“You wanna be black so bad”

Okei, nå er jeg sint. Jeg kan ikke fatte at dette skjer i 2016, men cultural appropriation er faktisk en greie nå. Cultural appropriation handler om at noen syns det er respektløst og rasistisk at folk blir inspirert og bruker innslag av minoritetsgruppers kulturelle stil. Første gang jeg var vitne til dette, var når Annijor måtte beklage seg for å ha brukt indianer-hodepynt. Fordi dette tydeligvis er respektløst, og folk kan bli fornærmet. I begynnelsen skjønte jeg ikke greien. Jeg visste ikke at det gikk an å bli fornærmet for noe sånt? Om jeg hadde vært en minoritetsgruppe og noen fra majoritetsgruppen hadde gjort noe lignende, hadde jeg reagert på samme måte som når jeg hører Norge blir nevnt i en amerikansk serie, altså jævlig hyped. Så jeg leste jeg meg ordentlig opp på det da, og syns fortsatt det er like unødvendig og ikke minst trist…

Vi lever i det 21. århundre. Vi kommer fra forskjellige steder med forskjellig historie, og bringer med oss forskjellige kulturer over landegrenser hver dag. Ikke minst deler vi innslag av kulturene våre på sosiale medier for hele verden. At vi da har mulighet til å adoptere diverse kulturistiske innslag av hverandre er vakkert og det viser at vi beundrer hverandre. Kulturene våre blandes mer og mer ut til èn stor folkegruppe som lever sammen på en planet. Vi er ikke like adskilt som vi en gang var. Vi er verdensborgere. Om du mener kulturen din skal bevares uforstyrret i ditt eget land og ingen fra andre steder får lov å gjøre noe som stammer fra din kultur, vær så snill tenk på hva som er til fordel for alle og ikke bare egoet ditt. Et samfunn med mange forskjellige kulturer gir kunnskap –  noe som igjen fører til mindre fremmedfrykt og konflikter, og mer fred. Er det ikke det du egentlig vil?

Image and video hosting by TinyPic
Dette bildet fikk jeg hets for fordi jeg “stjal andre folks kultur” og “you wanna be black so bad.” I tillegg burde jeg visst gitt credit til den afroamerikanske kulturen for å ha cornrows… Jeg har sett mye verre tilfeller enn dette, og det er plutselig blitt skikkelig populært å kalle hvite for rasister fordi de henter inspirasjon fra afroamerikansk kultur når det gjelder hår, hud og skjønnhet. Men det er jo fullstendig selvmotsigende? Betyr ikke bare det at vi syns kulturen deres er fin? Det er det samme som om asiatere skulle blitt fornærmet om vi spiste med spisepinner. Like meningsløst og konfliktsøkende.

Globalisering er nøkkelordet her, folkens. Globalisering, forståelse og likeverd er ord som burde bli satt mer i fokus enn segrering, historie og cultural appropriation. La hvite jenter ta rastafletter på lik linje som at afroamerikanere kan farge håret sitt platinablondt. Denne diversiteten og variasjonen skal settes pris på og omfavnes, ikke bli tatt som en fornærmelse. For det i seg selv er rastistisk, i ordets rette forstand. Da er det jo nemlig du som mener det er forskjell på folk, og forskjell på hva vi har lov til å gjøre, og hvordan vi har lov å se ut. Tenk at noe så simpelt som stil, kan skape så mye hat. Jeg trodde virkelig vi var komt lengre enn dette, men det ser ut til at vi har en god del igjen og gå. 

19 kommentarer
    1. Likte dette innlegget veldig godt, og jeg er nokså enig med deg på deg meste. Men, jeg tror at noe av problemet med cultural appropriation er at noe som vanligvis blir sett ned på, blir glorifisert når “white girls” gjør det. Eks. I usa hvor flere mørke jenter blir shama (kalt skitne, uhygiensike) for å gå med cornrows, rastafletter osv, mens når hvite begynner å bruke det snur flisa – da er det trendy og kult. Såklart er det verre ting i verden enn fletter og kulturimpulser på tross av landegrenser – men det må også vises forståelse når noen føler seg krenket.

    2. forskjellen her er jo også at du var i utlandet og tok dem. du var innom kulturen liksom, så du har all rett til å ha disse flettene. jeg hater når folk går med kofte eller bruker kastemerker som pynt, men å klikke fordi en tok rasta i syden? jælla teit. enig med det du skriver

    3. Sykt bra skrevet!
      Random spm, men hvilken strl bruker du i det hvite skjørtet fra shein som du viste oss for ikke så lenge siden? Takk for at du svarer!

    4. Kjære Leandra, jeg tror virkelig ikke du har forstått hva som egentlig menes med cultural appropriation. Å sammenligne det å farge håret sitt platinablondt med å ta cornrows blir for dumt – blondt hår har for hvite folk ingen kulturell betydning i samme forstand som visse hårfrisyrer har for svarte. Hvorfor blir folk så opprørte, spør du – det blir sagt om og om igjen – fordi de trendene som blir sett på som ghetto og motbydelige plutselig blir trendy fordi at hvite folk tar seg friheten til å bruke dem som noe de har funnet på selv. Det kan ikke sammenlignes med at Norge blir nevnt i en tvserie, heller se for deg at folk i utlandet begynner å bruke bunad uten mål og mening og har null interesse i hva det å gå med bunad betyr for norsk kultur.
      Når det gjelder hodepynt – har du virkelig satt deg inn i temaet? Et headdress som det heter på engelsk var ikke bare hodepynt, antallet fjær fortalte faktisk noe om personen som gikk med det, man fikk som regel ett fjær for noe som kunne tolkes som en modig handling, blant annet det å drepe noen fra en annen stamme. Så at noe som potensielt symboliserte mord skal brukes som hodepynt pga uvitenhet og rett og slett mangel av interesse i kulturen håper jeg du ser er feil.
      Nå synes jeg mye også blir overdriving da, for eksempel blir jeg helt overgitt når folk skal mene at det å ville ha store lepper eller rumpe kun er en svart greie, eller for eksempel tror jeg ikke at det å prøve på en kimono i Japan eller en sari i India er en rasistisk forbrytelse – tvert imot, men det er fordi da tar man seg tiden til å bli kjent med hva visse ting symboliserer, i motsetning til å flette håret sitt fordi det ser fett ut.

    5. ^^^^^^
      I tillegg så ønsker vi vel ikke at verden skal bli mer og mer lik, og at globaliseringen skal ta helt over? Vi ønsker vel å beholde det brede samfunnet vårt som du så fint skriver – innebærer ikke det å ta vare på de mange forskjellige minoritetene og LA de være forskjellige? Om alle skal være like, har vi bredde i samfunnet da?
      JA mye av det blir for dumt, men mye av det du skriver blir litt dumt, det og. Spesielt den delen med hva som er “til fordel” for verden og ikke bare egoet dems. Mange av folkegruppene og minoritetene har blitt undertrykt og sett ned på i flere århundrer, og når noen plutselig kommer og “tar” deler av kulturen og integrerer den og gjør den til sin egen – så må vel de også få lov til å reagere.
      Selvsagt skal man (og det gjør man) gi og ta, låne bort og bli inspirert av hverandre. Det er noe av det fineste med samfunnet vårt og retningen verden vår er på vei i. Å herme etter noen fordi man ser opp til de er en gest, og noe man bør sette pris på, på lik linje med at man må sette pris på andres kulturer og verdier, og la de få snakke like høyt som det du gjør.
      Kanskje er de ikke ego, men bare veldig stolt av kulturen sin, og det må vi forstå. Kanskje vi i deres øyne misbruker den? Nå er det forskjell på tulleting som kimonoer og store rumper, men noe av det er faktisk av stor betydning for de selv, og verdt å være ydmyk for. I stedet for å stemple noen som ego, kan vi ikke prøve å forstå?

    6. Jeg er veldig enig i det du skriver. Det er selvfølgelig et lite “men”. For et år tilbake var jeg på Agenda X i Norge (antirasistisk senter for ungdom) og her fikk vi et foredrag om akkurat dette av en afroamerikansk/norsk. Han sa at det er utrolig fint å se at deres kulturer og for den saksskyld andre sine kulturer blir tatt opp og brukt av andre mennesker fra hele verden, men at når f.eks kjendiser begynner med en viss hårfrisyre som stammer fra en annen kultur blir det ofte til at dette var deres og de kjendisene fant denne frisyren – når det egentlig har vært noe en kultur har holdt på med veldig lenge. Han forklarte det på den måten du gjorde med rastafletter. Afroamerikanere har alltid hatt rastafletter, men for en stund siden ble det veldig populært og kjendiser begynte å spre stilen videre – det førte til at andre rundt fikk inntrykk av at dette var en stil de har funnet opp og ikke basert på en kultur. Feil mennesker får æren og kulturen lite. Innlegget ditt er veldig fint, forstår absolutt budskapet og er helt enig, for det er en fin ting sett bort i fra at noen glemmer litt hvor ting egentlig lommer fra 🙂

    7. Jeg er enig med mange av kommentarene her, også syntes jeg det er viktig å huske på at vi ikke bestemmer når folk blir/føler seg fornærmet.

    8. 2016 er året hvor det å bli fornærmet og sutre om det på sosiale medier er ‘in’. For en verden vi lever i…

    9. Det du skriver er så viktig, og så rett! Men grunnen til at slike negative reaksjoner mot cornrows o.l oppstår (helst da på sosiale medier) er på grunn av hvordan situasjonen er i USA. Der blir slike fletter og da naturlig hår sett på som uprofesjonelt og skittent av flere arbeidsgivere. Og det som da ofte oppleves av afroamerikanske er at hvite mennesker “adopterer” disse flettene og annet som er “svart kultur” og gjør det til en trend, og noe der det blir beundret av for eksempel arbeidsgiverne som tidligere så på det som uproft og skittent. Det er altså for det meste et Amerikansk problem, men siden sosiale medier visker ut landegrenser og bakgrunnsinfo om mennesker, så oppstår det ofte sterke reaksjoner på noe vi i Norge ser på som ufarlig. Og de holdningene om at dette er rasistisk blir “adoptert” av nordmenn, som igjen da kommenterer “wanna be black so bad” på bloggen din. Du virker som en utrolig opplyst og kunnskapsrik kvinne, håper jeg bidro litt til en større forståelse for hele denne ubehagelige situasjonen!

    10. Det er egentlig veldig klart hvorfor mange innenfor minoritetsgrupper tar det til seg og synes det er ukult når majoritetsgrupper finner ut at deres kultur er greit å “låne” ifra. Det å få en del av kulturen sin nærmest stjålet fra dem, og det å høre om Norge på amerikansk tv kan ikke sammenlignes en gang. Selv om det gjerne er kult å høre om Norge, så er det ikke i nærheten av å se sin egen kultur bli “hvitvasket”. Ulike kulturer reagerer ikke bare fordi kulturen deres plutselig blir trendy, de reagerer på grunn av måten hva de alltid har brukt for å uttrykke seg selv eller hva de bruker for å føle seg unik innenfor samfunnet blir brukt av mennesker som ikke har et snev av forståelse for kulturen eller tid til å sette seg inn i hva det betyr for dem. Grunnen til at de reagerer er fordi at det er forskjellsbehandling, det hvite mennesker nå får skryt for er grunnen til at de får sparken fra jobber eller blir kastet ut av skolen. Det som blir sett på som trendy og kult for hvite mennesker blir sett på som skittent og ekkelt blandt “black culture”, noe du kanskje kan forstå er en veldig god grunn til å bli forbanna for. Man kan ikke kontrollere hva man blir støtet for, og det er ikke bare å be dem om å stoppe for å skape en fred-situasjon. Det er ikke slik det fungerer.
      “Om jeg hadde vært en minoritetsgruppe og noen fra majoritetsgruppen hadde gjort noe lignende, hadde jeg reagert på samme måte som når jeg hører Norge blir nevnt i en amerikansk serie, altså jævlig hyped”, det er lett å si, men sannheten er at du ikke er fra en minoritetsgruppe og vet derfor ikke hvordan akkurat den situasjonen hadde blitt for akkurat deg. Det hjelper ikke å kommentere imot dem som blir støtet av cultural appropriation og si at det er teit å reagere på småting, for det er en temmelig viktig ting å ha i bakhodet. Eksempelet med hodeplagget foreksempel, for dem som er innenfor kulturen er det et svært viktig og æresfullt plagg.. det er klart det kommer til å få kritikk om en tilfeldig jente velger å bruke det på festivaler med drikking og fyll eller posere lettkledd på bilder med et slikt plagg fordi det blir sett på som trendy og kult. Det er ikke det samme som foreksempel jenter som farger håret sitt blondt, den blonde hårfargen er ikke en del av vår kultur. Når det er sagt har jeg ingen problem med å se hvordan det kan bli ganske sårende å få stygge kommentarer angående slike ting når man enten ikke er informert eller mener godt. Men det er som sagt en ting som er veldig viktig å informere seg selv og andre om, og vite hva man går med om man ikke er en del av kulturen som bruker det.

    11. Jeg forstår hvorfor noen blir fornærmet hvis noen har på seg noe fra en annen kultur og ikke viser respekt for det, som f.eks at noen tar på seg den norske bunaden og drar og tuller rundt i den, og rett og slett gjør narr av en del av vår kultur. Jeg er ikke imot at folk fra andre kulturer har på seg bunad, men jeg synes de skal behandle vår kultur med respekt, og det samme går for vi mot deres. Med det mener jeg IKKE at småkulturer sånn som hip hop-kultur, nerd-kultur og slike er så ærverdige at man kan “kulturelt tilpasse” seg dem eller ikke gjøre narr av dem. Synes også det er latterlig ekstremt og stemple det som “kulturell tilpasning” når folk spiser mat fra en annen kultur, hører på musikk eller lærer et språk. Jeg ble overveldende overrasket og skuffet når jeg fant ut at det fantes folk som syntes det.
      Hårfrisyrer derimot, synes jeg er en annen sak. Håret en person har på hodet er deres. Jeg synes det er helt latterlig at det er finnes folk som vil diktere hvordan visse folk kan ha håret sitt på den måtes, og hvilke folk som ikke kan. Cornrowsene dine så dritfine ut!

    12. Gurl, jeg er helt enig med deg. Kulturer og minoriteter har visst “copyright” på alt. Hadde skjønt hvis noen hadde narret enn annen kultur, men det er jo ikke tilfellet.
      Samme med “reverse racism”, les den taggen på twitter og hodet til kommer til å koke av raseri. Det er visst ikke mulig å være rasitisk mot hvite siden de har “privileges”.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg