Undersøkelse om jenters mentale helse

Det er interessant å se hvordan media fremstiller unge jenter i dag. At vi er mer kroppsfiksert og sliter mer mentalt enn noen gang. Jeg syntes det er trist. At alt ligger inni hodet, og at der såpass vanskelig å gjøre noe med det. Man blir jo ikke blir ikke penere ved å utstråle dårlig selvtillit og misnøye med seg selv. Vi ser alle ut som vi gjør, og ja, det er gøy å gjøre det beste ut av det med sminke og klær. Det har mennesker alltid syntes og kommer helt sikkert alltid til å gjøre, og det er greit. Mitt livsmotto er og har alltid vært at meningen med livet er å være lykkelig. Og det som gjør en lykkelig, etter min mening, er å være den beste personen man kan være mot andre, og i tillegg ha respekt for og ta vare på seg selv. Det handler veeeldig om å finne en fin balanse. Ikke la noe eller noen oppta tiden din for mye. Og det gjør dessverre utseende for mangen i dag. Det jeg mener og håper er at alle skulle dyttet prestasjoner, kropp og utseende et par hakk lengre ned på prioriteringslisten. Bare det gjør folk til så utrolig mye bedre og finere mennesker syns jeg.

Thea, Malene, Karoline og jeg har laget en undersøkelse i forbindelse med markedsføring og ledelse. Vi fikk velge tema selv, og vi valgte å fokusere på jenters mentale helse ettersom det er så aktuelt og fremmet i media for tiden. Vi vil prøve å kartlegge mer presist hvor alt dette presset kommer fra. Undersøkelsen er helt anonym, men dere får se hvilke svaralernativer som var mest populære når dere har fullført undersøkelsen. Det er bare 10 spørsmål, og jo flere som svarer, jo mer nøyaktig blir konklusjonen vår av spørreundersøkelsen. Ta den HER.


Genser fra SheIn her (sponset)

Jeg håper etter hvert at unge i dag kan se hvor sinnsykt mye hysteri det er rundt dette prestasjonspresset i norsk tv og i avisartikler, syns det er latterlig, og blir en av de vakre menneskene som har viktigere prioriteringer enn utseende. Alt ligger i hodet til hver enkelt. Ikke skyld på samfunnet, for du er samfunnet.

19 kommentarer
    1. Jeg kunne ikke blitt mer enig, for å være ærlig begynner jeg å bli sliten av alt snakket om “press”. Det har nok alltid vært hardt å være ungdom, selv om media har gjort det litt hardere for andre handler det først og fremst om hva man gjør det til selv, man kan velge å la seg presse eller ikke. Det er kanskje vanskeligere gjort enn sagt for mange, men det er i hvertfall min mening.

    2. Er helt enig med deg på noen områder. Men det er mange som opplever dette presset på en annen måte, og mange som sliter av opplevelser tilknyttet å ikke være bra nok. Jeg har slitt i flere år, ikke fordi at jeg hadde lyst på botox i leppene fordi jeg synes det ser fint ut men fordi jeg har blitt kalt feit og stygg. Selvtillit er utrolig attraktivt, men det kommer ikke bare plutselig. Det kommer til å ta lang tid før jeg føler meg selvsikker, og jeg har til og med oppsøkt hjelp for å oppnå det, men det fungerte ikke.
      Synes du er en utrolig god blogger, og det er veldig bra at du tar opp slike temaer 🙂

    3. Jeg er såå enig med deg. Liker at du er så reflektert når det kommer til det meste, og digger bloggen din også. Du virker som en veldig bra person:-)

    4. Anonym: Ja, jeg er klar over at det er ekstremt vanskelig og utfordrene. Å bli kalt feit og stygg er det ingen som fortjener, og selvfølgelig gjør det noe med en person. Håper du klarer å komme deg ut av det og føle deg selvsikker til slutt. Så klart det tar tid! Heier på deg.

      Ellers tusen takk for fint komliment! Glad du liker å lese om det.

    5. kunne ikke sagt det bedre selv, er så utrolig enig! du satte ord på noe jeg selv har følt på lenge nå 🙂

    6. Jeg er enig med deg, og har lenge tenkt at det er trist at ungdommer rett og slett ikke innser at det er oss selv som skaper dette presset?
      Liker veldig godt å lese de lengre og mer politiske tekstene dine 🙂

    7. Hei Leandra!
      Jeg synes virkelig du har utviklet deg mer som blogger de siste månedene, og jeg liker veldig godt å lese de litt lengre og reflekterte tekstene dine. Du er så flink til å sette ord på ting og belyse temaer fra ulike sider. Jeg håper dette er noe du kommer til å fortsette med så lenge hjertet ditt slår, det er noe eget ved deg 🙂
      Ha en fin kveld

    8. Du må huske på at dette presset føles forskjellig for hver enkelt person. Det er en grunn for at det blir skrevet så mye om – nettopp fordi såpass mange sliter mer og mer pga det. Og ja, kanskje det er selvlaget, men det må jo være noe i bunnen av det. Det er ikke slik at vi er født med disse tankene. Fokuset på kropp og utseende har økt de siste årene, det kan ingen nekte for, og da er det ikke rart at selvtilliten synker for enkelte. Spesielt hvis en er litt “større” enn det som blir sett på som normalen av instagrammere og kjendiser, er det spesielt lett å føle på presset. Også når slike som deg, tynn og trent, sier slikt som du skriver i innlegget her om at du er megafeit siden du har lagt på deg, er det veldig lett å bli påvirket. Ungdommen nå tildags er veldig lett påvirkelige, dessverre. Det er forferdelig vanskelig å styre følelsene sine, spesielt hvis man sliter litt psykisk. Husk det.

    9. Jeg er veldig enig i meningen din, men å ta sykt perfekt som et eksempel blir jo litt feil. ( Vet at vi man har forskjellige meninger på feil og riktig også ) Noen av jentene i sykt perfekt sliter med angst, en av de tør jo ikke en gang å gå ut døra. Og en annen har angst hele tiden for å få angst. Greit det starter i oppe i hodet, men når det utvikler seg til noe så stort kan man ikke bare endre tankemåten sin.

    10. Veldig bra skrevet! Du får frem gode argumenter og jeg er enig med deg i mye.
      Men en ting jeg lurer på er hvorfor du da valgte å operere nesen din? Siden du nå skriver om at unge ikke må være så utseende fiksert og at presset lager man selv.
      Jeg håper du forstår hvorfor dette kan virke selvmotsigende.

    11. Du er så flink, og vi tenker så likt! Har mange ganger lest bloggen din, og tenkt at meningene våre er jo så og si de samme iblandt. Du er utrolig pen, og flink! Stå på, og ikke la noen si at du ikke duger for det gjør du.

    12. Har spurt mange ganger, spør igjen. Hvorfor blogger du så forferdelig lite? Elskee bloggen din, men kunne ønske du tok deg tid til å lage flere blogginnlegg og svare på kommentarer..

    13. Jeg får virkelig avsmak av dette innlegget. Du viser tilnærmet null forståelse for hvor sårbare ungdommer er. Alle prøver å finne seg selv, og er i denne prosessen svært svake. Du har gode poenger om hvordan den ideelle verden burde være, men du viser virkelig ikke forståelse for hvorfor den ikke er det. Selv sliter jeg ikke, men jeg blir virkelig provosert over hvordan du fremstiller ungdommer som har komplekser og selvtillitsproblemer. Du trykker dem langt ned ved å vise til at problemene deres ikke betyr noe i forhold til andres problemer. Å si at noen ikke kan være trist fordi folk har det værre er som å si at man ikke kan være glad fordi noen har det bedre. Ifølge min mening sier du dette indirekte. Jeg ville prøvd å formulere meg mindre “hardt” for å vise mer forståelse for de svake og sårbare i samfunnet, uavhengig av om ungdommen har skapt disse problemene selv. Tilnærmet alle problemer har sitt opphav hos mennesket.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg