Tror jeg på gud? Og hva betyr tatoveringen min?

Det er to spørsmål jeg har fått en del ganger på bloggen, og jeg har aldri svart sånn ordentlig på noen av dem tror jeg. Det tenkte jeg å gjøre nå. Svaret tho, er ikke så enkelt, men de går faktisk litt hånd i hånd. Først og fremst – tror jeg at det sitter en allmektig skapning i himmelen og dømmer det vi gjør. At han følger med på om jeg gjør rett eller galt, og om jeg ber om tilgivelse for mine synder? – Som i menneskeskapte religiøse guder… Nei, jeg tror ikke på en slik Gud.

Det er morsomt, for når jeg var yngre, det vil si barneskolen, når vi fikk besøk av presten rundt juletider, gikk i kirken og fikk høre bibelhistorier, da tenkte jeg aldri mye over det. Jeg kan huske tegninger jeg lagde av forskjellige bibelhendelser i klasserommet og tenkte at dette faktisk hadde skjedd. Det var ingen som sa til oss at disse historiene ikke var sann. I senere tid, har jeg jo erfart at så og si alle bibelhistorier rett og slett er kopier og omskrivninger av tidligere nedskrevne historier av blant annet grekere og egyptere lenge før Jesus ble født. Historier som symbolsk skulle forklare forskjellige naturfenomener. Disse historiene har blitt kopiert av senere religioner og fått en ny betydning. Dette, i tillegg til mange andre hull religioner har, er grunnen til at det ikke er naturlig for meg å følge en religion eller tro på en religiøs Gud, selvom jeg egentlig har blitt opplært til det. 

Likevel – Jeg tror på gud, men ikke på en religiøs måte som mange tenker når noen sier at de tror på Gud. Jeg liker ikke å bruke ordet Gud en gang, fordi det kan bli så lett misforstått, men hvis man tenker på Gud=Universet, så ja. Jeg tror at det er en gjennomtrengende kraft som er i alt i kosmos. Skaperverket, oss mennesker, planter, stjerner. Jeg tror alt er en del av Gud. Og at Gud er i alt som finnes.

Og til alle som spør hva tatoveringen på armen min betyr, er det nettopp dette den representerer. Tatoveringen er et flere tusen år gammelt symbol for verdenssjelen, og det er på en måte en spirituell kraft man gjerne prøver å bli forenet med gjennom å bare leve, nyte og la livet flyte gjennom denne midlertidige stunden på jorden. Symbolet kalles også Om eller Aom for dere som vil lese mer om det. Mitt er ganske pyntet på, og jeg syns det er såå vakkert, og så dypt, og jeg elsker hva den betyr, selvom det kan være vrient å forklare til en som spør på fest, haha. Men den representerer i hvertfall min oppfatning av verden på et dypere nivå, og min “Gud” eller kraft, som er i alt som finnes.

Processed with VSCO with b2 preset

Uansett, jeg håper dere forstod litt mer av min tro, og selvfølgelig tatoveringen. Selvom jeg sier jeg ikke tror på en religiøs gud, betyr ikke det at jeg har noe som helst negativt syn på dem som gjør det. Jeg syns det er fint uansett hva folk tror på så lenge det gjør dem lykkelig, og gjør dem til bedre personer. Og det tror jeg absolutt man kan ved hjelp av alle de tusen forskjellige religionene og trosretningene som finnes. 

29 kommentarer
    1. Jeg er oppvoks i en kristen familie, men jeg har alltid tenkt at jeg tror ikke på Gud. Men jeg har likevel levd etter kristne verdier, rett og slett fordi det gjør meg glad og det er en bra måte å leve på. Ikke baksnakke og tenke stygt om andre, ingen misbruk av alkohol osv. Jeg tenkte at man kan leve etter ting som står i bibelen, men ikke ha en tro på Gud, men jeg har funnet ut at dette ikke kan få meg lykkelig på noen måte. Gud gjør ting ingen kan forstå, og han gir oss lykke og evig liv, men kun hvis man faktisk har en tro på han og hans mirakler.
      Gøy å lese hva du skriver, og kjenner meg godt igjen i hva du skriver fra hvordan jeg tenkte da jeg var yngre!

    2. Dette har ikke så mye med innlegget å gjøre, men har du hørt om mandelaeffekten? Synes det er så merkelig og interessant, og lurer på hva du tenker om det. Hadde vært gøy om du hadde skrevet litt om det på bloggen!

    3. Dette er ikke en kranglekommentar eller noe sånt! 🙂 Jeg tror heller ikke på den gud du beskriver som en som sitter oppi himmelen og dømmer rett og galt. Men det jeg tror på er en Gud som elsker oss ubetinget og ubegrenset som en far og gav sin sønn for å få personlig relasjon med oss mennesker. Det er det bibelen lærer 🙂 Men du har mange interessante og reflekterte tanker!

    4. “DU er inte en GUD, JESUS er en GUD” – kristen predikant.
      Jeg ble muslim.

    5. Takk! Takk for at du klarte å uttrykke din “tro” uten å være respektløs eller nedvergende ovenfor mennesker med en annen tro. Dette kommer fra en religiøs troende. Åh du er virkelig flink til å skrive. Jeg vil at du skal vite at du inspirerer meg og jeg respekterer deg utrolig høyt!

    6. Fy flate! Den måten du skriver og formidler på er helt fantastisk!!! Missunner deg til det fulle, herlige du<3

    7. Hei! Skal til bergen i helga, og lurte på om du kunne anbefale noen resutranter? Har lyst til å prøve noe som ikke er typisk kjederesturanter som egon og tgif 🙂

    8. Du skriver så fantastisk, og fik mig til at tænke på Braham.
      Knus fra Danmark

    9. Takk for dette innlegget, det fikk meg til å tenke over ting. Jeg går nå andre året på en kristen skole(internat), og ifjor tok jeg valget om å ta i mot Jesus. Jeg skal si med hånden på hjertet at jeg syns egentlig den tiden siden valget har vært både stress, fint og slitsomt. Og de fleste sier at det er et valg man aldri angrer på. Altså, jeg får ikke alt til å falle på plass… skapte virkelig Gud verden? Kan han alt om oss? Ja, også er det desse ti buda. Jeg bryter de hver dag (det gjør alle, siden vi alle er syndige). Men jeg tviler og tviler. I sommerferien åpnet jeg ikke bibelen en gang. Altså her på skolen blir jeg påvirket også går det opp et lys for meg, og det virker litt logisk samtidig som det ikke gjør det. Når jeg kommer hjem forsvinner alt bare bort og jeg tenker alltid at jeg burde lest i bibelen, men det gidder jeg ikke. Jeg syns noen mennesker er for åndelige.. og jeg vil ikke bli ett sånt menneske (trust me, I am not). Men så er det helvete. Jeg er så redd for at visst dette faktisk er sannheten, så kommer jeg til Helvete. Dette gjør meg sprø og redd. Jeg vil vite for sikkert om jeg tror eller ikke! Hvordan er du så utrolig overbevist? Skremmer ikke Helvete deg?

    10. Føler du har tatt mange tatoveringer i d siste som vi ikke har fått vite om. Kan du lage et innlegg der du viser alle tatoveringene?

    11. Du er virkelig en av de beste bloggerene som finnes! Til å være kun 18, er du så smart, jeg syntes du fortjener en plass høyere oppe på blogglisten! Digger tatoveringen din og betydningen for den, og deg!

    12. Wow det er akkurat det jeg også tror på, men jeg klarte bare ikke formulere det sånn som deg! Jeg tror på at noe har startet hele universet, og at det er en kraft i alt, men tilhører ikke noen religion, samtidig som “troen” min tilhører alle. Haha. Elsker bloggen din, den er helt unik og annerledes 🙂

    13. ord som nydelig og vakkert. tenker det samme som deg men du forklarte det på en fantastisk måte

    14. Hei Leandra! Jeg oppfordrer deg til å lese boka “Sammen på tvers av døden” av Elisa Medhus. Der bli de fleste av våre ubesvarte spørsmål oppklart 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg