Stroopwafels og Vondelpark (Amsterdam dag 2)

Dag 2 i Amsterdam var en fin dag! Lørdagmorgen og vi står opp kl. 9 for å få mest mulig ut av dagen. Vi kjøpte inn frokost kvelden før og steller i stand et frokostbord med hovedingrediensene kokt egg, avokado og skinke. Har du disse tre tingene på bordet ditt + tilbehør, inviter meg. 

Det lå et marked rett i nærheten av hvor vi bodde, og dette må ha vært en av favoritttingene mine vi gjorde i Amsterdam. Sååå mye spennende mat, stygge klær, kjøleskapsmagneter og andre souvenirer selvsagt av ting som weed, vindmøller, clogs, horer og annet man forbinder med Amsterdam. Men apropos mat, Joeri la igjen litt nederlansk godteri til oss i leiligheten sin. Deriblandt noe som heter stroopwafel som jeg ble fullstendig forelsket i. Jeg hadde kofferten full på vei hjem og har allerede delt ut til vennene mine på skolen, min bror og en venn av han, gitt en pakke i gave til en venn, skal gi en pakke i gave til en annen venn, har to pakker på pynt på rommet mitt og har spist to i dag. Okei, jeg innså ikke hvor obsessed jeg er av stroopwafels før jeg skrev det. Jeg får en nesten litt nostalgisk følelse av å spise dem. Jeg må ha spist dem en gang da jeg var veldig ung uten å huske det. Søk på stroopwafel på Google. Noen som har smakt det og er like begeistret som meg?

Gud nå ble det mye prat om stroopwafel. Poenget mitt var i hvertfall at de hadde et umåtelig spennende utvalg av mat og snacks i Amsterdam – I organiske butikker og ikke minst på dette markedet.

Da vi var mett på smaksprøver og klokken nærmet seg halv ett, gikk vi for å leie sykler. Vi fikk gode tips til hvor i byen det var fint å sykle av både han som leide oss syklene, en søt maler og en innfødt, hyggelig dame. Vondelpark skulle visst være nydelig og idyllisk, både i følge nederlenderne og bloggleserne mine, så da syklet vi dit, og jammen hadde dere rett. En gigantisk grønn park med stor sykkelsti og mange rare og fine folk å se på.

Til slutt må jeg få sagt hvor imponert jeg er over trafikksystemet i byen. Ofte så man mye flere sykler på veiene enn biler, og trikken gikk mellom bilfeltene i stortsett alle veiene. Det virker som de er komt mye lengre enn oss når det gjelder utvikling av miljøtiltak. De hadde stort utvalg av organiske, vegetarianske og veganske varer, restauranter og sjapper, noe jeg er veldig begeistret og fascinert over. 

Lørdagskveld skjekket vi ut hva nattlivet hadde å by på, men vi ble sittende å vorse så lenge med rødvin og prat at vi ikke kom oss ut før i ett-tiden. Vi fant en nattklubb hvor vi hilste på og danset med noen hyggelige gutter før vi returnerte hjem på ett eller annet tidspunkt. Og ikke overaskende nok glemte jeg å ta bilder da vi var klar i høye heler og kjoler, men her er noen bilder av Ine i begynnelsesfasen av vorset, haha. Koselig var det i hvertfall!

10 kommentarer
    1. Så utrolig fine bilder! Dere er så flotte alle sammen!
      Ser ut som dere har hatt en fantastisk tur!
      Jeg bare lurte på om du er blitt 18?

    2. Du kan kjøpe slike vafler på nesten alle daglivarebutikker, i hvertfall i denne byen 🙂 Men ja, de er veldig gode.

    3. Stroopwafles er så godt! En i klassen kom hjem fra Nederland med en stor boks fylt med dem. Skikkelig gode! De har i Norge og, men tror de er hakket dyrere

    4. De selger stroopwafles på TGR ganske billig! 15-20 kr for en 6-pakning med store.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg