Min første tatovering

“Det eneste jeg vet er at jeg ingenting vet.” – Sokrates (470-399 f.Kr) Første gang jeg hørte den setningen, var på ungdomsskolen av favorittlæreren min. Han sa mye smart, som jeg hele tiden tar meg selv i å sitere den dag i dag, men akkurat den setningen har sittet stuck i hodet mitt enda klarere enn de andre.

Som mange vet, er jeg og har alltid vært sinnsykt glad i vitenskap, fysikk og hvordan verdensrommet henger sammen. At vi mennesker bare kan forstå 4% av universet rundt oss ved hjelp av sansene våre, og at de resterende 96% er fullstendig uforståelig og ukjent, sier ganske mye om hvor lite vi vet. Og det vi tror vi vet, er bygget på premisser som er bygget premisser som er bygget på premisser igjen, og hva hvis en av dem er feil? Da blir jo resten også feil. Hva hvis sansene våre gir et annet bilde av virkeligheten? Hva er egentlig virkeligheten? Hadde vi visst hva de andre 96% innebar, ville vi ha oppfattet alt annerledes? 

Sånn kan jeg sitte å holde på i timesvis, og til slutt blir jeg så gal at det er Sokrates’ setning jeg må konkludere med. Jeg vil likevel alltid være nysgjerrig, og lysten på å finne ut mer. For visdom er spennende, og det er det som gjør livet interessant. I tillegg har jeg en stor kjærlighet for antikken, det gamle Hellas og måten grekerne levde på. De var forskere, filosofer, astronomer, tilhørte ingen religion, og var sulten på kunnskap om erkjennelse og moral. Åh, så mye jeg hadde gitt for å leve på den tiden… Ikke minst Sokrates som var den første virkelig store tenkeren i verdenshistorien vi vet om. Et geni og et stort forbilde for meg, med en sitat jeg lenge har gledet meg til få på kroppen, og som jeg endelig kan si meg utrolig fornøyd med.

Har dere noen tatoveringer?

27 kommentarer
    1. Hvis du er så interessert i det du sier, hvorfor har du ikke realfag på skolen?

    2. Det at hun interesserer seg for universet betyr ikke at hun har anlegg/ferdighetene til å gjøre noe med det. Det er mye spennende der ute, men kun de skarpeste hodene kan vri seg rundt det – dermed er det kanskje ålreit å la en tenåringsjente ha denne fasen/interessen istedenfor å hakke på at hun ikke kan gjøre noe annet med det enn å la seg fascinere og underholde.

    3. Hei! Liker at du har fått en tatovering med en god bakgrunn, jeg har også en, bare min er på ryggen:
      “Vår Far i himmelen!
      La navnet ditt helliges.
      La riket ditt komme.
      La viljen din skje på jorden slik som i himmelen.
      Gi oss i dag vårt daglige brød,
      og tilgi oss vår skyld, slik også vi tilgir våre skyldnere.
      Og la oss ikke komme i fristelse,
      men frels oss fra det onde.
      For riket er ditt og makten og æren i evighet.
      Amen.”
      Jeg leser den baklengs i speilet hver kveld, uten den hadde jeg ikke klart meg her i livet.

    4. Vil du skrive noe om hva foreldrene dine tenkte rundt det å få tatovering når du bare er 18 år?

    5. kjempe fin, men er dette dim første fordi det ser ut som du har en på skuldra di…

    6. Vet ikke om det er jeg som ser feil, eller om det er lyset eller hva, men det ser ut som du har en tatovering på skulderen din på det bildet :p
      Ellers er det kult at du er så interessert i vitenskap og astronomi. Ser at noen spurte hvorfor du ikke tar realfag, men det tror jeg du gjør rett i 🙂 Sier ikke at du ikke hadde klart deg i realfag, eller at du ikke er “smart” nok til det, men det er som du sier mye regning. Fysikken handler ikke bare om verdensrommet og kule fun-facts om hvordan verden fungerer (selv om jeg skulle ønske det var sånn). -Det er også mye tørt og utdatert pensum, mye forståelse, abstrakt tenking og regning med formler. Ikke et fag for den som er mest interessert i dokumentarer om verdensommet på youtube eller morsomme fakta fra quizer

    7. Utrolig nydelig.
      Til dere over: Jeg tror Lea lagde dette innlegget om en tatovering som betyr mye for henne, som også var hennes første. Det trenger ikke bety at hun ikke har tatt tatoveringer etter den første 🙂 Denne ser jo ikke helt ny ut heller, i og med at den ikke er rød osv. Kan godt hende jeg tar feil nå da.

    8. Så utrolig fin tatovering:) men har du noen tips til trening av bryst? Helst muskelen under og i midten hvis du skjønner. Syns det er så vanskelig å finne på nett:)

    9. Så fin!! Jeg har The Deathky Hallows trekanten fra Harry Potter på innsiden av armen min, elsker den

    10. Jeg digget denne tattoveringen og bakgrunnen bak den. Har lest innlegget mange ganger nå, den hjalp meg til og med til å forstå religions leksa mi siden vi har om filosofi.

    11. Den setningen liker jeg, og! Kul tatovering 🙂
      Jeg har romertall på innsiden av bicepsen, men jeg angrer litt på at jeg satte blekk inn i huden min og har faktisk litt lyst til å fjerne den.

    12. Utrolig fin tatovering og innlegg!! Kan jeg spørre hvor hen du gikk for å ta den?

    13. Utrolig fin tatovering 🙂
      Jeg har 6 tatoveringer! Avhengighetsskapende! Veldig glad i dem alle 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg