Lever vi i en negativ verden?

Processed with VSCO with f1 preset

Er det en ting, jeg ikke har skjønt siden jeg var veldig liten, er det hvorfor folk sitter så oppslukt i nyhetene. Spesielt voksne. Og hvordan de kobler helt ut, sitter med øyne store som tallerkner, fengslet i kveldens nyhetssending som viser en bombet landsby med sårede og døde barn. Jeg ville aldri se på det. At jeg sitter og glaner på det fra andre siden av verden gjør ikke noe som helst bedre. Tvert i mot. Jeg blir bare ufattelig knust og ødelagt i hjertet selv. Så blir det dårlig stemning i rommet i ca. 10 minutter før vi er tilbake til våre daglige rutiner. Det virker så sinnsykt feil av en eller annen grunn? Er det bedre å heller være lykkelig og uviten, enn opplyst og nedfor? Jeg vet ikke. Det er et spørsmål som ofte river i meg. 

Man begynner gjerne å lure… Lever vi i en negativ verden? Er menneskeheten bare et håpløst prosjekt med elendighet og urettferdighet? I dag vil jeg skrive litt om 1. hvordan tilstanden til verden faktisk er, og 2. hvordan du oppfatter verden selv. Og det som er viktig å forstå da, er at perspektivet vi har på verden, er det som former virkelighetsforståelsen vår. Og den andre tingen vi må ta hensyn til, er at grunnen til at vi tenker på verden som et negativt sted, er fordi vi er blitt programmert til å gjøre det. Når vi ser i nyhetene, hører på radioen, eller leser i avisen, må vi huske at vi hører det store selskaper vil at vi skal høre. Og dette har jeg snakket om før – hovedprioriteten deres, som alle andre, er å tjene penger.

Nyhetsselskaper viser akkurat det som er mest lønnsomt å vise. Og de har en grunn for å vise deg akkurat det de gjør. Det vi ikke tenker over, er at det skjer gode ting hele tiden. Men det virker ikke like reelt og virkelig for oss, fordi vi ikke ser det. Vi har kommet til tankesett hvor vi liker å se ting som vi håper ikke skjer oss. Som om vi ikke klarer å ta blikket vekk fra et bilkrasj, fordi det gjør så stort inntrykk. Vi bryr oss veldig om negative ting. Og det har nyhetsselskapene skjønt. Men verden er ikke et negativt sted. Verden er heller ikke et positivt sted. Det går ikke an å ta alle dyr og alle mennesker med forskjellige liv, filosofier, politiske meninger og virkelighetsoppfattninger og katigorisere alt som bra eller dårlig. Som jeg skrev, handler det om ditt perspektiv på livet som former din virkelighet og nettop din verden som positiv eller negativ, når den egentlig er en mix av begge eller ingen av delene. 

Processed with VSCO with f1 preset

Jeg har opplevd følelser og tanker som får meg til å tenke at verden er et absolutt nydelig sted. Alt fra det perfekte maskineriet som er kroppen min, til kjemiske forbindelser i hjernen som får meg til å føle kjærlighet. Kjærlighet for andre, meg selv, kunnskap, og eksistensen. Dette er følelser som hvem som helst kan føle. Hver dag, på veldig mange områder blir faktisk verden et bedre sted. Det er mindre fattigdom enn noensinne, færre folk dør i krig enn noensinne, det er lavere dødsrate for spedbarn enn noensinne, flere og flere vaksiner beskytter oss mot sykdommer vi hadde dødd av for bare hundre år siden. Flere folk lever i demokratiske land enn før – som betyr at flere stemmer blir hørt. Frihet er ufattelig mye større enn den har vært noensinne. I dag kan mange flere land enn før ha frie innbyggere som kan reise fritt over landegrenser, kjøpe hva de vil og oppleve det de har lyst til. Mange mennesker har tilgang til internett, hvor vi igjen har tilgang til informasjon, som opplyser og vekker oss. Mange ganger tenker jeg så utrolig uviten og blind jeg hadde vært uten tilgang internett. 

Processed with VSCO with f2 preset

Jeg er veldig klar over at det finnes negativ statistikk jeg kunne snakket om også. Miljøgasser, flyktninger, krig, regnskog. Men husk at det finnes mennesker som stadig jobber hardt for dette også. Så jeg valgte å fokusere på det positive i dag, siden det ellers er en ganske grå dag og jeg ligger inne med halsbetennelse. Men jeg har tak over hodet, og penicillinkur i blodet, så jeg klager ikke. 

Ikke bli for nedfor av det du ser rundt deg. Oppsøk også positivitet og fremgang. Verden er bedre i dag enn den var i går, og verden blir bedre i morgen enn den er i dag. Det vil si at det finnes et uendelig stort forbedringspotensial. Mennesker er mennesker, og det ligger i vår natur å finne nye og bedre måter å gjøre ting på. Og bare det i seg selv er jo fantastisk, og burde gi oss et mer optimistisk syn på denne korte, men samtidig lange tilværelsen på jorden. Når det er sagt, ha en fin tirsdag, så snakkes vi snart.

14 kommentarer
    1. Du er så flink å skrive! Tenker også selv at vi fokuserer på og ser gjerne alt det negative i verden. Det skygger på en måte over alt det utolig vakre vi har her! Jeg tenker at selv om det er mye negativt på denne jorden, mye grusomt og trist, som vi selfølgelig skal bry oss om, så er det faktisk lov å vere lykkelig og fokusere på fine ting også! 🙂

    2. Tusen takk for ordene og positiviteten, Leandra. Det er storm her hvor jeg bor idag, og jeg kjenner at hodet kan bli litt susete når det stormer ute. Da er det godt å kunne klikke seg inn på bloggen din og slappe av med ord jeg føler meg rikere av 🙂 Tusen takk, og god bedring!

    3. Bra skrevet, men det med å se nyhetene- handler ikke om å bli deprimert eller lei seg, men å faktisk vite hva som skjer i verden.

    4. Nyhetskanalene er ikke der for å tjene penger på å gjøre deg lei deg, det er bare slik at siden det finnes såpass mye godt som skjer i verden, er det lettere for dem å fokusere på det “lille” negative som skjer. Igjen, ikke for å tjene penger, men fordi de skal opplyse oss om det negative som faktisk skjer, mens vi selv på en måte har et ansvar å finne det gode og positive i hverdagen selv

    5. Nyhetene, spesielt på NRK er jo betalt av staten og lisensen vi som eier TV betaler, så ville ikke sagt at de får betalt for å vise det noen vil de skal vise. NRK er også flink til å ta med typiske “gladnyheter” i hver nyhetssending.
      Er ellers veldig enig i innlegget ditt!

    6. Du er forbilde mitt du, Leandra. Alt du sier og interesserer deg for føles så riktig og ekte, alt stemmer opp i hodet mitt når du skriver slike innlegg. Jeg mener det samme, interesserer meg virkelig for alt du skriver om (verdensrommet, kosmos, historie, verden generelt), og ting er utrolig fascinerende!
      Jeg har såå lyst å bli like god som deg å sette ord på meningene mine, men det er ikke like lett. Hehe. Blir bedre av å lese bloggen din, da. Håper virkelig at du klatrer til topp på blogg.no, du fortjener det virkelig. Du vet hva du snakker om, du er smart (og pen). HEIA DEG!

    7. Tror du journalister risikerer livene sine på å tjene penger de kan tjene på en ellers vanlig jobb? Nei. De jobber for rettferdighet, for sannhet, og for å opplyse folket. Og dessuten, hadde alle tenkt som deg og tenkt at verden blir jo bedre for hver dag, hadde den aldri gått fremover, for om ikke du visste det så må man faktisk gjøre noe aktivt for at den skal bli det

    8. Anonym: jo de risikerer livene sine for å tjene penger. De kan ikke engang gripe inn og hjelpe. de må bare stå og filme folk som har d vondt. det er veldig godt betalt. Og om jeg ikke visste at man måtte gjøre noe aktivt for at verden skulle bli et bedre sted? Leste du innlegget? Det er akkurat det jeg sier når jeg skriver at folk hele tiden kjemper for at verden skal bli et bedre sted.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg