9 tips for bedre selvtillit

Jeg tror selvtillit er noe mange, eller til tider faktisk alle ikke har 100% på plass. Det er fullstendig normalt. Men det finnes visse uvaner eller ting vi gjør som får oss til å virke mindre selvsikker enn det vi kanskje er i stand til å være. Jeg har samlet sammen 9 punkt som kan være lure å tenke gjennom eller i hvertfall vite om, for de som har lyst til å fremstå mer selvsikker og ikke minst bli mer selvsikker. Jeg tror det er veldig viktig både for sin egen livskvalitet og eget selvbilde, noe som dramatisk kan gjøre en generelt mer lykkelig, og for at man skal være en mer behagelig person å være rundt for andre. Disse tipsene er noe jeg føler virkelig hjelper. Hvis jeg klarer å hjelpe bare èn person, bare gi noen et lite push, da skal jeg si meg fornøyd. Okei, let’s go.

Processed with VSCO with f2 preset

Gjør ting alene
Er det en ting som får meg til å føle meg bra, er det å gå ut i verden og gjøre ting alene. Reise alene, spise alene, shoppe alene. Sette seg ned på en kafé og gjøre lekser alene. Bare være fullstendig komfortabel i mitt eget selskap og vise til alle tundt meg at jeg en selvstendig, selvsikker person som gjør min egen greie.

Kroppsspråk
Kroppspråk har mye å si. La hendene slappe av, stå med beina vendt mot dem du snakker med, og ikke bort fra dem – da ser det ut som du har lyst til å forlate samtalen. Det er mange sånne småting med kroppen som har utrolig mye å si for hvordan andre oppfatter deg når du snakker til dem. Det viktigste er vel bare å legge vekk mobilen og slappe fullstendig av. Vær rett i ryggen og ha øyenkontakt. Slapp av i ansiktet også. Eller smil.

* Okei, når vi først snakker om dette… jeg har en forferdelig uvane med å alltid vippe på foten når jeg sitter. Om jeg har tatt en kaffe, har jeg faen ikke sjans altså. Da vibrerer nærmest foten. Jeg er ofte ganske rastløs da, pluss at det har nok gått i arv. Pappa gjør det, og farfar gjorde det visst også da han levde. Nervevrak hele gjengen.

Processed with VSCO with f2 preset

Få andre til å føle seg bra 
Om du syns noen var ekstra fin en dag, at noen er utrolig hyggelig, sjarmerende, omtenksom. SI DET. Ikke hold slike ting tilbake, uansett om du pleier å snakke med vedkommende til vanlig eller ikke. Si det til stille personer, si det til frekke personer, si det til populære personer, si det til upopulære personer. Alle trenger komplimenter og alle trenger å gi komplimenter. Da skaper du en god energi rundt deg selv og viser at du tenker godt om andre.

Vær opptatt
Gjør på ting! Arbeid med noe. Lær deg et instrument. Skriv et dikt. Lag en vennekveld. Kjør en venn som trenger en skyss. Bli ferdig med leksene før alle i klassen. Ta en joggetur. Vær litt rundt omkring og gjør på ting. Mennesker er avhengig av å gjøre på noe. Om vi ikke har noe å gjøre – noe som gir oss mening med hverdagen vår, går det kolossalt utover selvtilliten.

Snakk sakte
Dette er noe jeg kjenner jeg må øve meg på. Jeg er en person som helst åpner munnen bare når jeg føler det interesserer vedkommende. Av og til kan jeg snakke litt for fort, fordi jeg er redd folk ikke skal gidde å høre på meg? Dette er så feil! Å snakke fort tolkes som nervøsitet, og ja, gi uttrykk for at du ikke syns det du selv sier er interessant eller viktig. Det er mye mer behagelig å høre på en person som snakker sakte og tydelig. De virker mye mer sikker på at andre har lyst til å høre på dem.

Processed with VSCO with f2 preset

Vær sikker på hva du vil
Noe av det værste jeg vet er folk som sier “samma det” eller “vet ikke.” Åguud da blir jeg så lei meg. Om jeg ikke har en mening om vi skal spise kinamat eller pizza, om vi skal være hos meg eller deg, om jeg vil se komedie eller drama. Ja, da prøver jeg alltid å seriøst bare velge noe. Bare si en av alternativene. Det er ufattelig irriterende med mennesker som aldri vet hva de vil. De virker så tomme, meningsløse og likegyldige. I tillegg viser det usikkerhet, fordi du er redd for hva andre skal syntes om svaret ditt. Men tingen er – jo mindre du bryr deg, og jo mer bestemt du virker, jo mer selvtillit vil det gi deg, og jo mer selvtillit vil du utstråle. 

Si nei
Dette er kanskje enda tristere enn forrige punkt – mennesker som ikke klarer å si nei. Når du først har sagt nei til noe, stå på ditt. Aldri vær redd for å sette dine egne behov først. Respekter deg selv og hva du vil. Du har all rett i hele verden til å si nei til ting du ikke vil. Dette vil også gjøre at andre får en større respekt for deg, og du får en større respekt for deg selv. I tillegg vil du mye sjeldnere bli tråkket på av mennesker som utnytter snille mennesker, noe som er essensielt for at du skal opparbeide deg bedre selvtillitt. Viktig viktig!

Processed with VSCO with f2 preset

Snakk andre opp
Vi var litt inne på det i sted. Men det å si fine ting til andre, og ikke minst OM andre, er en av de beste egenskapene man kan ha. Tar du deg selv i å bli sjalu på noen som har noe du ikke har? Si det rett hva du føler, men på en fin og morsom måte. Dette gir ut signaler om at du er fornøyd med deg selv, men at du har selvtillit nok til å innrømme at du ikke er perfekt. Det er det søren ikke mange som klarer. Men de menneskene som klarer å skyve unna sjalusi, og heller beundre  andre – de er det så fantastisk behagelig å være rundt! Mennesker med god selvtillit, er mye mer stabile venner enn usikre og sjalue mennesker. Man kan se tvers igjennom folk og hvordan de har det med seg selv, ved å se på oppførselen deres. Selvutvikling er nøkkelen her folkens.

Innrøm at du har tatt feil
Er dere klar over hvor lett, ukomplisert og chill livet blir den dagen man helt fint kan si “Åja, faen. Du har rett. Jeg tok feil.” Jeg syns nesten det er litt tilfredsstillende å innrømme at jeg har tatt feil, fordi motparten får jo nesten bakoversveis over at jeg “gir meg.” Det er ytterst få jeg kjenner som lett innrømmer når de tar feil. Og hvor usansynlig irriterende er ikke det? Når jeg først opplever at noen tør det, da ser jeg enorme mengder sunn selvtillit hos vedkommende.

Processed with VSCO with f2 preset
Lilla silkekimono her (sponset)
 

Så oppsummering… Gjør ting alene, snakk godt om andre, tenk litt over kroppsspråket og snakkemåten din, vær sikker i din sak, innrøm feil, slapp av og smil. Å opparbeide seg selvtillit er en prosess som tar skikkelig lang tid. Det kan ta flere år. Babysteps. En dag vil du glise over hvor langt du har komt.

12 kommentarer
    1. Okei, kommenterer sånn aldi på blogger osv.. Men shit, dette var faktisk veldig inspirerende!! Viktige ting å tenke over, TUSEN TAKK

    2. som personen over her kommenterer jeg serr aldri på blogger, men fyfaen så jævlig bra leandra. Du legger ut innlegg som får meg til å pause netflixserien som spiller i bakgrunnen bare for å kunne absorbere alt du skriver. Dette hjalp sjukt og var et veldig nyttig innlegg som ikke alle andre skriver. Tusen takk.

    3. Dette innlegget var kjempe bra, og jeg føler at dette innlegget har hjulpet meg!! Tuusen takk Leandra<33

    4. Hei Leandra,
      Må bare si at jeg virkelig elsker deg og bloggen din. Du skriver utrolig varierte innlegg som jeg nyter å lese. I tillegg virker du så utrolig reflektert og moden for alderen din.
      Har fulgt deg siden du lagde din første “hva jeg fikk til jul”-video på youtube, og siden det har jeg vært fast leser. Keep on going gurl, u da best

    5. Hei!
      Veldig bra innlegg. Du skriver flott som vanlig. Men, et lite tips – skill gjerne mellom selvfølelse og selvtillit. En kan ha god selvtillit, men dårlig selvfølelse, men dersom du har dårlig selvfølelse er sjelden selvtilliten god. Søk det opp dersom du vil vite mer om forskjellen – hvis du allerede ikke vet.
      Svært få jeg kjenner vet om denne forskjellen, og jeg kan ikke huske å ha lært dette på skolen. Det er høyst viktig for forståelsen av seg selv og andre mener nå jeg! 🙂
      Klem klem

    6. Veldig fint innlegg! Jeg og snakker veldig fort, og det startet fordi jeg alltid var (og er) redd for at folk ikke skal gidde å høre på meg.
      Takk for godt tips, skal prøve å ta det i bruk

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg