Stolt eller flau over å være nordmann?

Jeg bor i Norge – verdens rikeste land. Jeg er en av de hundretusende såkalte oljebarna. Oljebarna… hah, bra ord for å beskrive oss egentlig. En liiiten brøkdel av de menneskene med best utgangspunkt i hele verden. Vi liker å tenke at vi er best tror jeg. God i vintersport, god økonomi, flink med politikk, fine jenter, solidariske, nasjonalromantiske, friluftsmennesker, bunader, flott kongefamilie, nydelig natur, olje, dyre klær, god oppdragelse, velferdstat. Dette stemmer jo, gjør det ikke? Hvis vi snakker litt generelt? Vi løsrev oss fra Danmark og Sverige. Vi reiste landet fra askene etter 2. verdenskrig, sammen. Vi fant en jævla gullgruve i Nordsjøen i 1969. Vi er vikinger. Vi er hardtarbeidende. Vi er stolt. Vi har da all grunn til å være patriotisk ovenfor det lille, idylliske, vellykkede landet vårt?

Men av og til… klarer jeg ikke å la vær å bli flau over meg selv. Og jeg får så dårlig samvittighet. Så innmari dårlig samvittighet at tårene til slutt gir meg hovne øyner. Jeg får høre det samme hver gang jeg bryter sammen. “Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å ha det bra. Det hjelper ikke for noe.” Nei, det hjelper ikke. Men skal jeg ikke ha dårlig samvittighet for at grunnen til at jeg har det så bra, er på bekostning av noen andre? At for at jeg skal gå med klærne mine, må de bli produsert av underbetalte, sultne barnearbeidere? Eller at sminken jeg har på meg har forårsaket lidelse og grusomhet mot uskyldige dyr? Eller at de kiloene med mat jeg kaster i året hadde noen solgt datteren sin for å få tak i. Om jeg bare hadde kjøpt mindre… For det er det problemet går ut på; Bruk-og kastsamfunnet. Det kan være kvalmende å tenke på. Herregud, jeg er selv en del av det, som alle andre. Jeg er en 17-år gammel jente, frelst av sosiale medier, venner og en million ting jeg vil og kan bruke penger på. Stolt? Hva har jeg å være stolt for? Flau? Ja, egentlig. 

Processed with VSCOcam with c1 preset

Jeg personlig tror ikke at vi er for mange mennesker på jorden, eller at vi kommer til å bli det. Jeg vet at det er nok ressurser til alle, men ikke når land som f.eks Norge fråtser og bruker og kaster og bruker og kaster. Nesten 3 jordkloder hadde vi trengt om alle skulle levd som oss. Vi må gjøre noe da. Jeg vet at verden er urettferdig, og at det alltid kommer til å være sånn. Men fysøren så mange forbedringer vi har gjort opp gjennom historien. På lik linje som jeg ser på europeere i middeladeren og deres levemåte som fullstendig latterlig… Og at jeg ikke kan forstå meg på at de utførte lobotomi i Norge på 70-tallet; Slik kommer de fremtidige generasjonene til å tenke om mange ting vi gjør i dag. Er ikke det litt rart å tenke på? Vanskelig å si hva, men vi er ikke feilfri enda. Det finnes alltid små (og store) ting vi kan gjøre for å gjøre verden til et litt bedre sted. Ikke bruk og kast. Selvrefleksjon og et lavere forbruk har aldri skadet en stolt nordmann.

Jeg prøver allerede å gjøre litt for miljøet. Som å slukke lys i tomme rom og kutte ned på kjøtt-og meieriinntak. Det blir en vane etterhvert. Nå har jeg bestemt meg for en ny ting jeg kan gjøre; Når jeg har lyst på noe, skal jeg skjekke om det går an å kjøpes brukt først. Jeg har nylig gått gjennomm alle klærne mine og prøvd å bare sitte igjen med ting jeg regelmessig bruker. Resten skal gi vekk til folk som trenger det, og selge bort til de som er interessert i gjenbruk eller bare vil ha noen nye klær til en billig penge. I det siste har jeg jobbet litt med en nettbutikk hvor dere kan kjøpe mange av klærne fra garderoben min. Den finner dere her. Jeg håper dere finner noe fint dere har lyst på der inne, og som dere kan kjøpe med god samvittighet. Det er lett å bestille, og den vil jevnlig bli oppdatert med nye ting.

La oss være litt miljøvennlig sammen, bli litt bedre mennesker, reflektere litt over hverdagslige valg. La oss gi oss en selv en ekte grunn til å være litt stolt. Litt etter litt. 

 

36 kommentarer
    1. Du har så mange flotte tanker og meninger. Du er virkelig intelligent på mange måter. Flere burde vært som deg. Skulle nesten ønske jeg var venn med deg, hahah. Hatt mange dype samtaler som dette

    2. Så bra skrevet! Kjenner meg veldig igjen dessverre…
      Den vesken du selger? Kommer det med dustbag og kvittering, og er den ekte?

    3. Hey, du er fantastisk inspirerende og det er fedt at vi er i familie;))

    4. Interessant innlegg du skriver, og absolutt et relevant tema i dagens samfunn. -Jeg synes personlig ikke at det å være grådig, egoistisk og generelt den stereotypen du beskriver ovenfor nødvendigvis har noe med å være nordmann å gjøre, men heller med å være menneske. Du kan fint være stolt over å være nordmann, men kanskje heller skamme deg over å være menneskelig.
      Jeg er enig i det du skriver. -Verden vil alltid være urettferdig, og det vil alltid være en skjevfordeling av goder, men den kunne vært ekstremt mye mindre urettferdig enn den er i dag! Heldigvis finnes det mange ting vi, som enkeltindivider, kan gjøre for å gjøre for å hjelpe. Gjennom frivillig arbeid, miljøbevisste tiltak, fadderordning for barn i u-land, bøssebæring og mye mer, kan vi som enkeltindivider gjøre forskjeller som virker små for en hel folkegruppe, men som kan være store for enkeltmennesker i nød. Man kan si mye om dagens ungdom, men det å være liberal, miljøbevisst og med et ønske om å hjelpe mennesker fra alle verdens hjørner er egenskaper som brer seg blant unge idag, og jeg håper virkelig at det er noe vi tar med oss inn i voksenlivet og lærer vidre til neste generasjon.

    5. Jeg ville latt lysene stått på hvis du tenker på miljøet- det brukes mer energi/strøm av å skru av og på lys.

    6. Jeg tror ikke nordmenn skal være de flaueste. Se på amerikanerne f.eks, helt forferdelig

    7. Åh så utrolig bra skrevet!
      Er veldig enig med deg, og prøver selv å ikke kjøpe bare for å kjøpe. Rydder ofte i klesskapet for å gi vekk eller selge vekk klær og kjøper ikke ny mobil, pc osv før det jeg har ryker eller blir ødelagt. Synes det er kjempeflott at du er så reflektert og belyser dette!

    8. Så utrolig bra skrevet! Håper mange stikker innom nettbutikken din, og egentlig bruktbutikker generelt, og kjøper brukte klær istedenfor splitter nye ting.

    9. du har så mange bra meninger! Syns forresten nettbutikken var sykt kul. Kommer du til å fortsette å legge ut ting etter hvert?

    10. Har ikke noe annet å si enn wow. Du er så utrolig flink til å skrive! Elsker denne typen innlegg. Og når det gjelder hva du skriver om – kunne ikke vært mer enig..

    11. Bo i USA et år og se hvordan Norge ikke kan måles med USA når det kommer til kasting av mat. Da har du ingen dårlig samvittighet lengre 🙂

    12. Hei Leandra! Sjekket ut nettbutikken din, og den var veldig kul! Men vil absolutt anbefale deg å laste ned appen ‘shpock’ ! Du får solgt ting effektivt, og den funker veldig bra og lett å forstå og legge ut ting! Hadde blitt glad vist du gjorde det, da jeg synes at det er enklere å kjøpe sånn…😅🙊

    13. Har tenkt veldig mye på dette selv i det siste. så sykt enig!! Noe må bli gjort før det er for sent, VI må endre det samfunnet vi lever i.

    14. er så lei av alt ansvaret media pålegger dere bloggere som forbilder, men hvis der først er sånn det skal være er su er fantastisk godt et! Fant bloggen din da du var veganer over en periode og det fanget interessen min veldig !Kommenterer aldri, men følte for å si dette! Du virker bare sinnsykt intelligent og oppegående, og er virkelig inspirerende… Ja til flere jenter som deg!!

    15. Synes du drar denne stereotypen litt langt. Norge er kjent for å være ett land med god økonomi og alt dette, men ikke alle har det så godt som du har på grunn av oljen.

    16. Hva syest du om grupeavfall dumpingen i Førdefjorden? 250 millioner tonn er jo utrolig mye, det vil påvirke alle dyr og store deler av mijøet i området. Førdefjorden er jo egentlig en ferdet fjord, så er utrolig trist at regjeringen nå har tillatt dumpingen.. Er du med i noe NU lag eller annet?

    17. er helt amazed over hvor bra du skriver! har du sett cowspiracy forresten? det beste vi alle kan gjøre er å spise så lite dyreprodukter som mulig, og kanskje etterhvert blir det mye mer vanlig og lettere for oss også. det er bra du hjelper til!!:)

    18. Anonym: Åe tusen takk! Ja, jeg har sett den og har vært vegansk/ spiser relativt plantebasert nå så den gjorde stort inntrykk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg