2am thoughts

Jeg har et hat-elsk forhold til menneskeheten. Vi er noe av det mest mystiske og interessante jeg vet om, men samtidig er vi også fullstendig håpløs og kaotisk. Det at hvert menneske er så forskjellige fra hverandre som de er, er både en curse og en blessing. Forskjellene kan utfylle hverandre, være så vakre og komplekse, men samtidig skape så ufattelig mye konflikter og hat. En av de viktigste verdiene jeg mener man kan ha i livet, er å ha et åpent sinn. Være mottakelig for alt som er annerledes, se og lære. Min væremåte er ikke den beste, min kultur er ikke den beste, mamma og pappa har ikke alltid rett, og jeg har ikke alltid rett. Hver eneste person er formet på en helt unik måte av sine omgivelser, på godt og vondt. Og vi kommer aldri til å forstå hverandre 100%, men vi kan prøve så godt vi kan.

Processed with VSCO with f1 preset

Jeg har for en stund siden sluttet å tenke på mordere, voldtekstmenn og mishandlere med hat. Jeg hater dem ikke. Jeg kaller dem ikke jævler, psykopater og jeg viser ingen sinne når folk snakker om folk som gjør forferdelige ting. Jeg syns ikke det er uforståelig at Breivik gjorde det han gjorde. Jeg syns ikke det er rart at terrorister sprenger seg selv, eller dreper andre. Det er ikke rart i det hele tatt. For jeg skal si deg en ting: om du hadde vært i deres sko, om du hadde levd deres liv, så kan jeg si deg at du også hadde drept, voldtatt, sprengt eller mishandlet du også. Vi trenger ikke å vite hva som har skjedd med disse menneskene en gang, men ut i fra handlingene deres, forstår vi at det så klart finnes grunner som ligger ufattelig mye dypere enn vi kan skjønne. Om det er trist at sånne ting skjer, åh så jævlig. Det er ingenting som gjør meg mer lei meg enn mennesker som gjør vondt mot andre mennesker, men det beste man kan gjøre for seg selv og andre, er rett og slett å forstå og vite at det er en grunn. 

Mennesker er ufattelig spesielle skapninger. Påvirkningen fra omgivelsene våre har så og si all betydning når det skal forme deg til den personen du blir. Jeg vil at alle skal vite en ting eller to om epigenetikk. I korte trekk, går det ut på at omgivelsene styrer hvilke gener som skrus av og på, helt fra du er et foster. Jeg syns det er så interessant jeg – hvordan for eksempel mat, fysisk aktivitet, stress og ikke minst kjærlighet faktisk kan aktivisere visse gener. Det er derfor gravide ikke burde stresse, sulte eller andre negative ting. Barnet husker det naturligvis ikke, men det endrer likevel genene. Og det kan gå ut over både fysiske og mentale ting. Minner fester seg ikke til hjernen før du er rundt 2 1/2. Men alt du opplever før (og forsåvidt etter) dette legger seg i underbevisstheten, og aktviserer visse gener. Det er utrolig hvor mye dette har å si for et liv. Et mishandlet barn utvikler gjerne gener for å bli voldelig, og ender opp med å mishandle barn selv. Disse egenskapene er ikke tilfeldig eller medfødt, som mange konkluderer med når de snakker om psykisk syke mennesker… Men det funker ikke sånn. All oppførsel har en årsak. Den må forstås, og hjelpes om mulig. 

Processed with VSCO with f1 preset

Processed with VSCO with f1 preset

Det er litt trist å tenke på egentlig. At det skal ha så mye å si. Og at vi selv ikke har så mye valg når det gjelder vårt eget liv. Vi kan enten være heldig eller uheldig. Det trenger ikke å bare være ekstreme ting heller. Også de lille tingene i livet former deg. Jeg merker små personlighetstrekk med meg selv, som jeg forstår etter en del refleksjon, stammer fra observasjoner jeg har gjort av oppførselen til foreldrene mine i underbevisstheten, eller en hendelse jeg har gått gjennom i senere tid. Jeg blir liksom aldri helt den samme på noen områder. Akkurat som om man lærer seg ting uten å være klar over det, enten man vil det eller ikke.

Bare husk at neste gang du dømmer noen, enten det er en terrorist på nyhetene eller den altfor stille jenten i klassen. De har sine grunner. De er formet til den de er i dag, akkurat som du er formet til den du er. Tidsånd er også et nøkkelord i denne sammenhengen. Det handler om at menneskers væremåte og virkelighetsoppfattelse er basert på hvilken tidsalder de lever i. At mørkhudede var slaver for 150 år siden, var en selvfølge. At dyr ikke hadde følelser, var blandt mange også selvsagt. I dag vet vi bedre. Men vi vet faen ikke best. Om bare 30 år kommer mennesker til å se tilbake på ting vi gjør i dag, og le, eller grøsse, eller bli forbanna. Men da må de også tenke – at vi hadde våre grunner for å gjøre som vi gjorde vi også. Alt vi kan gjøre er å gjøre vårt beste.

52 kommentarer
    1. Og dette, dette er hvorfor jeg digger deg. Du er så utrolig reflektert og smart og du er så flink til å skrive og sette ord på ting.

    2. “En av de viktigste verdiene jeg mener man kan ha i livet, er å ha et åpent sinn.”
      Et åpent sinn, er åpen for alle slags søppel. Et tomt sinn, er det beste sinnet…Ikke engang djevelen kan komme inn, for den vil ikke ha noen sted å komme inn gjennom.
      Oppdag stillhet, ikke let etter den. Oppdag visdom, ikke let etter den. Vær innsiktsfull, ikke kunnskapsrik.
      Når du søker etter noe, så sier du egentlig at du har mistet det på et punkt? Men hvordna kan du ha mistet det, når du aldri eide det? Vi eier ingenting…ikke engang oss selv…”selvet” er bare en ide..et stykke fantasi…
      Du virker som en ekstremt følsom individ. Et menneske fortalte meg engang….den eneste måten å virkelig komme seg gjennom det på, er gjennom dyyyyyyp forståelse og meditasjon.
      Jeg liker ikke å si det, for jeg føler du hører det kanskje altfor ofte?….men du seeeeeer ut som et stykke kunstverk….Jeg føler din råååskap. Din lengsel til å forstå.
      Roten til alt er bevissthet….Det eneste spørsmålet som betyr noe er: “Hvem er jeg?”
      Når “jeg” er, så er ikke gud. Når “Gud” er, så er ikke “jeg”.
      I stillhet, så oppstår “gud” i deg, fordi “jeg’et” og “egoet” og “sinnet” er helt stille….Det er først da “greatness” kan ta over…fordi det eksisterer rom for at den skal kunne ta over…Du virker å ha potensialet…Jeg er glad for at du finnes..
      Vi er bedøvet inn i en kollektiv drøm som egentlig er så langt unna sannheten som det går ann å komme.
      Vi er universet som ser på seg selv, gjennom meg og deg. Vi er hva vi er og det finnes ingen “godt” eller vondt”.
      Mennesker begår ugjerninger i denne verden, fordi vi har et stoooooort “tomt rom” i våres hjerter. Vi kjenner ikke oss selv. Vi vet ikke hvem vi er eller hvor vi er fra. Vi aner ikke hvordan vi skal elske oss selv. Vi tror vi kan fylle det gjennom å finne ting eller å gjøre ting i den “ytre verden”, men sannheten ligger i den “Indre”….Og den har vært holdt skjult for oss såååå lenge….
      Vi er “vitnet” som vitner dansen. Vi er ikke selve dansen…
      “Nothing exists, except for atoms en empty space. Everything else is opinions” – Democritus

    3. Så utrolig bra skrevet! Det er viktig å ha forståelse og ikke forhåndsdømme. Ingen vet hva andre har opplevd bare ved å høre rykter eller se på en person. Eller om man hører noe som er sant om en person. Vi vet ikke hva den har gått igjennom. Vi vet ikke grunnene til deres handlinger. Men vi kan være åpne og prøve å forstå som du sier (:

    4. Jeg må bare si meg helt enig i det du skriver her. Blir veldig inspirert av å lese slike innlegg!

    5. Du fascinerar meg! Fann bloggen din igår, og har berre sitte og bladd side opp og med sidan. Nydelig og reflektert!☺️

    6. Tusen takk for at du skriver så bra og reflektert. Jeg lærer så mye av deg. Jeg er 16 år og ganske “lik” deg – slik jeg oppfatter deg i alle fall – på både tanke- og væremåte. Jeg elsker å lære nye ting, og er takknemlig for at du stadig skriver om ting jeg ikke vet. For eksempel epigenetikk, det visste jeg ikke fra før. Du er virkelig et flott menneske og et forbilde for meg, Leandra <3

    7. Thea: Takk for en veldig varmende kommentar! Jeg er glad jeg har så fine mennesker som deg som leser bloggen min. Er ikke lenge siden jeg også lærte om epigenetikk. Det er utrolig interessant!

    8. Elsker disse innleggene
      Kan være med på å fortelle hvorfor eneggede tvillinger ender opp med ulik personlighet og utseende etter hvert

    9. Herregud du skriver så bra! Kan jeg spørre – hva fikk du i norsk??? 6 lett, tror jeg, hehe

    10. Det virket som du støttet breivik ett sekund der, but u proved me wrong! Elsker disse åpene innlegene, de gir ett godt budskap til de unge i samfunnet. Rett og slett å ha ett åpent sinn til alle rundt deg, uansett legning hudfarge alt. For vi alle er like innvedig, vi har en bankene hjerte alle sammen. til og med dyr. Stå på! elsker disse innleggene, gøye å lese.

    11. Maria: Ja absolutt, for i utgangspunktet har de likt genemateriale. Men disse genene kan jo som sagt skrus av og på avhengig av omstendighetene.

    12. at du har en toleranse for mennesker som gjør umennesklige ting er både utrolig og urovekkende.

    13. solveig: Tolererer det ikke, bare syns ikke det er rart at de gjør det de gjør. Så klart kan man ikke tolerere det, man skal forstå det og om mulig gjøre noe med det for å forhindre at det skal skje igjen.

    14. At du kan si du “forstår voldtekt og mishandling” er det mest hjernedøde jeg har lest i hele mitt liv. At du forstår mord i saker som krig og virkelig urettferdighet som i seg selv skader tusenvis av mennesker fra før er en ting, men at du kan “forstå” at en har en så stor trang for å ha sex at han “MÅ” voldta er jo faktisk helt sykt. Helt sykt.

    15. Anonym: Da forstår du ikke. Noe har gått veldig gale i oppveksen til en som er i stand til å voldta og mishandle. Eventuelt at lignende ting har blitt gjort mot dem selv. De er ikke normale mennesker. De er syke, og derfor gjør de slike ting.

    16. Hei, jeg må virkelig fortelle deg at jeg liker når du har slike innlegg. Du har en enorm god refleksjons evne, noe som jeg beundrer deg for. Stå på, for du virker som et fantastisk menneske!!

    17. Veldig fint innlegg som får oss andre til å tenke oss om og reflektere litt!
      Jeg skjønner veldig godt at du ikke har toleranse for folk som myrder og voldtar (det har ingen), men som deg så greier man å skjønne at det er et eller annet som har gått feil i livet og de blir syke. Så de som sier at du tolerer at folk voldtar, har virkelig ikke skjønt dette innlegget.
      du er flink, stå på

    18. Jeg skjønner poenget ditt veldig godt. En i klassen min voldtok en jente som altså var kjæresten hans på den tiden. Mens alle da gikk rundt og ikke engang klarte å snakke med han, gikk jeg rundt å lurte- Hvem er det som har gjort noe så forferdelig, mot en så snill gutt som får han til å gjøre dette mot noen andre?
      Grunnen til at jeg elsker denne bloggen, er måten du skriver på. En veldig smart og reflekterende måte. Håper at jeg en dag kan bli som deg. Du er et stort forbilde og en inspirasjon for mange.

    19. forstår deg veldig godt! det er alltid en grunn for at folk gjør som de gjør, og er som de er.

    20. Du skriver utrolig bra, og får tankene til å gå! Men jeg er helt uenig i det du mener! Jeg mener at uansett hva som har skjedd i livet til en person tidligere, opplevelser som er fæle, fysiske ting som har skjedd osv!! Uansett hbor mye drap og elendighet et menneske har sett skal man IKKE ta etter, man skal ikke drepe, voldta, være voldelig, sprenge seg selv og tusenvis av menneske i lufta! Det er f*** ikke greit uansett hva man bærer med seg fra fortid! Det finnes ikke forståelse for sånt! Får man SKAL IKKE gjøre et annet menneske vondt! Det går ikke an å si at man forstår noen som gjør det, i mine øyne er det helt sykt og helt feil! Man gjør ikke sånt!!!!

    21. Du er helt herlig Lea. Digger at du får skrevet det ned på en så fantastisk måte. Du er et forbilde og du har så mange gode ideer og ikke minst viktige budskap. Ikke stopp med å skriv ned tankene dine, det er de som holder oss oppe, tankene våres, forståelse ovenfor andre og kunnskap. xo

    22. Som biologistudent, så må jeg si at når det gjelder det med gener, så er man født med de man er født med, det er det som utgjør ditt DNA, din helt egne oppskrift på hvordan du er satt sammen. Dette er unikt for hvert menneske og derfor kan man ved hjelp av prøver identifisere mennesker ut i fra en spyttprøve, hårsekkprøve, you name it. Så gener kan man ikke utvikle etterhvert desverre. Da ville det vært komplett umulig å benytte DNA-teknologi i det hele tatt.
      Tenkte jeg bare skulle si det. Ellers var teksten dyp og bra, men liker ikke når folk som ikke helt vet hva de snakker om begir seg ut på, og synser om emner som er hardt bevisbare..

    23. Elisabeth: det er klart alle har hvert sitt unike DNA og det er dette man bruker til å identifisere mennesker med. Alle som har sett en kriminalserie vet det. Eventuelt om man har følgt med i naturfag på vg1.

      Om du hadde lest litt om epigenetikk du, eventuelt sett noen videoer på YouTube og først og fremst innsett at du faktisk kan lære noe nytt vitenskapelig fakta, selvom du er biologistudent, hadde du lært det at gener likevel kan skrus av og på av faktorer fra omgivelsene. Epigenetikk er et nyere felt og går mye dypere og mer innviklet enn det å identifisere noens DNA.

      Ha en fin dag og lykke til med studiene.

    24. Oi, haha det var sassy svart av deg, hersketeknikker er hyppig brukt når man vet man er ute på dypt vann..
      Du skriver jo faktisk at “man kan utvikle gener for xxx”, og det er feil. Men som du sier i kommentaren over, så stemmer det at ulike gener kan aktiveres ja, så da må du jo formulere det sånn. Ellers så er det feilinformasjon, og da må du tåle å høre det.
      Og du trenger ikke å gå fullstendig i forsvarsmodus kun fordi noen stiller seg skeptisk til det du skriver.
      Lykke til videre.

    25. Elisabeth: svarte like sassy som kommentaren din var, i tillegg til at du fremsto som nedverdigende og som en bedreviter. Men fint du er enig i at det stemmer. Da var det en liten feilformulering av meg, men siden du tydeligvis vet at gener kan aktiveres, forstod du nok hva jeg mente og kommentaren din ble rett og slett bare pirkete og skrytete.

    26. Du er helt klart mitt store forbilde, måten du ser verden og menneskeheten på! Jeg blir så fascinert og inspirert av deg, og skulle virkelig ønske jeg kjente deg. I tillegg kunne diskutere og snakke om nettop ting som dette, det hadde virkelig vært ubeskrivelig <3 You go girl!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg