Min neseoperasjon og mitt syn på plastisk kirurgi

Mange av mine kjente vet at jeg har vært veldig misfornøyd med nesen min i lang tid. Nesetippen er helt fin, men neseryggen er skeiv og har en liten hump. Så etter påskeferien tidligere i år dro jeg og pappa på møte med Stefan Emmes som er en erfaren plastikkirurg på Plastikkirurgisk Institutt (i Lagunen Helsepark) her i Bergen og avtalte at jeg legger meg under kniven den 13. august. Jeg vet at jeg er veldig ung men dette er neppe noe jeg kommer til å angre på. Jeg har familie, venner og kjæreste som liker meg akkurat som jeg er, men dette gjør jeg 100% prosent for meg selv og min egen selvfølelse. Det er noe jeg har hatt lyst til å gjøre i mange år, og jeg syns ikke det er noe gale med å endre på ting man er misfornøyd med hvis man har sjansen. Det siste jeg vil er å fremstå som selvoptatt og overfladisk på bloggen. Jeg vet at dette bare er en bagatell og det finnes ting som er tusen ganger viktigere enn en nosejob, men hvis det gjør meg glad, hvorfor ikke? 

Syns dette bilde var litt tidig, haha

Mitt selvbilde
Nesten alle bildene av meg på bloggen er tatt fra den høyre siden av fjeset mitt. Det er fordi jeg har komplekser for hvordan nesen får den venstre delen av ansiktet mitt til å se ut. Hver gang jeg møter nye folk, snakker med noen eller det blir tatt et bilde, må jeg alltid vise meg fra den høyre siden. Det har blitt utrolig slitsomt. Hver gang noen ser meg fra venstre, får jeg lyst å dekke til ansiktet og unngå all øyenkontakt. Jeg vet det er utrolig teit av meg men jeg har ikke klart å bli kvitt den uvanen uansett hvor mye jeg har prøvd. Men etter i morgen kan jeg endelig føle meg like fin sett på fra begge sider, og det er det jeg gleder meg mest til – å slippe å tenke over det, slik som alle andre.

Operasjonen
Operasjonen tar 1-2 timer og jeg må ligge der i 3 timer på overvåkning etterpå. Operasjonen begynner klokken 8 om morgenen. Det er strenge regler jeg har vært nødt til å følge før operasjonen og som jeg må følge etterpå. De tre første dagene må jeg ta det absolutt helt med ro og ligge mest mulig stille. De fem neste dagene kan jeg gå forsiktig oppe. I to uker må jeg unngå all fysisk aktivitet som øker blodtrykk og hjertefrekvens. Jeg må ligge på ryggen med overkroppen hevet i fire uker. Om tre måneder kan jeg leve som normalt igjen. Det vil si reise med fly, dykke, drive med ballsport og slike ting. Jeg vet det ikke blir en behagelig tid fremover og slettes ikke noe mer gøy og morro på meg denne sommerferien. Dette kommer til å føre til dårlig med blogging, tapt muskelmasse og at jeg ser helt forferdelig ut med blåmerker, bandasjer og tamponger i nesen den første tiden, hahaha. Men jeg tror nok det kommer til å bli verdt det! Dessuten har jeg mangen gode som kommer på sykebesøk, jeg har fått tv på rommet, låner ps3-en til Tobias og alle COD-spillene til Matias. 



Nå har jeg sug i magen og er veldig nervøs ovenfor morgendagen, men jeg gleder meg til å få drømmen om en søt, liten nese oppfylt. Operasjoner er noe av det skumleste jeg vet, så jeg har satt utrolig stor pris på omtanken som har blitt vist og betryggende ord som har blitt sagt til meg i dag. Birgitte og typen kom nettop med snop på døren og sa lykke til, åe ♥ 

Jeg har bestemt meg for å være helt åpen om neseoperasjonen. Det er ikke noen hemmelighet at jeg skal ta det. Folk kommer til å legge merke til det før eller siden og da sier jeg det som der er, uten skam. Det kommer nok til å bli flere innlegg som omhandler neseoperasjonen min om en stund, men jeg vil avslutte dette innlegget her for denne gang. Hvis dere har noen spørsmål er det bare å spørre i kommentarfeltet, så skal jeg svare i et annet innlegg. Hva er deres tanker om plastisk kirurgi?

76 kommentarer
    1. Hvordan tenker du det med skolen da? Skolen begynner jo om en halv uke, og du må ta det mye med ro?
      Uansett ønsker jeg deg lykke til! Håper du blir fornøyd!

    2. Masse lykke til<3 jeg blir 13 om fire måneder og jeg har aldri vært fornøyd med nesen min. Jeg liker ikke å bli tatt bilde av fra noen som helst side. Hver gang noen tar bilde så kan jeg aldri stå med siden mot kameraet. Jeg synes den er for bred, og den tuppen nederst går oppover og utover.
      Du er heldig som har muligheten til å gjøre noe med nesen din, mens jeg er altfor ung, og for ikke låv av foreldrene mine uansett. Lykke til

    3. Åe, gulliii <3
      Det kommer til å gå kjempe fint og gleder meg masse til å se, du må uansett alltid huske at du er nydelig som du er. Uansett hvilke mennesker som snakker ned på deg, er bare overfladisk og selvopptatt uansett, det er ikke deg det er noe gale med, men det er de. Jeg ønsker deg masse lykke til så kan meg og Stu kommer på sykebesøk til deg når du vil. Masse lykke til, du kommer til å stråle!

    4. Utrolig tøft av deg å ta det opp på bloggen, i og med at mange vil kanskje se på det som en uting i og med at du er så ung.
      Masse, masse lykke til!

    5. Jeg har selv tatt neseoperasjon, og vet akkurat hvordan det føles å snakke til folk, bli tatt bilde av osv. Operasjonen er ingenting å grue seg til! Jeg hadde veldig lite smerter, det var mest ubehagelig. Det verste er vel når du må skylle nesen med saltvann etter operasjonen, DET var så ekkelt… Men det er jo forskjellig fra person til person, så kan hende du synes det går greit.
      Lykke til og håper du blir fornøyd 🙂

    6. Lykke til ! Har aldri tenkt over det med nesen din, men er sikker på at du kommer til å se kjempe fin ut etterpå, og ikke minst lykkelig <3 !!

    7. jeg skal operere nesen min på torsdag, den 14. august! dette var et valg som ble tatt av meg, men det er fordi jeg skjev neserygg og derfor problemer med å puste gjennom det ene neseboret. det er mest en bagatell, men det er en irriterende plage og jeg har store komplekser for nesen min. Neselegen min sa til meg at det var en risiko og ta, men den tar jeg. Han sa også at vi under atten år er ikke ferdig utviklet, i nesen(?) og derfor ikke kunne operere nesen kosmetisk enda, så jeg lurer på om det er tilfelle her? lykke til forresten, jeg kjenner nervene selv, det er min første operasjon, men han sa inngrepet kun tok rundt 20 minutters tid på meg

    8. Åh, vet du! Jeg føler sånn med deg, du aner ikke! Jeg knakk nesen min når jeg var femten år, og har enda ikke fått fikset den. Min er også skeiv og har en stygg hump midt på :-p Blir nesten litt glad for at folk fikser på noe annet enn pupper nå til dags, haha! Jeg har tatt en plastisk operasjon, det er ingenting å grue seg for – selv om det er en klisje. Man blir så godt passet på og følgt opp, ikke tenk på det en gang 🙂 Lykke til i morgen, dette klarer du! 🙂

    9. Lykke til 🙂 jeg har operert nese benet og det er ikke no digg når du får bort bandars greiene. Det er snart 6år siden men glemmer det ikke :p Føler med deg :p he he

    10. Hei 🙂 takk for at du er så åpen. Jeg synes man skal Gjøre det man vil. Har selv opperert brystene, og det har gitt meg mye ekstra moro i over 4 år nå 🙂 Lykke til med operasjonen din ♡ forresten hvilken klinikk bruker du, og hva betaler du?

    11. Masse lykke til, håper alt går som det skal og du blir fornøyd med resultatet!

    12. Skal også opperere nesen, må bare spare opp nok penger først.. Lykke til! Ønsker å høre om dine erfaringer etterhvert 🙂

    13. Masse lykke til!
      Bare noen spørsmål; betaler du selv, og hvor mye koster det?
      Og kan du legge ut før/etter-bilde? 🙂 Igjen lykke til! 🙂

    14. Oi, skjønner ikke helt hvorfor man må ta det så forsiktig i starten ”bare” pga en neste…. men lykke til hvert fall, og håper du blir fornøyd! 🙂

    15. Jeg synes plastisk kirurgi er totalt unødvendig, og ville aldri gjordt det selv. Jeg synes man bare kan innfinne seg med det utseende man har! Men, jeg har selvfølgelig ingenting i mot at andre gjør det, det er jo absolutt ikke mitt problem. Masse lykke til!!

    16. Kan du legge ut før og etter bilde? Jeg vil se hva forsjellen ble!😋 Du bestemmer vis du ikke vil legge ut bilde altså!!☺️ Men, mitt synd på Plastisk operasjon er at jeg syntes det går greit vis man har komplekser med fks. Småe pupper! Så kan man fikse det!! helt fint!! Jeg er så heldig og ikke har noe jeg vil opere!!😄 men andre kan det!! HELT SUPER GREIT! Bare at det ikke blir flere en 1 ting, liker ikke folk som operer seg til en DÅRLIG SPIKKET BARBIE DUKKET!! LYKKE TIL 😀😋

    17. Det var ikke meningen at kommentaren min skulle være personangrep, det var mer min generelle mening om skjønnhetstyranniet og plastisk kirurgi.
      Beklager hvis du følte det!

    18. Jeg skulle ønske at hvert menneske kunne se at skjønnhet ikke burde basere seg på om en har høye kinnben eller liten og hendig nese, men heller hvem en er og hva en gjør! Du er et fantastisk menneske og fortjener å føle deg bra. Det er viktig å føle seg bra, men grunnene til å føle seg bra burde komme fra som sagt, hvem en er og hva en gjør. Det å ha feks skjev nese eller små pupper gjør ikke at du er i mindre stand til å bidra positivt i samfunnet eller sosialt. Hvert individ er vakre på sin egen måte, både innvendig og utvendig, og vi må slutte å strebe etter å se ut som alle andre enn oss selv.
      Såklart er dette ditt valg, og jeg skjønner at du gjør dette for å kunne ha et bedre selvbilde, men tenk litt på det jeg har sagt.

    19. Massemasse lykke til, Leandra!! (Selvom operasjonen har starta, hahah) Håper du blir fornøyd med resultatet<3

    20. Åå lykke til, Leandra! Jeg er heller ikke fornøyd med min nese og føler akkurat det samme som deg. Planlegger også en nosejob i fremtiden, så jeg er skikkelig glad på dine vegne. Igjen, lykke til!

    21. Man vet at verden er fucked up når 15 åringer begynner med plastisk kirurgi…
      Men lykke til!

    22. Masse lykke til! Håper du blir fornøyd med nesen din etterpå, jeg støtter deg 100% :):)

    23. Folk som har en perfekt nese vet absoulutt ikke hvordan det er å være missfornøyd med nesen sin. Jeg hater min nese, syntes den er for tykk nederst og for lang osv.. Du er heldig som har foreldre som lar deg gjøre dette.
      Har hørt at neseoprasjon i norge er ett dårlig valg, sophie elise ble hvertfall ikke fornøyd, men hun gjorde det sikkert ett annet sted.
      Du må huske å lage ett innlegg noen måneder frem om hvordan du opplevde alt sette og hva du syntes osv 🙂

    24. Syntes det er litt trist at folk ikke klarer å godta seg selv, men hvis det kan hjelpe på selvtilliten ser jeg ingenting i veien. Men for å være ærlig syntes jeg kanskje det er litt tidlig å begynne med operasjoner i en alder av 16 år. Jeg ønsker deg hvertfall lykke til, og håper at du blir fornøyd med resultatet. Legg gjerne ut før og etterbilde 🙂 Jeg hadde selv en “nosejob” i 2012, riktig nok ikke plastisk, men en operasjon av praktisk betyding.

    25. ååe du er perfeeect fra før av daa! men hallo ditt, fjes, din kropp bare deg! Du gjør hva du vil, håper virkelig at ingen hater på deg pga dette! det er bare en nese, ikke hele ansiktet.. jeg synes at dette går litt i det samme som å forandre på håret sitt, feks. farge det blondt fordi man ikke er fornøyd med brunt eller omvendt. ALLE forandrer på utseende sitt om det er hår, pupper, sminke, nese ol. og det synes jeg er helt greit. Din kropp, ditt valg! masse lykke til :*

    26. Hvordan blir det med å begynne på skolen? Blir du sykemeldt eller kommer du til å møte opp? 🙂

    27. Masse lykke til imorgen 🙂 Jeg synes plastisk kirurgi kan være en positiv ting så lenge man gjør det for sin egen del, og ikke alle andres.

    28. Jeg har selv like komplekser med nesen, og føler meg alltid uvel når jeg blir tatt bilde av fra siden av. Det at det er andre som også har det sånn er veldig betryggende og jeg ønsker deg all lykke til! 🙂

    29. Jeg har akkurat samme “problemet” på den ene siden av nesa mi er den rett, men på andre er det en litn kul så må også vise meg fra en side hele tiden, og ta slike bilder. Det er så irriterende åååh. Nesa mi hadde vært så finn hadde den bare vert rett på begge sider.
      Lykke til! Jeg beundrer din “åpenhet” om operasjonen, virkelig!

    30. Vet akkurat hvordan de føles. Ene siden er bede enn den andre, er på samme stadiet der jeg vil gjør de samme. For dette er noe jeg tenker på heletiden! Gleder meg masse til at du skriver om neseoperasjonen, er veldig spent!! Virkelig. Men jeg lurte på noe spørsmål:) er der ingen aldersgrense for å ta slik operasjon? Hva sa de nærmeste om det du ville? Hvor mye kostet operasjonen? Hadde vært så sykt glad om du hadde tatt med disse spørsmålene når du skal dele ditta!💗masse lykke til!

    31. Vill bare att du skal vite at jeg synes du er inderlig pen fra før av! Nesa di også. Og både med og uten sminke er du super pen. Digger personligheten din i tillegg. Og dette er jeg helt sikker på at det er flere enn meg som synes;) og ingen er perfekte. Tenk hvor kjedelig verden hadde vært hvis alle var perfekte. Så jeg er ikke den personen som tenker veldig positivt om plastisk kirurgi, selv om det er opp til flere ting jeg ikke liker spesielt godt med meg selv. Min mening er at man bare må godta seg selv slik som man er, og tenke at: jeg er faktisk ikke så værst jeg.. Men jeg respekterer alle andres meninger så klart. (Egentlig hadde jeg bare tenkt å poste den første setningen lol) Vertfall, håper at alt gikk vel og jeg digger deg. Ps: blir overlykkelig om du poster en ny sminkevideo eller tag eller favoritter video:-) har sett alle videoene dine 2 ganger eller fler:) he he

    32. Det var overraskende, men likevel veldig forståelig 🙂 du er så utrolig vakker! men jeg forstår kjempegodt at du vil endre på nesa di hvis den gir deg dårligere selvbilde. -Da håper jeg du blir fornøyd når du får se resultatet uten blåmerker, og når du kan leve som normalt igjen:)
      Helt sikkert ganske greit at skolen din ble tatt ut til streik, da, sånn at du får litt lenger tid til å komme deg før skolen starter.
      lykke til!

    33. Synes det er ekstremt tøft av deg å stå frem med dette! Alle har komplekser med sin egen kropp, selv J-Lopez står ikke i speilet å sier at hun er perfekt. Om du vil ta en neseoperasjon å fikse på nesen din er jo din helt egen sak, og synes folk skal få gjøre det om de selv føler for det. Har lest gjennom kommentarfelte, og leste om fler jenter i 13 års-alder som selv vurderer å ta en operasjon, og mange spørr hvor mye det koster. Synes dette blir et feil bildet for uvitende unge jenter som sliter med sine egne kroppskomplekser. Synes det er tøft at du tørr å være ærlig, og stå for dine egne valg, men dette vekker også oppmerksomheten til unge jenter som ikke trodde det var mulig å ta en operasjon så tidlig. Jeg har ingen rett til å si at det at du er åpen om operasjonen er galt, men ville kanskje ikke selv delt det pga mange unge lesere. Masse lykke til med operasjonen, så håper jeg resultatet blir bra og du blir fornøyd! 🙂

    34. Don’t know if google translate does the job all that well, but I think I’ve grasped the contents pretty good. While I doubt that you’ll put either much thought or care in this comment, which you probably shouldn’t, either, I still chose to write it. You did ask for my opinion.
      There are few things in this blogpost of yours that are worth picking on. You write a lot of things we all think, and it’s brave of you (like the hundred other suckers in here has already written) to put it out there like this. Personally? I don’t mind or care one bit if people wants to change their looks – it’s your body and you can do whatever you want with it. It’s as you say – if you think it’ll help your self-esteem and the way you see yourself, then why not? Well, having the resources and money that’s required is also to be considerated, but at least you don’t seem to have that problem.
      There’s one thing I do want to “pick” on. You wrote that “tomorrow I can look pretty from both sides, and that’s what I look forward the most to – not having to think about it, like everyone else” – and this is a direct quotation – more or less with the translation. Do you honestly think that everyone else does not think about our complexes? Do you seriously think that everyone has the money and resources and what not to do nose jobs or other fixings on our body? I have a bony and ugly nose in profile, but I can’t do anything about it. I don’t feel the need to either, even though it bothers me, and I will have to live with that. Even when you change something about yourself, there will always be something you’re not happy with. If it’s either your toes, eyes, eyebrows or nose – these complexes of ours, we ALL have them, we will ALWAYS have them. The thing is – it’s not about removing them or fixing them, it’s about learning to see the broader and bigger picture, about learning to see past things that’re not worth putting too much into. It annoys me that you write that you can finally be able to stop thinking about your complex, like everyone else does, because you know what? That’s as far as you can get from the truth. In danger of repeating myself – everyone has complexes and that’s life, Leandra. It’s just a matter of how you chose to live (or not) with them. Even though you seem goddamn perfect in my eyes, I understand that it’s different for you. That’s why I’m sure that once your nose is fixed, you’ll find something else that bothers you. I’m not saying YOU’RE not perfect (I’m generally speaking, using you as an example), but this is human nature, whether you like it or not.

    35. Hvordan reagerte venner,familie og sånt da du fortalte at du skulle opere nesen din?

    36. Det kommer sikkert til å gå helt fint! Visste ikke at det gikk an å være så ung når man opererte nesen, hvordan funker det? Og betaler du selv, eller foreldre? Ah, folk som dømmer har sikkert perfekt nese selv. Jeg har også sinnsyke komplekser for nesen min, men må nok vente til jeg er 18, for får ingen forståelse her hjemme i heimen :p

    37. Håper det gikk bra! Jeg har også sånn nese.. Jeg kjenner meg sykt igjen av hva du sier. Kan du skrive litt om oprasjonen og hvordan det var osv? vurderer en selv, men er veldig redd for oprasjoner:(

    38. Har ei overleppe jeg så inderlig skulle ønske jeg fikk operere, men får ikke lov og/eller tør ikke…

    39. Det sier mye om deg at du tør å være så åpen og ærlig om en så personlig sak. Du er en person å se opp til. Masse lykke til, håper alt går som det skal!

    40. Hadde jeg aldri trodd. Men hver enkelt person har ett eller annet de er missfornøyd med, sånn er vi mennesker. Å jeg syntes det er flott at du gjør dette her for din egen skyld og ingen andres. For det er du som skal føle deg komfortabel i deg selv. Håper operasjonen gikk bra og at resultatet ble fint for din del 🙂 For meg som leser bloggen din og ser bilder av deg har ingen feil å finne på deg. Men som sagt man skal føle seg vell med seg selv 🙂

    41. jeg hater å vise meg fra alle vinkler grunner nesen min. Er ett år eldre en deg å vet hvor jeg skal operere osv. Men hadde aldri fårr “godkjenning” av foreldrene mine.
      u lucky girl

    42. Jeg synes det er bra at du våger å ta slikt opp på bloggen, og hvis dette gjør deg glad, så gjør det. Men du må bare vite at jeg og alle andre aldri har tenkt over at du har stygg nese.

    43. hvor mye koster nese opersajonen? har lyst på det selv, så håper du svarer!!!

    44. Jeg er selv utrolig misfornøyd med nesen min, synes den er både klumpete og stor. Nesen din er kjempefin i forhold til min. Jeg har aldri tenkt over nesen din før, ikke i det hele tatt, men jeg støtter deg veldig i valget ditt. Hvis jeg hadde hatt muligheten til å ta en nosejob, hadde jeg gjort det med en gang, uten tvil. Du er veldig heldig som faktisk får lov til å ta en operasjon – det hadde jeg aldri fått lov til, haha. Gleder meg til å se resultatet 🙂

    45. Jeg har syke komplekser med nesen min, om noen ser meg fra siden snur jeg meg med en gang vekk fordi hater den i profil og forfra egentlig. Så jeg skjønner 110% hva du snakker om, følr ikke jeg kunne tatt en neseoperasjon ellr fått lov da, men hadde vært si sykt deilig å slippe å tenke på nesen sin 24’7

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg