Min veganske taco

I dag skal jeg dele en oppskrift på en av de beste middagene jeg har spist denne måneden som veganer! Det er mulig jeg likte den ekstra godt fordi jeg lagde den selv, og faktisk ble utrolig stolt siden jeg vanligvis er elendig på kjøkkenet. Skal innrømme at jeg klumset litt underveis, men resultatet ble i hvertfall veldig digg. Dagens oppskrift er en form for taco, bare 100% vegansk så du kan spise deg stappmett med uten å ha dårlig samvittighet for dyr, miljø eller kroppen din! Blir det bedre? Don’t think so. La oss begynne. 

Ingredienser:

Nok til 2 porsjoner.

2 tacolefser
1 pose tacokrydder
1dl grønne linser
2 gulrøtter
1/2 brokkoli
1/2 boks mais

Og eventuelt salsa og avokado (guacamole) som tilbehør.

Fremgansmåte:

Legg linsene i en kaserolle med vann og la dem koke i 20min. (Du kan også kjøpe ferdigkokte linser på boks) Kutt opp brokkoli og gulrøtter i små biter og stek dem på middels-høy varme i 5min. Tøm oppi 1,5dl vann i stekepannen og tilsett tacokrydderet. Sil ut vannet fra linsene og ta dem oppi stekepannen. Ta deretter oppi mais. Rør om i ca. 5min.

Varm tacolefsene enten i mikroen eller i ovnen. Så kan du lage guacamole av en avokado ved å skvise den med en gaffel i en liten skål. Jeg tilsatte litt salt og pepper. 

Sååå godt og mettende. Og ikke minst sunt! Her har du både proteiner, vitaminer, fiber og bra fett. Absolutt noe å servere en fredagskveld.

Må forresten si som en liten oppdatering på den veganske måneden min at det har vært helt fantastisk så langt. Det har faktisk ikke vært så utfordrene som man kanskje skulle trodd. Jeg har spist både hotdogs, nuggets, youghurt, kjeks, chips og sjokolade og masse annen snacks uten ingredienser fra dyr. Jeg har funnet så mange nye matfavoritter. De fleste måltidene mine har likevel hovedsakelig bestått av en haug med grønnsaker og frukt, noe som har føltes utrolig bra. Mat med få kalorier og mye næringsstoffer per kalori gjør at jeg spiser masse, og føler meg mett og full av energi etter hvert måltid!

I tillegg har flere av bestevennene mine bestemt seg for å prøve det, og fått øynene opp for hva som er konsekvensene av et kosthold med kjøtt, egg og meieriprodukter, noe jeg ikke hadde forventet! Men det gjør meg såå glad. I går kveld satt vi og pratet om det mens vi koste oss med vegansk mat. Og det er så deilig å ha noen å snakke med det om. Noen som forstår og er like engasjert som meg selv. En kjempe bra video forresten, som jeg glemte å linke i innlegget mitt om hvorfor jeg ville prøve veganisme er 101 reasons to go vegan, som dere kan se her. Veldig interessant og øyeåpnende!

Ha en super torsdag videre, fine lesere. I morgen er det helg!

28 kommentarer
    1. Er glad jeg slipper å være veganer, skal spise blodig biff til middag idag 😉 Hvor lenge skal du være veganer?

    2. Å, so kult at du prøver deg på dette! Et sjølv svært lite animalske matvarer, fordi det er ikkje rett måten dyr blir behandla på, og vil ikkje støtte slikt. Bøker eg har lest litt i, som du kanskje også vil like er Sannheten på bordet, og den hemmelige kokken. Haha, kunne ønske eg kjente deg😌🐮🌱

    3. Haha patetisk at man ikke respekterer andres valg, som over her^. Jeg er veldig glad i kjøtt og nå som jeg er fattig student tror jeg ikke at jeg ville klart det, men å prøve ut veganske retter av og til har jeg ingenting i mot 😀 Fikk veldig lyst prøve dette! Man blir jo faktisk en smuule lei av taco innimellom! Synes det er så imponerende å være veganer så all creds til deg og andre som er det!
      Vet ikke om du har fått med deg at det er en veganer julefestival i Oslo den 12 desember? 🙂 http://www.julefestival.com Jeg håper virkelig jeg får tatt turen dit!

    4. Forresten, jeg er veeldig glad i rømme og lignende, du vet ikke om noen veganprodukter som kan erstatte det? 😀

    5. de selger rømme uten melk på meny!:)
      hvor får man kjøpt veganske nuggets og andre “kjøttprodukter”?

    6. Sara: Åå det visste jeg ikke. Takk! De har masse kjøtterstatninger på helsekostbutikker. Kjøpte nuggets og pølser på Kinsarvik Naturkost

    7. Siden du har vegansk måned, kan du vel ikke bruke verken skinn, lær, ull, pels eller noe som kommer fra dyr. Gjør du dette også?

    8. Svea jakken Leandra har er jo uten pels og dun, så hun reklamerer ikke for dyreplageri med den jakken:)

    9. Det er akkurat som gilde skulle begynne å selge tofu? De får jo penger for det noe som gjør at de kan fortsette

    10. Hei! Jeg har noen spørsmål angående da du skiftet videregående skole.
      Når på høsten i fjor var det du bestemte deg for å bytte? Hvem var det du tok kontakt med? Inntakskontoret eller skolen du hadde lyst å gå på? Setter stor pris på svar! Jeg trives dårlig i klassen eller på skolen generelt, og har lyst til å bytte, og er litt usikker på hvordan man går frem 🙂

    11. Nå var jo det bare et eksempel
      Sier ingenting deg at det er galt å gå med en jakke fra et selskap som står bak dyreplageri? Og reklamere for det? Liksom tidligere ville jeg ikke blitt overrasket av at du gjorde det men så sa du at du var veganer for blant annet dyrenes skyld…

    12. Anonym: Selfvølgelig. Sier ingenting deg at det er galt å gå med klær laget av små barneslaver? Det er umulig å leve et 100% etisk riktig liv. Jo mer vegansk du lever, jo bedre. Derfor ville jeg prøve å spise helt vegansk denne mnd, fordi den største forskjellen du kan gjøre har nemlig med mat å gjøre.

      Så hvis du mener det er gale å gå med klær laget av dyr, vil jo den naturlige tanken være at det er helt sinnsykt forferdelig å spise dyrene for det første.

    13. Hei! jeg måtte bare prøve denne oppskriften til middag, og jeg elsket den! Det var ikke akuratt taco liksom, noe jeg syns var DIGGERE en vanlig kjøtt. Takk! du er superflink Leandra!

    14. er så glad for at du prøver ut dette! jeg har fått med meg veldig mye om dette temaet i det siste, og jeg har mer og mer lyst å bli veganer selv. jeg er veldig interessert i det. og det at du skriver om hvordan det går hjelper utrolig mye! vi har alltid spist en del kjøtt i familien og faren snakker alltid om hvor godt det er med biff, og han ville sikkert trodd jeg var gal om jeg sa jeg ville bli veganer. er jo egentlig vi som vet bedre.
      forresten, skal du fortsette å kjøpe klær med ekte pels/skinn?

    15. Hei! Hva spiser du som lunsj på skolen? Vil bli flinkere på å spise mindre kjøtt og dyreprodukter men sliter med å finne pålegg til skiver og knekkebrød. Har du noen forslag/anbefalinger? Takk for at du skriver slike innlegg, er veldig inspirerende og opplysende!

    16. Selma: hei! Jeg er glad i tomat på skiven faktisk, gjerne med pepper og salt. Ellers er avokado digg, og ristet skive med peanøttsmør og syltetøy hvis du vil ha noe skikkelig søtt :p ellers sliter jeg litt også med akkurat pålegget. Jeg liker å ha med meg masse, og da mener jeg masse frukt på skolen. Gjerne også ta med havregrøt eller en en god salat.

      Bra du likte innlegget!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg