hits

Prestasjonssamfunnet - et luksusproblem

Jeg og noen venner satt og pratet p en kaf etter skolen i gr, og kom inn p et tema jeg syns er veldig interessant og aktuelt.Let's be real, jeg pleier holde meg til overfladiske temaer p bloggen, menjeg vil prve gjre et unntak. Temaene omhandler i hovedtrekk ungdommen i Norge og vre absurde i-landsproblemer.

Utfordringene en gjennomsnittlig nordmannmter p i hverdagen kan vre alt fra om manskal kjpe den nye iPhonen i svart eller gull, hvilket bilde manskal poste p instgram eller hvem og hvor mange manskalinvitere i bursdagen sin. Dette er ting som blir klaget p her hvor vi bor, her hvor vi har altvi trenger, pluss uendelig mye mer. Hvilke saker tar man opp nr det ikke er fattigdom, krigeller konomisk krise i landet. Jo,i total mangel p noe viktig skrive om, og nesten komiske kjedsomhet, sitter vi med macen i fanget, en lydls nyhetssending om borgerkrigen i Syria p den splitter nye HD TV-en, og rett og slett dikter opp vre egne problemer.Kroppspress, utdanningspress, sosialt press og dette skalte flink-pike-syndromet.

Hver bidige velsignede dag har vi muligheten til g p skole, skaffe oss nyttig kunnskap, vre en del av og bidra til et samfunn s ideelt, andre land bare kan drmme om ligne. Men faen ta den fordmte skatten vi m betale som gjr det mulig leve i en slik luksus, ikke sant? Samtidig er det overen milliard mennsker som hadde gjortalt for vre i en av vresko. Hver kveld du sitter deg i sofakroken med et pledd, og som du liker kalle det, "en velfortjent sjokoladebit" etter en lang og pressfull dag, finnes det noen som aldri kommer til f smake sjokolade. De sier seg fornydmed brdskalk de fant i sppelkassen som de tar med seg hjem til sine fem magre ssken med malaria, hiv eller kanskje bare en forkjlelse som vil ta liv av dem i morgen, men som du kunne forhindret bare med n dagslnn.

Og her sitter vi, og klager over prestasjonssamfunnet. Okker og stnner nr noen sier atvi m slanke oss.Stakkars unge jenter og gutter som blir oppfordret til vre sunn.Glem at det rent helsemessig er mer gunstig vre slank. Alleskal jo f lov til bli feite, stillesittende mennesker om de nsker det. Neida, men alvorlig talt - At vi flerlitt press p at vi m spise sunt, trene, flge med p skolen, gjre lekser, tror jeg helt rlig kan vre sunt. Jeg tror detgjr deg til et sterkere menneske, skaper konkuranse om jobbposisjonerog skaper rettferdige forskjeller i samfunnet.Da snakker jeg selvflgelig ikke om mennesker som blir sykelig optatt av en eller flere av tingene jeg nevnte, men holder dem i fokus og samtidig er s sinnsykt takknmeligfor at deikke har strre problemer, ogi det minsteprver vre bare halvparten s gladsom det barnet somklarte finne den brdskalken til ssknene sine.

Jeg sier ikke jeg er noe bedre.Jeg klagerogs over at skolen kan vre veldig vanskelig og krevende til tider. Jeg kan til og med kategoriseres som en rosablogger, og har nettop vrt med i en nyhetsartikkel om utseendepress selv. S hvilken posisjon er jeg i til skrive et slikt innlegg? Jo, fordi jeg vet jeg har det godt. Altfor godt. Samtidig vil jeg bli enda flinkere til se forbi den surrealistiske oppfatningen Norges ungdom har av virkeligheten og slutte klage over ting som en drlig hrdag. Ja, vi skal definitivt f lov til ta opp problemer i samfunnet vrt vi og. Psykiskeproblemer, vold, familieproblemer, voldtekt,ulykker, misbehandling. Dette er alvorlige saker som til og med rammer land som vrt eget. Man kan absoluttha det vanskelig her i Norge, og deter jeg fullstendig klar over. Men prestasjonspress? Det mener jeg er et luksusproblem. Og jegkan i hvertfall love deg en ting. Du vil mye heller bo i et prestasjonssamfunn enn i et korrupt, u-land med trke, sykdommer og sult uten ha sjans til gjre noe med det. Du ble fdt med alle verdens sjanser og muligheter i din hule hnd, pluss allegrunnleggende behov automatisk dekket fordi du er norsk. Erikke det godt nok?

S jeg tror at inntil verden er blitt mer balansert, inntil verdens ressurser blir fordelt litt mer rettferdigog ikke like mange lever i sult og nd, kanvilegge luksusproblemene vre p hyllen og holde oss for god til klage p ting som hadde hrtes fullstendig motbydelig ut for de menneskene somvirkelighar det jvlig. Mens du venter kan jo du ta deg en velfortjent Freia Premium 70% mrk sjokoladebit som sansynligvis koster mer enn det 1,5 milliarder mennesker lever p om dagen og nyte det faktum at du, til tross for at du angrer p at du kjpte den svarte istedenfor den hvite iPhonen, er en av verdens heldigste personer!


27 kommentarer

Julia

16.06.2015 kl.13:42

Rett og slett jvlig bra skrevet!

Eirin

16.06.2015 kl.13:48

Utrolig bra skrevet! Er helt enig med deg! Vi br virkelig lre oss sette mer pris p hvor godt vi faktisk har det :-)

fra u.pihl u know

16.06.2015 kl.13:48

Sykt bra skrevet av deg! Ble litt stolt inni meg no fr si at jeg faktisk kjenner deg. Bra at du ogs klarer se samfunnet utenfor idag og hvordan det har blitt. Etter dette vet jeg ikke om du burde bli kategorisert som rosablogger.

vicysnails

16.06.2015 kl.13:58

Utrolig bra skrevet!! Er helt enig med deg!

16.06.2015 kl.13:58

Det beste innlegget du noen gang har skrevet. Jeg er s enig!! Tenkte jeg bare ville tilfye noe; grunnen til disse skalte "luksusproblemene" er at vi ikke har noen virkelig store problemer. S for ha noe klage om, finner vi p ting som kroppspress, drlige hrdager osv. Barn i de andre landene tenker ikke over kroppspress og drlige hrdager fordi de rett og slett ikke har r til det. Og husk at verden alltid har vrt slik. Det har alltid funtes rikere og mindre rike mennesker. Det er bare blitt strre problemer i u-landene og mindre problemer i i-landene.

Emma

16.06.2015 kl.14:13

Jeg skjnner hva du vil frem til, men at man tydeligvis ikke skal f lov klage fordi man bor i verdens rikeste land og har det bra, er jo helt idiotisk? Det er ekstremt mange som sliter med det enorme kryss-presset, og det fortstr jeg godt. Jeg sliter med det selv, og f slengt i trynet at man har det s bra gjr det absolutt ikke bedre.

Bare fordi man kanskje ikke fler det presset betyr ikke det at man kan sitte og si at vi gjr presset strre en det er, og at man har godt av bli presset litt. Ungdom sliter mer med psykisk helse enn noen gang, og det er ikke slik at alle har det bra selv om man bor i verdens rikeste land.

Pandora

16.06.2015 kl.14:33

Kjempe fint skrevet Lr :'-)

16.06.2015 kl.14:42

Emma du misforstr litt ogs, det str tydelig skrevet at selv om vi bor i et rikt land s kan vi ogs klage, for det finnes alvorlige problemer her ogs. Det er ingen som sier at man tydeligvis ikke skal f lov klage. Du kan klage s mye du vil og ingen har slengt noe i trynet p deg heller. Innlegget er en pminnelse om hvor godt vi har det, og en oppfordring til vre mer positiv og takknemlig over det vi har. S er det opp til den enkelte om en vil gjre noe med det ;-)

Du er meget godt reflektert Leandra og du skirver som en god forfatter!

Oda

16.06.2015 kl.16:06

Det finnes alltids noen som har det verre enn deg, det betyr ikke at man ikke har lov til klage. Jeg tror de fleste vet at mennesker i i-land har det verre enn de aller fleste av oss, og de aller fleste bryr seg om dette, men man ville ikke ha skrevet om prestasjonspress om det ikke var et reelt problem. Det hjelper heller ikke noe mer bare g rundt og tenke at man er takknemlig for hva man har, og at man er heldig som ikke bor i Afrika og er fattig, hva med heller gjre noe med problemet istedet for bare sende empatiske tanker til dem som har det vondt? Det hjelper ikke.

16.06.2015 kl.16:18

dette er kanskje det beste innlegget jeg NOENSINNE har lest, Leandra.💯

Mathilde

16.06.2015 kl.17:49

AMEN, endelig noen som skriver om det :D

16.06.2015 kl.19:58

Selv om en bor i et rikt vestlig land betyr det absolutt ikke at vi skal slutte "klage" og sette fokus p det du kaller luksusproblem. Det er helt sant at utrolig mange har det forferdelig, og forskjellene er enorme. Nr de er s enorme som de er, og vi bor i et helt annet samfunn enn de i de fattigste landene s blir det vanskelig sammenligne oss p den mten som du gjr n. En kan ikke tenke at man ikke kan "klage" og sette fokus p vre problem fordi det er andre land hvor de sliter med dekke matbehovet. Selflgelig er det forferdelig, men vi er et helt annet samfunn. Vi skal sette fokus p vre "luksusproblemer" som du s fint kaller det. Ja, hvilken farge du skal ha p iphonen og hvor mange du skal be i bursdag er et luksusproblem. Men nr du begynner trekke inn prestasjonspress, kroppspress og til og med overgrep s er ikke dette luksusproblem lenger. Det er noen av de strste samfunnsproblemene vi har i norge, og selvflgelig skal det settes fokus p. Norge er utrolig bra, men betyr det at vi ikke kan klage og sette fokus p det som kan bli bedre? Psykiske problemer blant unge har aldri vrt strre, og flere og flere faller ut av arbeidsliv og videregende skole. Luksusproblem, sier du. Det er ikke et luksusproblem lenger nr det frer til at velferdsstaten vi har i dag settes p prve. Da er det et ordentlig problem som br tas tak i. Forskjellige samfunn har forskjellige problem. Ja, vi er priveligert og heldige, men vi skal f lov ha egne samfunnsproblem.

16.06.2015 kl.20:30

ja kanskje ikke alle har det bra, men fordi de har det drlig og jeg har gjort noe bra, fr ikke jeg lov til belnne meg selv med den ene sjokoladebiten? Veldig bra skrevet ellers! :)

Carina

16.06.2015 kl.21:17

Amen! Veldig bra skrevet!

16.06.2015 kl.23:43

Amen! Dette innlegget trengte jeg, etter en utrolig hard og trevt dag. Nr man ligger i senga med lommetrkle, netflix og mat, men likevel tror man er verdens mest uheldige person pga. n drlig dag, er det fint og bli minnet p at man faktisk er en av verdens heldigste mennesker.

Silje

16.06.2015 kl.23:59

h<3

Sunniva

17.06.2015 kl.04:12

Veldig enig med deg i dette. Er s lei av all klagingen p "generasjon prestasjon". Vi har det altfor godt her i Norge og vi har muligheten til f en bra jobb til tross for mangel p utdanning, psykiske/fysiske problemer etc. En mulighet som de fleste i andre land ikke har.

Vilde Marie

17.06.2015 kl.16:50

Utrolig bra sagt!!

Tiril

17.06.2015 kl.17:11

Hei! Veldig bra innlegg!

Jeg bare lurer p om du kan skrive litt fler innlegg om hva du gjr p fritiden? Liksom, hva du har gjort de siste dagene...? N som du har mye fri osv. Det er s gy lese, du finner alltid p noe gy!

Og kan du ogs skrive et innlegg om hvordan det frste ret p videregende har vrt? Skal begynne p videregende etter sommeren, og lurer p hvilke erfaringer du har ftt. Liksom, har du ftt mange nye vennet? Og hvor lang tid tok det fr du ble kjent med folk? Tok det lang tid?

Gjerne ta med bilder fra skolen og snn, er s koselig!! :D

Elsker bloggen din! :)

Selma

17.06.2015 kl.17:39

Wow, for et vanvittig bra innlegg! Dette traff meg. Du skriver virkelig bra og direkte. Slike innlegg hper jeg absolutt du fortsetter med, for du har en enorm overbevisningskraft i mten du skriver p. St p!

Katrine

19.06.2015 kl.13:35

Sykt bra innlegg!! Virkelig en yepner for meg og sikkert fr mange andre og, Du skriver ekstremt bra, syns du skal fortsette med slike innlegg i ny og ned.

Nora

20.06.2015 kl.00:43

S utrolig bra skrevet! jeg er s enig med deg, akkurat slik jeg tenker. Vi klager over ting vi egentlig skulle vrt glade for. Fks vi sitter i klasserommet klager p det er kaldt?! man er heldig man sitter i et klasserom, man er heldig man kan ta p en jakke. Man kan egentlig skirve en hel side om hvor heldig man er som fr g p skole, men man klager fordi presentasjonspresset er stort, huff jeg blir drlig. Poenge er at jeg er helt enig i deg, og du skrev veldig bra!

Maria

21.06.2015 kl.19:36

Bra skrevet og ser veldig mye poeng i det du skriver. Men denne setningen: ''pluss alle grunnleggende behov automatisk dekket fordi du er norsk'' reagerte jeg litt p. Det er veldig mange norske familier som ikke har alle de grunnleggende behovene, og man fr de ikke autmatisk bare fordi de er norsk. Det er mange fattige familier og barn her i Norge. Klart har fattige mennesker i Norge det mye bedre enn de fattige i de korrupte landene f.eks, men det betyr da for all del ikke at vi skal putte alle nordmenn under en kam og glemme de fattige her. S mange fattige familier i Norge blir oversett skyvd bort, fordi det er s mye andre problemer her i verden som akkurat vrt lille land m ta p oss. Det syns jeg blir feil, jeg syns vi m ta vare p hverandre ogs.

Thea

25.06.2015 kl.20:36

Er veldig enig med deg! Vi har velding mange luksusproblemer i Norge. Men vi m ogs huske p at det finnes folk i Norge som ikke har det s bra ogs. Man skal ikke dra alle under samme kam

Malene

26.06.2015 kl.02:31

Veldig, veldig bra skrive og tenkt, Leandra! Eg blir sjlv veldig oppgitt av dei over meg som hyrest ut som typiske nordmenn. NEI, det er ikkje me i Noreg som har det som er "standard", me m huske at det er mange fleire som er fattige enn som lev som oss, me er ikkje standarden, me er det sinnsyke unntaket! Dei i fattige land har ikkje same kommunikasjonsmoglegheiter som me i nordvest, og d blir det for lett tenkje at det me les om p nettet er alle. Det er det absolutt ikkje. Nordmenn manglar kunnskap.

01.07.2015 kl.14:17

"Glem at det rent helsemessig er mer gunstig vre slank. Alle skal jo f lov til bli feite, stillesittende mennesker om de nsker det." HELL YEAH

Massoma

15.07.2015 kl.19:14

hh, sjukt bra at du tar et tak, du har heilt rett i det du seier - presentasjonspresset vrt er virkelig et luksusproblem!

Eg er ogs rosablogger, som i blant skriver politiske saker- s om du er interessert, s er det berre ta turen innom :)

Skriv en ny kommentar



Hei! Jeg er Leandra, en 20-r gammel jente med lidenskap for blogging. Her fr du mte deler av mitt liv liv og alt jeg engasjerer meg i. Og det er mye! Du kan lese om ting som mote, skjnnhet, mat, livsstil, filosofi og mange andre tanker. Hper du liker deg her!

Lea-Valencia@hotmail.com