Verden er ikke svart og hvit

Hei, dere! Som jeg skrev i forrige innlegg, skulle jeg skrive et innlegg med en liten konklusjon fra den veganske måneden min og det har jeg tenkt til å gjøre i nå! Første november hadde jeg levd vegansk i akkurat èn måned. Natt til søndag fant jeg tilfeldigvis ut at 1. november faktisk var World Vegan Day. Så det måtte jo nesten feires! Pygmalion i Bergen, som er en utrolig bra og fin restaurant som serverer mye vegansk og helt fantastisk mat, feiret dagen med veganertreff, vegansk kake, quiz og alt mulig. Så der dro jeg med to veninner av meg som har vært veganer en stund, og vi koste oss masse. Jeg tok et par bilder til dere, som jeg tenkte å dele før jeg begynner selve innlegget 🙂

Så ja, da begynner vi! Jeg hadde egentlig ikke planlagt hva jeg skulle gjøre etter den veganske måneden min. “Jeg tar det litt som det kommer,” tenkte jeg vel. Enten fortsetter jeg, eller så fortsetter jeg ikke. Og jeg vil definitivt fortsette å leve tilnærmet vegansk. Men tingen er at jeg tror ikke verden er svart og hvit. Jeg tror ikke man enten må være på den ene eller andre siden av noe – sosialisme eller kapitalisme, kristen eller ateist, ond eller god, veganer eller kjøtteter. Man kan legge seg hvor som helst mellom disse kontrastene. Så lenge man prøver sitt ytterligste å gjøre det som er mest riktig for seg selv og andre. Jeg kommer til å legge meg ganske nært en vegansk livsstil. Alltid velge dyrevennlige alternativer om mulig og gjøre det som er minst skadelig for miljøet. I dagens verden er det umulig å leve 100% etisk eller miljøvennlig. Men uten tvil den største forskjellen du kan gjøre ovenfor de to tingene, er å lene livet ditt mot veganisme. Jeg har lyst å leve på en måte som ville vært bærekraftig hvis alle gjorde det samme som meg. Hvis alle for eksempel spiser fisk hver dag, sier det seg selv at behovet og forbruket av fisk hadde vært så høyt at fiskeindustrien hadde ødelagt havet på et blunk, og økosystemet hadde kollapset (noe som egentlig skjer nå) Men om hele verden skulle spist fisk et par ganger i året, så hadde vi ikke hatt et problem. Det samme gjelder så klart de andre animalske produktene også. Vi hadde ikke hatt industrien. For det er den som er problemet. Om jeg hadde holdt på å sulte ihjel og mitt eneste alernativ var å spise et dyr for å overleve, selvfølgelig hadde jeg gjort det. Men kjøtt-og meieriindustrien vil jeg ikke støtte hver dag slik som jeg gjorde før.

Så etter en måned som veganer så vil eg konkludere med, at jeg liker ikke å sette labels på ting. Hvorfor må vi sette navn på folk, dyr og behandle dem deretter? Kan vi slutte? Vi er alle verdensborgere – dyr og mennesker med viktige roller å utfylle for at verden skal gå rundt. Ingen er i utgangspunktet mer viktig enn andre. Det er bare mennesker som har skapt en slik tankegang om seg selv, som er feil og er en stor belastning for liv på jorden. Om det er noen som faktisk er minst viktig, så er det menneskene. Om vi ikke hadde eksistert, hadde det vært en fordel for alt liv på jorden. Uten biene, hadde hele økosystemet kollapset. Det er noe å tenke på. Alt er avhengig av hverandre, så vi må heller begynne å blende inn. Istedenfor bidrar vi til ødeleggelsen av økosystemene med avl, innestenging og massemord av dyr. Det har en dominoeffekt som til slutt vil ta oss mennesker om vi ikke tar oss selv i nakkeskinnet snart. Bare tenk over hva tanken “jeg er viktigere enn deg” har gjort så langt i historien. Det er det dette innlegget handler litt om også – å sette i gang litt tanker hos folk og inspirere til å ta mer bevisste valg når det gjelder verdens hovedødelegger, kjøtt og meieri-industrien. Så uansett om du er veganer, vegetarianer, pescaner, flexiteraner eller bare bestemmer deg for å kutte ned på animalske produkter. All respekt til deg, du gjør en forskjell for det bedre. Fortsett sånn!

Det var i hvertfall en kort konklusjon av måneden min. Tusen takk for alle dere skjønne veganere som har kommentert bloggen min i det siste, og dere andre også som har vært positivt innstilt. Overveldene god respons. Dere er herlig! 

Fordelene med en plantebasert diett er utallige, men jeg kom over en ganske ny artikkel i dag som sa 6 grunner som dere kan lese her.

17 kommentarer
    1. Har begynt og kutte ned på kjøtt, og målet er å bli vegetarianer! Men jeg lurer på hva flexiteraner er?
      Du er utrolig inspirerende! 😀

    2. du er nødt til å se youtube videon 101 reasons to fo vegan. Den varer 1 time men er verdt det!

    3. Så lenge man er obs på hva men spiser!! Avocado er jo mindre miljøvennlig enn kjøtt på grunn av den lange turen til Norge 🙂 så det skal ikke være bare bare

    4. Er så enig med deg!!! Har noen veganervenninner som skal påpeke alt som er feil ved kjøtt,egg,melk osv, samtidig som jeg har venniner som er veldig imot veganere og syntes hele konseptet er “teit”. Selv prøver jeg og spise minimalt med kjøtt o.l, men vil aldri sette meg selv i en “bås” :)) Men som du sier, alt hjelper!

    5. Du trenger kjøtt for å overleve. Kjøtt inneholder mange vitaminer og bra næringstoffer som kroppen trenger for å virke ordentlig. Men selvfølgelig må du variere kostholdet, og ikke bare spise kjøtt. Er veldig enig i at det er dumt, for det ER massemord av dyr-

    6. Anonym: Kjøtt har en del bra næringsstoffer ja, men mesteparten av kjøttstykke består av ting som er dårlig for menneskekroppen. Og du tar nok feil – Alle næringsstoffene menneskekroppen trenger finner du i planteriket. Veganere og vegetarianere lever i gjennomsnitt 10 år lengre enn de som spiser kjøtt, og har mye lavere sansynlighet for å få kreft og andre sykdommer. Så om man erstatter kjøttet med plantebasert mat, vil du få i deg mye flere næringsstoffer. Derfor er ikke mangelsykdommer et problem hos en veganer som vet hvor han finner næringen sin 🙂

    7. Tusen takk for at du setter ord på tankene mine, dette var veldig bra! Budskapet trengs å nå frem til flere, som du sier så er ikke verden kun svart og hvit

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg