke engang ser en brøkdel av virkeligheten. Kanskje kan vi aldri stole helt på vitenskapen uansett. Om vi virkelig hadde visst alt, hva hadde vi da tenkt om all den kunnskapen vi har i dag?

10 kommentarer
    1. Morsomt, jeg skriver essay akkurat om dette! Du burde lese Max Weber om avfortrylling, hvis du ikke allerede har gjort det 😀

    2. bra innlegg, men syns det er rart at du kan si at forfedrene levde et enklere liv enn oss. Hva mener du med det? Er jo heller ikke slik at de ikke hadde myter og fantasifulle eventyr før, kulturen har jo bare gjort at vi nå lager film om dette.

    3. Katrin: Tror du har misforstått? Mente at foredrene våre levde mer simpelt, og slapp å lure på ting i den grad vi gjør i dag, fordi at de hadde myter og religion som ga dem svar på de store spørsmålene.

    4. Interessant tanke at de som ikke er religiøse har mer glede av å gå fortapt i fantasy-relaterte filmer og bøker. Tror det ligger noe i det, i alle fall stemmer det for min del, for jeg har egentlig vokst opp i en kristen familie, men etter å ha funnet ut at kristendommen ikke er noe for meg i en alder av hele 6 år (hehe), kastet jeg meg heller over Harry Potter og Narnia bøkene, og mange flere etter det, så klart:)
      Derimot har jeg to katolske kusiner, som slettes ikke synes fantasy er noe å bruke tiden sin på. Må si du intrigerte meg der.
      Ellers anbefaler jeg deg å lese litt om Kants teorier om nettopp det med vitenskap. Han stilte blant annet spørsmål om det som er ekte for oss, egentlig er virkelig eller kun en avbildning av hvordan vi oppfatter noe.

    5. Skjønner ikke helt hva du mener forskerne skal begynne å forske på, det er forsking innenfor de fleste felt

    6. wow, no words. Har tenk på mye av dette selv med familie som tror på det religiøse. Jeg har laget min egen lille greie. Og akkurat det med vitenskapen også. om det å stole på vitenskapen. takk for et så bra innlegg

    7. Subskriver: “Men jeg kan ikke stole helt på den før den dagen fysikere begynner å forske på det ikke-fysiske”
      Hææææææ? Fysikere forsker på det fysiske. Ligger litt i navnet. Om fysikere/ forskere skulle begynne å “studere” ikke-fysiske ting så har de blitt gal. For hvordan gjør man det? Kan du si meg hvordan man kan forske på ikke-fysiske ting?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg