Minoriteten vil en dag bli majoriteten

I dag er jeg oppgitt, og vet dere hva som som har plagd meg i det siste? Fokuset på regnskogfondet. Bøssebærere, reklame på facebook, plakater da jeg var på Akvariet, tv-aksjonen på NRK osv. Virkelig et av mine største ønsker i verden er at vi slutter å kutte ned regnskogen – planetens lunger, medisinske lager og vakreste sted. Jeg husker når det var populært å “frede” områder i regnskogen. Men tror du arbeiderne stopper opp forran et området og sier “Ops her er det visst fredet, la oss ta resten av dagen fri, gutta” Nei, de kutter ned et annet sted. De kutter ned mer og mer hvert eneste år… Ikke tro på alt dere hører, vær så snill. Alle bedrifter prioriterer èn ting, og det er penger. Penger er viktigere enn den saken de liksom står for. Husk det. Vær skeptisk. 

Hvis jorden var en kropp, så hadde vi mennesker vært kreftcellene som drepte den. Vi spiser den opp sakte men sikkert i jakt på materalistisk lykke, og hvis ikke noen gjør noe etisk riktig snart, kommer verdenshistorien til å få en forferdelig trist slutt. Og alle dere andre miljøorganisasjoner som ikke engang gidd å ta opp den største årsaken til global oppvarming og miljøgassutslipp, nemlig husdyrhold og kvegdrift, fy faen. Jeg er lei av å høre om at vi må kjøre mindre bil, ta kortere dusjer slutte å utvinne olje. Neh, kjør på sier nå jeg. Først må vi kvitte oss med den største ødeleggeren, SÅ kan vi vurdere å snakke om småtingene som gjør så minimal forskjell at det nesten ikke er nevneverdig engang. Men det er glemmesak for miljøorganisasjoner å ta opp verstingen. Tror du Green Peace går ut og sier: Den beste måten å være miljøvennlig på er å kjøpe mindre kjøtt og meieriproduPANG – der mistet de alle tilhengerne sine, dermed alle inntekskildene og gikk konkurs. Ingen ville støttet en organisasjon som var i mot kjøtt, noe så kjært og nært folks vaner og tradisjoner. Til og med legeindustrien tenker slik. “Jo flere syke mennesker, jo mer ubrukelige avhengighetsskapende medisiner kan vi selge, og jo rikere blir vi.” Ikke snakk om at de forteller pasienten at de kan kureres av å spise den og den maten, eller trene på den og den måten. Sannheten er gjemt fra oss og vi blir matet med informasjon som er til fordel for menneskene med makten. Gjør bevisste valg.

Jeg har et hat-elsk forhold til menneskeheten. Teknologisk er vi fenomenale. Ingenting som vi vet om kan sammenlignes med vår intelligens. Men måten vi bruker intelligensen vår på er rett og slett idiotisk. Vi er akkurat smart nok til å ødelegge planeten, men ikke smart nok til å redde den. Denne ekle mellomtingen funker ikke, og det gjør meg fullstendig gal og ødelegger nattesøvnen min. Derfor måtte jeg bare få dette ut, og forhåpentligvis få noen heads up. Noen som tør å stå opp for meningene sine, gå i mot majoriteten. Du vil møte frustrerende motsand, oppleve drittslenging, frekkhet og idioti, og til og med begynne å tvile på deg selv. Men har du en sterk mening om noe, vil du endre noe, kjemp for det. Det er du som vil bli husket. Det er du som vil bli av ekstrem viktighet for etterkommerne våre. Det er deg de ser tilbake på, ser opp til og følger. Minoriteten har som oftest rett. Historien beviser det. Myndighetene og folk med autoritet har tatt feil gang på gang. Gandhi, Martin Luther King jr, Sokrates, Abraham Lincoln. Folk var så i mot dem og følte seg så truet av meningene deres at de blir drept, men de er rollemodeller i dag. De ga ikke opp, og de skapte forandring. Ikke bli en del av den tankeløse flokken på jakt etter materalistisk lykke. I det lange løp vil det føre til en planet med miserable mennesker som evig strever etter å være best, men aldri får det til. Bare sjalusi, krig, tortur, død… sorg.

Jeg er en realist, men også en optimist. Og jeg tror at vi kan vikle oss ut av mye av kaoset vi er inni. Vi har tettet hullet i ozonlaget for eksempel! Utenkelig for bare et par år siden. USA avskaffet slaveri, vi har fått stemmerett for kvinner, homofile kan gifte seg, tyrefekting avskaffes i spanske byer, det blir færre og færre fattige for hvert år. Mye går fremover, og det er takket være folk som bryr seg. Er det èn ting som gir meg lyst til å rive meg i håret så er det konfliktskye mennesker. Sett spørsmål ved ting. Ikke aksepter ting slik det er. Alt du hører er en mening, ikke et faktum. Det er alltid noe som kan forbedres. Er det ikke det som er meningen med livet da? Å være til nytte og være lykkelig? Det er i hvertfall min mening. Du vet ikke alt og det kommer du aldri til å gjøre, så ha et åpent sinn. Absolutt alle du møter har noen å lære deg. Jo mer visom du har, jo mer innser du at det finnes så mye bredde innenfor alle aspekter at det ikke finnes noe som er riktig og feil. Som Albert Einstein beviste i 1905, alt er relativt. Så bare følg hjertet, etikken og logikken.

 

Jeg kunne skrevet side opp og side ned om dette. Innlegget var egentlig dobbelt så langt, men fant ut av det er sikkert ingen som orker å lese det. Hahah, men jeg håper dette var ok for noen å lese. Og jeg vil gjerne høre deres tanker rundt menneskeheten også.

Jeg har forresten opprettet en ny kategori på bloggen som heter “samfunn” som dere finner i sidemenyen på bloggen. Der finner dere naturligvis samfunnsrelaterte innlegg. Om dere vil ha flere slike, må dere gjerne gi en lyd, og komme med ønsker til temaer.

44 kommentarer
    1. Utrolig bra innlegg!! Du skriver skikkelig bra og har mange gode poeng. Er ikke helt enig i at slaveri er avskaffet. Det har seg jo sånn at rundt 27 millioner mennesker i dag lever i forferdelige omstendighet preget av menneskehandel som er moderne slaveri.

    2. Veldig bra skrevet Leandra!👏🏻 Gleder meg til flere innlegg om samfunnsproblemer og menneskeheten! Jeg bare lurer på, hva synes du om skolesystemet i Norge?

    3. Anonym: Det er dessverre helt sant. Jeg tenkte på slaveriet for 150 år siden i USA og var litt dårlig til å formulere meg akkurat der :/

    4. Det er et stort behov i dag for at folk setter ord på denne saken og formidler den til flest mulig. Veldig inspirerende å se at du valgt å ta opp kampen, og velger å bruke din blogg til å skape innflytelse.

    5. Strålende innlegg! Skal faktisk holde et appell for klassen i morgen om akuratt dette temaet; kvegedrift i regnskogen! Røster sier at 70% av dagens regnskog vil forsvinne innen 2050 grunnet kvegedrift, dersom det ikke skjer noen drastiske endringer? Helt sykt!
      Gleder meg til flere samfunnsrelaterte innlegg!

    6. Maria: Supert at du skal holde foredrag om det! Utrolig viktig tema, og et av verdens desisert største utfordringer for øyeblikket.

      Så bra 😀

    7. Kommenterer aldri her men dette DIGGET jeg. Post flere sånne innlegg og kanskje du kan være en myteknuser. SÅNT TRENGER VI!!!!!!

    8. Utrolig sterkt og bra innlegg som virkelig fikk meg til å tenke. Du skriver virkelig bra, og det er godt å lese så reflekterte og gode tanker. Fortsett med sånne dype innlegg med mening, for du skriver virkelig helt fantastisk bra! Heier på deg, dette var inspirerende å lese!

    9. utrolig!!!!!!!!! bra innlegg. folk må våkne.
      problemet mitt er at jeg får så vondt inni meg av å lese om kvegdrift, meieriindustrien, kjøttindustrien og alt sånt at jeg får ikke lyst til å lese mer. som at jeg heller vil være uinformert og naiv istedenfor informert og trist fordi det faktisk skjer. og det irriterer meg så innmari mye.
      jeg vil vel kategorisere meg som en blanding mellom nihilist og realist. jeg tror at en dag så dør alle av en eller annen grunn, av menneskelaget årsak eller naturlig årsak, og da er bare jorden en liten prikk i universet, en liten ubetydelig prikk som ikke har en mening i det hele tatt. æsj, både misliker og liker å tenke slikt.

    10. For et flott innlegg! Er så enig i alt du skriver. Vært veganer i en måned denne uken, så er enda ny i denne “nye” verdenen, men føler meg bedre enn noensinne. Både fysisk og mentalt 😀 Filmen “Cowspirity” og YouTuberen Freelee var to faktorer som virkelig åpnet øynene mine for dagens nærmest blinde samfunn. Stå på! 🙂

    11. kjempebra innlegg! helt enig med det du skriver, og veldig bra formulert. keep up the good work ;)))

    12. Synes det er så bra at du skriver slike innlegg! Du er en stor blogger og jeg beundrer deg for å velger å bruke bloggen din til noe mer enn bare dagens antrekk og hvilken sminke som er best. Vi trenger flere som deg for å få folk til å få opp øynene.
      Kom gjerne med flere slike innlegg videre. Stå på! 🙂

    13. Dette likte jeg utroig godt! Rettere sagt, jeg elsket det! Jeg elsker at du sprer dette og gjør folk bevvist! jeg er 100% enig og jeg håper på å fe flere slike innlegg på bloggen, jeg hyller deg.

    14. Sykt bra at du engasjerer deg! Jeg er også veganer nå, har vært det i en uke og digger det.

    15. Syntes det er så bra at du belyser dette temaet på bloggen! Det traff meg skikkelig, gleder meg til flere slike innlegg!

    16. SÅ bra at du tar opp dette! Veldig viktig sak, en av de viktigste. Inspirerende ungdom som engasjerer seg, det liker jeg!

    17. Du setter søren ord på tankene mine! Shit for en formulering og kunnskap! Blir inspirert av deg og din vilje! Du er god

    18. Hei! jeg er selv vegetarianer og er veldig enig i mye av det du sier. Går ut i fra at det er cowspiracy som har inspirert dette innlegget 😉 😉 men det er noen ting som den filmen ikke tar opp. ja metangass står for 50% av miljøutslipp, men allikevel er det fly (som bare står for 2%) værst. det er fordi flyene plassere gassen midt i atmosfæren som er det værste stedet+ avfallsproduktet som kommer ut av fly er mye verre enn metan, fordi avfallet fra fly ikke går vekk på 100 år.så uansett er vi altfor sent ute med å stoppe denne utviklingen. og når det kommer til havet osv. så jo det allerede lost case. I tillegg så må man huske at kjøttindustrien i Norge ikke er så ille som i USA, når man tenker på gårdene vi har på vestlandet osv. MEN det som er gale er at vi i det hele tatt spiser andre LEVENDE dyr for å leve selv. I tillegg så er jo dyreprodukter direkte skadelig for menneske kroppen. Vet ikke helt hvor jeg skal med dette, men ville bare være delaktig i debatten, som er veldig viktig for meg. Ville bare fremheve at det er ikke den grønnesiden av kjøttindustrien som er værst. Det er egentlig den etiske 🙂

    19. Jeg blir veldig inspirert av det du skriver, og begynner å tenke mer på dette jeg også. Men jeg lurer bare på hva jeg kan gjøre for å hjelpe, og hva du gjør? Jeg vurderer også og prøve å være vegetarianer en måned, slik som du, men er litt usikker på hva av mat jeg burde lage.. kunne du kanskje skrevet et inlegg om forskjellige vegetarianske retter som du liker 🙂
      klem

    20. Hei jeg har et spm. Hvorfor har du sluttet å spise meieriprodukter? Jeg skjønner at du ikke vil spise noe animalsk, men når man melker en ku så lider den jo ikke. Det er jo det motsatte, blir den ikke melket har den jo vondt. Så har du valgt det bort bare fordi du skal prøve en måned uten noe animalsk? Eller fordi du også mener at denne industrien er like ille?

    21. Men går du ikke litt imot det du skrev tidligere da? Når du skrev den “veganfri oktober” greien, så var det jo sånn i kommentarfeltet eller noe at du bare sånn; liksom jeg har kanskje pels jakker osv. men jeg gjør i det minste noe!! osv. men nå skriver du at det lille ikke hjelper?

    22. Wow, mye av dette har jeg helt ærlig egentlig ikke tenkt så mye på. Du fikk virkelig banket noe inn i hodet på meg, takk for det!
      Og en ting til, du har virkelig en unik evne ved å skrive tankene dine så organisert og sinnsykt bra, og jeg vet du er interessert i politikk, du hadde passet perfekt inn der Leandra!

    23. Leandra, du er en av de få “rosabloggerne” som faktisk bruker det at du når ut til så mange, på riktig måte! Du skriver om så utrolig viktige ting, som menneskeheten er NØDT til å forstå og få med seg. At de unges generasjon er den første generasjonen som merker forandringene i verden (særlig miljø-forandringene), og at det er den siste generasjonen som faktisk kan gjøre noe med det!
      Dessverre er det mange som ikke tenker så mye på akkurat dette, med det er her du gjør det riktige: Siden du når ut til mange unge, er det helt supert at du tar for deg disse temaene. Jeg er så enig med deg i alt du skriver i dette innlegget – og i de andre innleggene dine generelt. Virkelig, you go🙏🏼

    24. Lena: kuene står i båser med maskiner hektet til jurene istedenfor at kalven får drikke melken som er ment for den. Kalven blir tatt vekk fra moren (noe som er traumatiserende for både mor og kalv) og gitt genmanipulerte mat for at den skal vokse fortere istede. Dessuten er ikke melk bra for menneskekroppen, og fører til benskjørhet, 75% av verdens voksne befolkning tåler ikke melk, og før når melken ikke ble pasteurisert fikk folk masse sykdommer av melk. Det burde være nok grunn til å revurdere melk. Den er ikke ment for mennesker.

    25. Jeg er veldig enig idet du sier, men jeg hadde aldri klart å slutte å spise kjøtt. Jeg er for glad i det. Men selvfølgelig er jeg ikke glad i måten noen slaktere behandler dyrene på!
      Et spørsmål, litt tilfeldig egentlig, men hvorfor blogger du så sjeldent for tiden? Kan du ikke prøve å få ett blogginnlegg om dagen i allefall?
      Klem❤️

    26. Tusen takk for at du valgte å dele ett slikt innlegg. Dette er viktige saker! Synes det er så bra at det faktisk er mange av oss ungdommer som bryr oss, og ikke bare tenker på oss selv, her og nå. Jorda, dyrene og menneskeheten er så utrolig mye støree og viktigere enn hva dagens ungdom tror. Vi må få øynene opp, og med dette innlegget er du en god veileder for mange jenter der ute. Fortsett slik! Du er en klok jente, med mye kunnskap jeg kunne tenke meg å lese mer om.

    27. Du er utrolig reflektert, og ikke minst flink til å sette ord på det du mener! Kjempebra skrevet!

    28. Jeg er så utrolig enig med deg! Tror ikke noen kunne sagt det bedre heller. Du er et stort forbilde! Jeg selv er vegetarianer, eller pescaner for å være med nøyaktig. Nå når valget er over startet jeg å tenke. Hvor dumme er egentlig politikerene? Alle snakker om bybane, buss og tog, men ingen snakker om det som står for over 50% av forurensingen. Det er ingen som står på tå og skriker ut, blir vegetar eller veganer, for det er da du bidrar, ikke hvis du dusjer 5 min kortere enn du pleier… Mdg er vell kanskje litt mer innafor, men under debatten på skolen min i Bergen, var det en sløv type som ikke akuratt pratet så veldig bra for seg. Sorry nå ble det litt langt, men jaja poenget var at du har 100% rett og jeg HYLLER deg!! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg