hits

"You wanna be black so bad"

Okei, n er jeg sint. Jeg kan ikke fatte at dette skjer i 2016, men cultural appropriation er faktisk en greie n. Cultural appropriation handler om at noen syns det er respektlst og rasistisk at folk blir inspirert og bruker innslag av minoritetsgruppers kulturelle stil. Frste gang jeg var vitne til dette, var nr Annijor mtte beklage seg for ha brukt indianer-hodepynt. Fordi dette tydeligvis er respektlst, og folk kan bli fornrmet. I begynnelsen skjnte jeg ikke greien. Jeg visste ikke at det gikk an bli fornrmet for noe snt? Om jeg hadde vrt en minoritetsgruppe og noen fra majoritetsgruppen hadde gjort noe lignende, hadde jeg reagert p samme mte som nr jeg hrer Norge blir nevnt i en amerikansk serie, alts jvlig hyped. S jeg leste jeg meg ordentlig opp p det da, og syns fortsatt det er like undvendig og ikke minst trist...

Vi lever i det 21. rhundre. Vi kommer fra forskjellige steder med forskjellig historie, og bringer med oss forskjellige kulturer over landegrenser hver dag. Ikke minst deler vi innslag av kulturene vre p sosiale medier for hele verden. At vi da har mulighet til adoptere diverse kulturistiske innslag av hverandre er vakkert og det viser at vi beundrer hverandre. Kulturene vre blandes mer og mer ut til n stor folkegruppe som lever sammen p en planet. Vi er ikke like adskilt som vi en gang var. Vi er verdensborgere. Om du mener kulturen din skal bevares uforstyrret i ditt eget land og ingen fra andre steder fr lov gjre noe som stammer fra din kultur, vr s snill tenk p hva som er til fordel for alle og ikke bare egoet ditt. Et samfunn med mange forskjellige kulturer gir kunnskap -  noe som igjen frer til mindre fremmedfrykt og konflikter, og mer fred. Er det ikke det du egentlig vil?

Image and video hosting by TinyPic
Dette bildet fikk jeg hets for fordi jeg "stjal andre folks kultur" og "you wanna be black so bad." I tillegg burde jeg visst gitt credit til den afroamerikanske kulturen for ha cornrows... Jeg har sett mye verre tilfeller enn dette, og det er plutselig blitt skikkelig populrt kalle hvite for rasister fordi de henter inspirasjon fra afroamerikansk kultur nr det gjelder hr, hud og skjnnhet. Men det er jo fullstendig selvmotsigende? Betyr ikke bare det at vi syns kulturen deres er fin? Det er det samme som om asiatere skulle blitt fornrmet om vi spiste med spisepinner. Like meningslst og konfliktskende.

Globalisering er nkkelordet her, folkens. Globalisering, forstelse og likeverd er ord som burde bli satt mer i fokus enn segrering, historie og cultural appropriation. La hvite jenter ta rastafletter p lik linje som at afroamerikanere kan farge hret sitt platinablondt. Denne diversiteten og variasjonen skal settes pris p og omfavnes, ikke bli tatt som en fornrmelse. For det i seg selv er rastistisk, i ordets rette forstand. Da er det jo nemlig du som mener det er forskjell p folk, og forskjell p hva vi har lov til gjre, og hvordan vi har lov se ut. Tenk at noe s simpelt som stil, kan skape s mye hat. Jeg trodde virkelig vi var komt lengre enn dette, men det ser ut til at vi har en god del igjen og g. 

19 kommentarer

18.08.2016 kl.16:49

jvlig bra skrevet, st p, du r best

18.08.2016 kl.16:52

S enig, kunne ikke ftt sagt det bedre selv!!

18.08.2016 kl.17:02

Likte dette innlegget veldig godt, og jeg er noks enig med deg p deg meste. Men, jeg tror at noe av problemet med cultural appropriation er at noe som vanligvis blir sett ned p, blir glorifisert nr "white girls" gjr det. Eks. I usa hvor flere mrke jenter blir shama (kalt skitne, uhygiensike) for g med cornrows, rastafletter osv, mens nr hvite begynner bruke det snur flisa - da er det trendy og kult. Sklart er det verre ting i verden enn fletter og kulturimpulser p tross av landegrenser - men det m ogs vises forstelse nr noen fler seg krenket.

ano

18.08.2016 kl.17:06

forskjellen her er jo ogs at du var i utlandet og tok dem. du var innom kulturen liksom, s du har all rett til ha disse flettene. jeg hater nr folk gr med kofte eller bruker kastemerker som pynt, men klikke fordi en tok rasta i syden? jlla teit. enig med det du skriver

Lily

18.08.2016 kl.17:36

Sykt bra skrevet!

Random spm, men hvilken strl bruker du i det hvite skjrtet fra shein som du viste oss for ikke s lenge siden? Takk for at du svarer!

Kristine

18.08.2016 kl.17:42

U said it gurl

Veronica

18.08.2016 kl.19:23

Kjre Leandra, jeg tror virkelig ikke du har forsttt hva som egentlig menes med cultural appropriation. sammenligne det farge hret sitt platinablondt med ta cornrows blir for dumt - blondt hr har for hvite folk ingen kulturell betydning i samme forstand som visse hrfrisyrer har for svarte. Hvorfor blir folk s opprrte, spr du - det blir sagt om og om igjen - fordi de trendene som blir sett p som ghetto og motbydelige plutselig blir trendy fordi at hvite folk tar seg friheten til bruke dem som noe de har funnet p selv. Det kan ikke sammenlignes med at Norge blir nevnt i en tvserie, heller se for deg at folk i utlandet begynner bruke bunad uten ml og mening og har null interesse i hva det g med bunad betyr for norsk kultur.

Nr det gjelder hodepynt - har du virkelig satt deg inn i temaet? Et headdress som det heter p engelsk var ikke bare hodepynt, antallet fjr fortalte faktisk noe om personen som gikk med det, man fikk som regel ett fjr for noe som kunne tolkes som en modig handling, blant annet det drepe noen fra en annen stamme. S at noe som potensielt symboliserte mord skal brukes som hodepynt pga uvitenhet og rett og slett mangel av interesse i kulturen hper jeg du ser er feil.

N synes jeg mye ogs blir overdriving da, for eksempel blir jeg helt overgitt nr folk skal mene at det ville ha store lepper eller rumpe kun er en svart greie, eller for eksempel tror jeg ikke at det prve p en kimono i Japan eller en sari i India er en rasistisk forbrytelse - tvert imot, men det er fordi da tar man seg tiden til bli kjent med hva visse ting symboliserer, i motsetning til flette hret sitt fordi det ser fett ut.

Mary

18.08.2016 kl.21:28

^^^^^^

I tillegg s nsker vi vel ikke at verden skal bli mer og mer lik, og at globaliseringen skal ta helt over? Vi nsker vel beholde det brede samfunnet vrt som du s fint skriver - innebrer ikke det ta vare p de mange forskjellige minoritetene og LA de vre forskjellige? Om alle skal vre like, har vi bredde i samfunnet da?

JA mye av det blir for dumt, men mye av det du skriver blir litt dumt, det og. Spesielt den delen med hva som er "til fordel" for verden og ikke bare egoet dems. Mange av folkegruppene og minoritetene har blitt undertrykt og sett ned p i flere rhundrer, og nr noen plutselig kommer og "tar" deler av kulturen og integrerer den og gjr den til sin egen - s m vel de ogs f lov til reagere.

Selvsagt skal man (og det gjr man) gi og ta, lne bort og bli inspirert av hverandre. Det er noe av det fineste med samfunnet vrt og retningen verden vr er p vei i. herme etter noen fordi man ser opp til de er en gest, og noe man br sette pris p, p lik linje med at man m sette pris p andres kulturer og verdier, og la de f snakke like hyt som det du gjr.

Kanskje er de ikke ego, men bare veldig stolt av kulturen sin, og det m vi forst. Kanskje vi i deres yne misbruker den? N er det forskjell p tulleting som kimonoer og store rumper, men noe av det er faktisk av stor betydning for de selv, og verdt vre ydmyk for. I stedet for stemple noen som ego, kan vi ikke prve forst?

18.08.2016 kl.21:34

Er s enig med deg her! Utrolig bra skrevet!

Madeleine

18.08.2016 kl.22:12

Jeg er veldig enig i det du skriver. Det er selvflgelig et lite "men". For et r tilbake var jeg p Agenda X i Norge (antirasistisk senter for ungdom) og her fikk vi et foredrag om akkurat dette av en afroamerikansk/norsk. Han sa at det er utrolig fint se at deres kulturer og for den saksskyld andre sine kulturer blir tatt opp og brukt av andre mennesker fra hele verden, men at nr f.eks kjendiser begynner med en viss hrfrisyre som stammer fra en annen kultur blir det ofte til at dette var deres og de kjendisene fant denne frisyren - nr det egentlig har vrt noe en kultur har holdt p med veldig lenge. Han forklarte det p den mten du gjorde med rastafletter. Afroamerikanere har alltid hatt rastafletter, men for en stund siden ble det veldig populrt og kjendiser begynte spre stilen videre - det frte til at andre rundt fikk inntrykk av at dette var en stil de har funnet opp og ikke basert p en kultur. Feil mennesker fr ren og kulturen lite. Innlegget ditt er veldig fint, forstr absolutt budskapet og er helt enig, for det er en fin ting sett bort i fra at noen glemmer litt hvor ting egentlig lommer fra :)

18.08.2016 kl.22:14

hyll

18.08.2016 kl.22:47

Jeg er enig med mange av kommentarene her, ogs syntes jeg det er viktig huske p at vi ikke bestemmer nr folk blir/fler seg fornrmet.

Anonym

18.08.2016 kl.22:49

enrom cred

:)

18.08.2016 kl.23:11

2016 er ret hvor det bli fornrmet og sutre om det p sosiale medier er 'in'. For en verden vi lever i...

19.08.2016 kl.00:03

Det du skriver er s viktig, og s rett! Men grunnen til at slike negative reaksjoner mot cornrows o.l oppstr (helst da p sosiale medier) er p grunn av hvordan situasjonen er i USA. Der blir slike fletter og da naturlig hr sett p som uprofesjonelt og skittent av flere arbeidsgivere. Og det som da ofte oppleves av afroamerikanske er at hvite mennesker "adopterer" disse flettene og annet som er "svart kultur" og gjr det til en trend, og noe der det blir beundret av for eksempel arbeidsgiverne som tidligere s p det som uproft og skittent. Det er alts for det meste et Amerikansk problem, men siden sosiale medier visker ut landegrenser og bakgrunnsinfo om mennesker, s oppstr det ofte sterke reaksjoner p noe vi i Norge ser p som ufarlig. Og de holdningene om at dette er rasistisk blir "adoptert" av nordmenn, som igjen da kommenterer "wanna be black so bad" p bloggen din. Du virker som en utrolig opplyst og kunnskapsrik kvinne, hper jeg bidro litt til en strre forstelse for hele denne ubehagelige situasjonen!

Camilla Acklam

19.08.2016 kl.13:34

Veldig enig, men synes ogs at det burde vre strre forstelse for kulturen det kommer fra.

caroline

19.08.2016 kl.18:45

Det er egentlig veldig klart hvorfor mange innenfor minoritetsgrupper tar det til seg og synes det er ukult nr majoritetsgrupper finner ut at deres kultur er greit "lne" ifra. Det f en del av kulturen sin nrmest stjlet fra dem, og det hre om Norge p amerikansk tv kan ikke sammenlignes en gang. Selv om det gjerne er kult hre om Norge, s er det ikke i nrheten av se sin egen kultur bli "hvitvasket". Ulike kulturer reagerer ikke bare fordi kulturen deres plutselig blir trendy, de reagerer p grunn av mten hva de alltid har brukt for uttrykke seg selv eller hva de bruker for fle seg unik innenfor samfunnet blir brukt av mennesker som ikke har et snev av forstelse for kulturen eller tid til sette seg inn i hva det betyr for dem. Grunnen til at de reagerer er fordi at det er forskjellsbehandling, det hvite mennesker n fr skryt for er grunnen til at de fr sparken fra jobber eller blir kastet ut av skolen. Det som blir sett p som trendy og kult for hvite mennesker blir sett p som skittent og ekkelt blandt "black culture", noe du kanskje kan forst er en veldig god grunn til bli forbanna for. Man kan ikke kontrollere hva man blir sttet for, og det er ikke bare be dem om stoppe for skape en fred-situasjon. Det er ikke slik det fungerer.

"Om jeg hadde vrt en minoritetsgruppe og noen fra majoritetsgruppen hadde gjort noe lignende, hadde jeg reagert p samme mte som nr jeg hrer Norge blir nevnt i en amerikansk serie, alts jvlig hyped", det er lett si, men sannheten er at du ikke er fra en minoritetsgruppe og vet derfor ikke hvordan akkurat den situasjonen hadde blitt for akkurat deg. Det hjelper ikke kommentere imot dem som blir sttet av cultural appropriation og si at det er teit reagere p smting, for det er en temmelig viktig ting ha i bakhodet. Eksempelet med hodeplagget foreksempel, for dem som er innenfor kulturen er det et svrt viktig og resfullt plagg.. det er klart det kommer til f kritikk om en tilfeldig jente velger bruke det p festivaler med drikking og fyll eller posere lettkledd p bilder med et slikt plagg fordi det blir sett p som trendy og kult. Det er ikke det samme som foreksempel jenter som farger hret sitt blondt, den blonde hrfargen er ikke en del av vr kultur. Nr det er sagt har jeg ingen problem med se hvordan det kan bli ganske srende f stygge kommentarer angende slike ting nr man enten ikke er informert eller mener godt. Men det er som sagt en ting som er veldig viktig informere seg selv og andre om, og vite hva man gr med om man ikke er en del av kulturen som bruker det.

Mathilde

20.08.2016 kl.23:46

Jeg forstr hvorfor noen blir fornrmet hvis noen har p seg noe fra en annen kultur og ikke viser respekt for det, som f.eks at noen tar p seg den norske bunaden og drar og tuller rundt i den, og rett og slett gjr narr av en del av vr kultur. Jeg er ikke imot at folk fra andre kulturer har p seg bunad, men jeg synes de skal behandle vr kultur med respekt, og det samme gr for vi mot deres. Med det mener jeg IKKE at smkulturer snn som hip hop-kultur, nerd-kultur og slike er s rverdige at man kan "kulturelt tilpasse" seg dem eller ikke gjre narr av dem. Synes ogs det er latterlig ekstremt og stemple det som "kulturell tilpasning" nr folk spiser mat fra en annen kultur, hrer p musikk eller lrer et sprk. Jeg ble overveldende overrasket og skuffet nr jeg fant ut at det fantes folk som syntes det.

Hrfrisyrer derimot, synes jeg er en annen sak. Hret en person har p hodet er deres. Jeg synes det er helt latterlig at det er finnes folk som vil diktere hvordan visse folk kan ha hret sitt p den mtes, og hvilke folk som ikke kan. Cornrowsene dine s dritfine ut!

28.08.2016 kl.23:48

Gurl, jeg er helt enig med deg. Kulturer og minoriteter har visst "copyright" p alt. Hadde skjnt hvis noen hadde narret enn annen kultur, men det er jo ikke tilfellet.

Samme med "reverse racism", les den taggen p twitter og hodet til kommer til koke av raseri. Det er visst ikke mulig vre rasitisk mot hvite siden de har "privileges".

Skriv en ny kommentar



Hei! Jeg er Leandra, en 20-r gammel jente med lidenskap for blogging. Her fr du mte deler av mitt liv liv og alt jeg engasjerer meg i. Og det er mye! Du kan lese om ting som mote, skjnnhet, mat, livsstil, filosofi og mange andre tanker. Hper du liker deg her!

Lea-Valencia@hotmail.com