Det er ikke sånn det skal være

Jeg hadde tenkt til å la dette være “ukens tanke” i “uken som gikk-innlegget” Men så innså jeg at teksten ble altfor lang, så da får det komme i eget innlegg, hahah. For noe som interesserer meg veldig, og jeg stadig tenker på er samfunnsøkonomi. Jeg syns virkelig det er skummelt og fengslende å snakke om stormakter og forskjellige måter å organisere et samfunn på ut i fra penger. Jeg har funnet ut av at jeg rett og slett ikke liker noen form for organisering av økonomi. Markedsøkonomi, planøkonomi, blandingsøkonomi… Uansett hva vi gjør kommer jeg til den frustrerende, jævlige konklusjonen om at jo bedre økonomi de vestlige landene får, jo verre blir det for alt annet.

Det er kvalmende å tenke på hva store og små bedrifter gjør som går utover miljøet. En kompis fortalte meg at på slutten av dagen kaster arbeidsplassen hans rundt 30 brød + boller og andre bakverk. Om det er i en bulk i en brusboks, er den boss. Hvorfor ikke bare gi dem til de ansatte? Nei, fordi om de gjør det, kommer jo ikke de ansatte til å kjøpe egne brød, og butikker og selskap tjener mindre penger. Så da er det bedre å kaste ressursene rett ut av vinduet, for det er nemlig mest lønnsomt i lengden. Og dette er bare en bagatell i forhold til mye annet. Lønnsomhet… Det er virkelig verdens. største. hovedprioritet. noen. sinne. Faen altså, vi blir jo dradd inn i det alle sammen. Jeg vil jo også være søkkrik, og at økonomien til landet mitt skal blomstre som bare det. Men det er jo verdens mest egoistiske (men også naturlige) tanke. 

Likevel, vi som enkeltpersoner er langt i fra så ekstreme som stormaktene. Så lenge ting er økonomisk lønnsomt for dem, spiller det ingen rolle hvem de tråkker på tærene. Kutt gjerne fortere ned lungene og legesenteret til planeten vår AKA regnskogen, la folk sulte selvom vi har muligheten til å mette alle, ødelegg den fine balansen atmosfæren vår har spesialdesignet til mennesker for at vi skal leve i den. Bare ødelegg hele jævla planeten og la mesteparten lide. Så lenge vi fremmer økonomisk vekst for oss selv, er det det som betyr noe…

Vi så en dokumentar på skolen hvor de intervjuet tidligere ekstremister og terrorister. En av dem sa at hans største drøm var å se det amerikanske imperiet falle. Min umiddelbare tanke var “feel you,” for en større ødelegger og egoist finnes det faen ikke. Når jeg tenker USA og økonomi, får jeg så mange negative relasjoner at jeg kunne slått noe. Den utspekulerte og detaljterte strategien de har for å tjene penger er så innmarig kvalmende på så mange nivåer at jeg ikke kan nevne 1% engang. Kutt ned regnskogen – plant fôr til dyr som skal bli dårlig mat – folk blir syke – legeindustrien tjener penger – god økonomi. Er nesten komisk å sammenligne statistikk på antall syke, med statistikk på inntekt fra legeindustrien i USA. Jo, sykere folk er, jo rikere blir de. Selvfølgelig legger de opp til det med sykdomsfremkallende midler i mat og drikke. Jo mer drit de slipper ut i havene, i luften, utryddelse av dyrearter, jo mer de dreper og kriger i andre land, jo bedre går det med økonomien. (Er det rart det finnes terrorister da? vgiuwenbqpvwnp nei.) Amerikanske soldater er jo helter…? Hurra de dreper folk. De sitter på kontorene sine i frihetens land og styrer droner som slipper bomber over østen, så går de hjem og spiser middag med familien sin etter “lang dag” på jobb.

Ser ikke folk at vi er fortapt uansett, når vi fortsetter som dette? Spør du meg, idealisten som jeg er, mener jeg at vi bør avskaffe det økonomiske systemet fullstendig og skaffe oss nye verdier som velferd og bærekraft; Hvor folk jobber for samfunnet rett og slett fordi de vet det gagner dem selv, andre mennesker og sine etterkommere. Er ikke det god nok lønn i seg selv? Jeg snakker ikke om en perfekt verden uten feil. Jeg snakker bare om en mye, mye bedre verden. En omstrukturert verden. Vi har teknologien, vi har kunnskapen, men vi GJØR det ikke. Fordi det ikke er lønnsomt. Men hva skal vi egentlig med penger når vi har disponible ressurser? Er jo bare å bruke ressursene. Penger er tall på datamaskiner. Det er ikke ekte. Det er oppspinn. Og likevel er vi psykelig betatt. Vårt veldig reelle behov for lønnsomhet er det samme som narkomaner som er avhengig av stoff – de vet det ødelegger dem, men de vil bare ha mer mer mer. 

Sorry hvis dette innlegget var litt rotete, men jeg måtte bare få ut noen midnight thoughts. Jeg blir så lei meg og oppgitt over verden av og til at jeg bare vil skrike.

38 kommentarer
    1. Herregud kjempe flott innlegg!! dritbra og tøft med litt samfunnskritikk som er rettet mot verden idag sitt forhold til penger, og ikke bare utseendet for eks. Hadde nettopp foredrag på skolen om statstikk og det hele handlet egt om hvordan matematikere hjelper svære selskaper som telenor med å tjene enda mer penger ved å nærmest overvåke alt kundene gjør… Merker at jeg syns det hele er litt kvalmt nesten, men er jo så lett å bli dratt inn i det. Verden kunne så absolutt vært et bedre, mer rettferdig sted, men vi er så sinnsykt grådig, det er vel et trekk som bare er menneskelig og som gjør at for eks kommunismen aldri har fungert

    2. Ååå, herregud jeg elsker slike innlegg! TAKK <3 Bare for å spinne ballen videre: Jeg skjønner absolutt tankegangen din, men det er ikke bare-bare å gjøre endringer på hvordan hele verden er bygd opp. Verden er jo bygd opp på bakgrunn av egeninteressen: alle er ute etter å gange seg selv. Dette gjelder ikke bare mennesker, men også i dyreriket. En tiger dreper for at man selv (og eventuelt sin egen flokk) skal bli mett og få respekt, akkurat som vi mennesker motiveres til å jobbe hardt for å tjene penger (satt på spissen.) Personlig mener jeg at en organisering av økonomi potensielt kan hindre urettferdigheter og der igjen krig, men jeg tror vi er langt i fra å finne den ultimate løsningen enda. Ressursene er rett og slett altfor skeivfordelt. Det er synd at det ikke blir gjort noe mer for å finne løsningen på dette problemet, men verden står nok litt fast nå som pengene sitter fast hos en liten prosent av verdensbefolkningen. Selvsagt vil ikke de bruke pengene sine på å utvikle et system som gjør at de selv får mindre. It sucks, men det er altså - igjen - basert på egeninteressen..

    3. Takk, tusen takk, Leandra!! Du fikk virkelig satt ord på absolutt ALT jeg har gått rundt og tenkt på i det siste! Hvis bare alle hadde vært med på denne tankegangen kunne verden vært et så mye bedre sted.

    4. Utrolig bra skrevet! Kjempebra og veldig viktig at du tar opp ting som dette. Er så enig i det du skriver!

    5. Jeg elsker elsker elsker hvordan du tenker! Og det er fullt forståelig at det blir litt rotete, ahah. Tror du er litt som meg, der. Jeg har 120485 ting i hodet på en gang, så når jeg først begynner på et tema kan jeg bable om det i evigheter, og dessverre finnes det ingen “rød trå” eller “følg stien, da” i hodet mitt. Jeg liker som regel også å komme med innspill så langt uttafor blåbærstien som det går an. Likevel har jeg alltid et argument for å dra det inn.. :)) Det er viktig å diskutere og reflektere, da, så det er vel ikke så nøye alltid. Uuansett. Jeg takker deg en million ganger for at du tar litt tak i skinnet. Det er så greit å lese bloggen din, for den er virkelig variert. Fortsett slik du gjør – men gjerne kom med noen flere treningstips om du skulle ruge på noen.
      Håper du får en fantastisk sommerferie!
      Stor virtuell klem fra en engasjert jente fra hvalbyen!

    6. Synest virkelig at dette må bli sett og tatt tak i. DEL ALLE SAMMEN! WORD lea

    7. Elise Andrea: ååå takk for det! Betyr mye at du liker det du leser her. Skal se om jeg kan skrape frem noen treningstips! Ha en super sommerferie selv og stor virtuell klem tilbake!

    8. For et ufattelig bra innlegg!! Er både enig og uenig i det du sier, men jeg synes du legger meningene dine frem på en utrolig fin måte 🙂 Håper på å se flere slike innlegg i fremtiden!

    9. Hvorfor har jeg ikke vært opplyst om dette tidligere??? Takk for å ha delt frustrasjonen og budskapet, det trengte jeg. Penger er makt er kanskje den verste sannheten.

    10. lea fysøren som jeg digger deg!!! har fulgt bloggen din i 4 år og digger deg så myee <3

    11. Du skriver så bra, og meningsfullt!! Det er så godt å se at det faktisk er noen som tenker på denne måten, på den riktige måten. Vi tar ikke vare på hverandre eller den jordkloden vi har, vi er nærmest med på ødelegge den. I dag tenker vi på mest på makt og rikdom, ikke på det som faktisk er riktig, viktig eller nødvendig. Så you go girl! Er det noen som får fram et bra budskap, så er det du Leandra! Stor respekt til deg <3 Men jeg tenker også på den maten som blir kastet, hva med å gi den til de fattige eller organisasjoner som tar vare på de som ikke har noe hjem eller noe mat? Mat holder seg gjerne lenger enn det man tror, så lenge det blir oppbevart riktig. Tenk så mye vi mat vi sparer og kan dele med de som faktisk ikke har råd og sitter å sulter.

    12. JEG ER SÅ SJUKT ENIG! Synes det er så interessant (og frustrerende) å snakke om dette temaet, det føles jo helt håpløst, men denne kapitalismen er nødt til å ende. Kan sitte å se dokumentar etter dokumentar om den håpløse mat industrien, klesindustrien, medisinindustrien og alle mulige andre verdensproblemer vi har, også så ser jeg forsøk fra folk som prøver å fikse en ting av gangen, men i bunn og grunn dreier det seg jo om det samme – om verdisettet i samfunnet. Nesten litt som å fokusere på symptomene i stedet for årsaken. Okei, rusha forklaring, ble bare veldig gira over å høre at flere tenker slik!! Æsj, om vi bare kan få stormaktene til å tenke – som du sier – bærekraftig og… Humant (?). Altså, hvor er fortjenesten om regnskogen forsvinner og vi alle dør… Men samfunnet er så innvikla, vanskelig med rask endring.. Uansett, fantastisk innlegg!!!

    13. bra innlegg! Har du hört om appen “Too Good To go”? den handler om det er å unngå å kaste mat. Når det nærmer seg stenge tid, kan folk gå inn på appen, se hvilke mat de har igjen, “bestille” det og kjøpe det for en billigerere penge enn det koster til vanlig. dett gjelder både brød mat og vanlige middager. på denne måten unngår man å kaste mat så mye som man gjorde før, og butikken/restauraten får litt igjen for det. det man burde jobbe mot, var å få flere butikker/restauranterog vanlige folk, til å ta i bruk denne appen

    14. du er så reflektert og smart!! blir imponert over tankegangen til en 18 år gammel jente altså!

    15. Veldig enig i alt du skriver! Bra formulert også, lett å forstå for en som er litt forvirret angående alt som skjer! Har du forresten navnet på den dokumentaren dere så? Virket interresant!

    16. bra skrevet! har tenkt mye på dette temaet i det siste selv, og det gjør meg glad at du bryr deg om så viktige saker. <3

    17. Jeg er så enig! Endelig er det noen som blogger om dette også. Noe som har slått veldig inn på meg er at ALT handler om økonomi, uansett hvordan man vender og snur på det. For eks. det at MAC må teste produktene sine som skal selges i Kina på dyr. Noen mener det er bare å droppe det landet, men hvordan kan de det? Kina består av 1/7 av verdens befolkning og er deres største inntektskjede. Eller at alt man trenger for å kunne overleve må byttes mot penger. Som igjen kan lede til det Sweatshop har prøvd å belyse den siste måneden. Mens sjefen av H&M tjener tusenvis av kroner, har ikke en gang tekstilarbeiderne tjent én krone. Det er helt vanvittig hvor mye dette styrer verden vår. Takk for at du tar opp dette. Det er utrolig viktig at flere forstår seg på hvordan det henger sammen! 😊

    18. Helt enig i det du skriver! Det kapitalistiske systemet er rett og slett utdatert.

    19. Utrolig bra innlegg. Men får jeg spørre hvorfor du da likevel kjøper klær på sider som shein og romwe. Og for å ikke glemme da du for en stund tilbake skrev ett innlegg om hvor grei avtale HM hadde. Alle disse kjedene driver med både barnearbeid og urettferdig industriarbeid, bryt på menneskelivet til de grader. Hver eneste søm i klerne er sydd med ei menneskehånd. Altså noen må ha denne jobbe også. Men arbeiderne får elendig lønn og besvimer i fabrikken pga. dorlige vilkår. Søk på Kevin Carten sin bilde kolleksjon fra Sudan i 1993. Vil du virkelig være grunnen til at barn som disse ser slik ut. Bare fordi du får klær gratis og reklamere vider slik at vi kan støtte kjeder som dette?
      Jeg elske bloggen din og spesielt innlegg som dette, men jeg kan ikke forstå hvordan du tenker om dette?

    20. Fyfaen så jævlig bra innlegg, håper det er greit at jeg delte det! Det er helt sykt å se hvordan økonomien, og særlig USA sin politikk får lov til å ødelegge verden. Det er faktisk helt sykt at de får lov til å fortsette tiår etter tiår. Snart er det ikke mer å ødelegge. For det vesten tenker er at så lenge VI her i vesten har det bra, så spiller jo det ingen rolle at et lite barn i den andre verden må dø eller bli barnesoldat, eller vokser opp underernært og med veldig dårlige fremtidsutsikter.
      Verden er så syk at man kan få helt fnatt. Sykt bra innlegg, fikk meg så sykt til å tenke. Fortsett, u go gurl

    21. Hei, liker innlegget ditt. Vil bare nevne en ting,
      Bakerier kaster brød og andre bakverk for at de ansatte ikke skal spekulere i å for eksempel bake flere brød enn nødvendig slik at de kan ta de med seg hjem selv.

    22. På tide at vi nordmenn får øynene opp for det som i alt for lang tid har vært forbildet vårt, nemlig U.S.A. Skremmende at folk er så naive og virkelig ikke tar et ekstra blikk over skulderen. Vi lever i en verden hvor vi konstant blir påvirket, og da er det ikke alltid like enkelt å fremme meninger og kritisere slikt som du gjør her. Utrolig bra skrevet, kunne ikke vært mer enig!

    23. Altså, jeg blir imponert! Helt ærlig så ser du ikke ut som en person som engasjerer seg i samfunnsproblemer, men det gjør du! Elsker at du på en måte “gjør det kult” å være smart og opplyst. Fortsett sånn!

    24. Etter å ha sett Zeitgeist har jeg fått en helt annen oppfatning av verden, og jeg er veldig enig i mye av det du skriver. Likevel skjønner jeg ikke. Du virker å være opptatt av politikk, og med slike teorier om hvordan verden burde vært lurer jeg så innmari på hvorfor i alle dager du er en tilhenger av Høyre? Og de blå partiene. De går jo virkelig mot alt du står for i forhold til det økonomiske, og er av de partiene i Norge som likner mest på det kapitalistiske USA. Kan godt hende jeg er helt på bærtur nå, men har lurt veldig på dette:)

    25. Du imponerer stadig! Hærlig med en blogger som ikke bare lever på en rosa sky.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg